![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hejsan!
Nu börjar det närma sig - när jag känner för att släppa nya Bensö (gamla Bensland) i Forumets Download-sida. Om ni redan tittat i Bensö Route Book så vet ni vad som kommer. För resten så kommer det ut en ny Route Book. Anledningen är att jag hittat lite småfel i Sessions-delen samt att det inte fungerat för mig med kommandot "Run Around Train". Ett tåg från Inlandsbanan kommer in till Karlsköping. För att köra tillbaka utan att backa hela vägen så vill jag ha loket i slutet av tåget, alltså använda kommandot "Run Around Train". Det har fungerat bra men inte nu. Loket kopplar bort och kör runt tåget, men spårar ur vid inkopplingen igen. Farten var tydligen för hög. Inget jag kan åtgärda (?) för det ligger kanske i koden för "Run Around Train"-kommandot? Så lösningen blev - ett nytt spår i Karlsköping som gör att man kan köra runt med hela tåget tillbaka till Inlandsbanan. Man använder kommandot "Drive via Trackmark" och ett sådant har jag lagt in på "återvändspåret". Bilderna - Karlsköping mot norr före och efter. ![]() ![]() Jag testkör lite sessioner till innan dagen kommer då rutten dyker upp i Download. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2022-10-17 klockan 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
som fördröjer Bensö-rutten lite.
Jag vill gärna dela med mig av mitt kära Bensland, och då speciellt Bensö. Nu har jag skrivit detta så många gånger så ni kanske undrar hur länge till. Jag har testkört en hel del sessioner och det fungerar si-så-där. Att det blir konflikt med andra tåg händer, men jag försöker lösa detta med "Wait for trigger". Där uppstår nu ett STORT problem som jag inte löst. Jag har haft problemet tidigare - och det löstes då men inte nu. Lösningen då var "Delete missing assets", men i detta fall fanns inget att radera. Så här är det: Många "consist" finns i Route-layer. Då jag går in i "Edit session" och lägger till ett flygplan eller ett tåg så blir det ett "cosist". Öppnar "Edit session" och "Edit driver". Där syns nu det nya consisten i slutet av listan på förare med tåg Klickar på "furirstrecken", alltså för att programmera en förare att utföra något. I listan som kommer finns alla kommandona och i slutet "Wait for Trigger". Men när muspekaren når det kommandot så blir det grått och useless. Det dyker alltså inte upp någon lista över triggers som det ska göra. Bilder: 1. Edit session ![]() 2. Driver Setup ![]() 3. Korrekt lista över triggers med lista över tillgängliga Consists ![]() 4. Lagt in ett nytt consist (ånglok - eller något annat) men då blir kommandot grått. ![]() Jag överväger att gå vidare med de sessioner jag har och strunta i att skapa nya. Så det blir nog något i Download i alla fall.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hejsan!
Trots lite motgångar i skapandet av sessioner så har jag nu beslutat att släppa den stora landskapet i Bensö i Download. Hoppas det fungerar för er. Här är en länk till BENSÖ ROUTE BOOK som jag rekommenderar att titta i. Hälsningar Presidenten i Bensland
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]() ![]() Vad är nu detta? Jo - det är saker i luften som ligger på Carlsö !! Carlsö som från början var ihopsatt med Bensö. Men jag raderade alla basborden för Carlsö för att göra Bensö avskilt och som en separat ö. Men tydligen har inte allt blivit raderat som låg/ligger på basborden. Med andra ord - Bensö har saker som inte finns. Till exempel. Söker jag på ordet "Oil" under "Find object" så syns "Chest Oil Field" i listan, men inte på rutten, därför att det ligger på osynligt basbord (byggd i det raderade Carlsö). Ett annat exempel: Chest Lake, är en sjö som låg på Carlsö, som numera alltså är borta. Men det går att använda BENSÖ Det går att köra och använda Bensö, men som synes ovan så finns osynliga objekt utanför ön. Vet inte hur jag ska göra för att ta bort dessa. I framtiden går det nog inte att sätta samman mina tillkommande öar med Bensö på grund av detta. Alltså har framtidens ö-projekt gått till graven...? Ovanstående kan vara en förklaring till varför jag inte lyckats sammanfoga denna ö (Bensö) med den "nya" Carlsö. Det som heter Carlsland på bilden nedan. (gammal bild på projektplanen) ![]() Hälsningar
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag tror jag hittat en lösning, även om den är omständlig:
Jag lägger till basbord i förlängningen där Carlsö ska ligga. Alltså "återskapar" basbord till sakerna som ska väck. Sedan raderar jag basborden på nytt, och då försvinner räls med mera. Gör ett försök och återkommer. Hälsningar en envis och outtröttlig president. ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
En ny och ren version av BENSLAND - BENSÖ kommer inom kort.
Arbetet med att ta bort skuggobjekt (spökobjekt) har gått fint. Jag lade ut basbord och kunde då lättare se var räls och vägar låg. Sedan raderades allt som syntes och till sist raderades hela basbordet. Så nu fungerar också "Wait for Trigger" som strulade för mig tidigare. Orsaken var att det fanns Triggers på de raderade basborden kvar i luften. Jag upptäckte inte detta tidigare så jag var kanske lite för snabb att lägga ut Bensland-Bensö i Forumet. Tråkigt om det skapat strul och besvär. Nu ska rutt och sessioner fungera igen. Inom kort kommer jag att ge ut Bensland - Bensö ver.Oct22 i Download-delen på nytt - som en julklapp i förskott ![]() Allt detta betyder också att jag återhämtat mig från besvikelsen och farhågorna om att inte kunna merga samman öarna till ett stort land, vilket således ska kunna bli möjligt längre fram. Hälsningar
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
BENSLAND och TS22
Bensland startade i Auran Trainz 2010. Sedan har skapelsen vandrat genom olika versioner. Senast i N3V Trainz 2019. Nu är det dags att gå vidare i nya N3V Trainz 22 Plus. Inte helt oväntat så blev det röda objekt, saknade dependencies och så vidare. Men med en del "Download" och återhämtande av CDP-filer från Banbyggarna och DLS så har jag lyckats återskapa rätt mycket. Enormt fin grafik! Ett problem blev det - Vatten! I sänkor och låga viadukter blev det översvämning! Vatten som inte ska vara där. Löstes med att sänka vattenytan under mark. Men också ett flimmer av vatten. Det uppstod där det "gamla" vattnet från TRS19 agerade med det nya vattenlagret i TS22. Här kommer det fina med TS22. Man kan med ett knapptryck gå tillbaka till Topology-verktygen från TRS19. ![]() Jag ska i fortsättningen bygga vidare i TS22 och avslutar härmed Bensland i Trainz 2019. Med andra ord - Bensö är avslutad i TRS19 och de två andra öarna, Carlsö och Ståhlsö, kommer att fortsätta i TS22. Om en tid så kommer Bensö att visas i Download-delen som Bensland-Bensö ver.TS22. Men - fortsättningen då, i Trainz 2019?? Om det finns någon som är intresserad av att ta över så kan jag skicka Carlsö i den version som finns i TRS19, vilket då vederbörande får bygga klart. Räls är utlagd och ett par stationer, men det återstår mycket att göra. Hälsningar