![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Ser trevligt ut! Ser fram emot detta!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Instämmer med föregående talare
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Man blir alltid imponerand av dina byggen/projekt.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Väldigt snyggt och härligt att dom är så detaljerade, kan man ju kosta på sig när man har många lod-nivåer. Kommer du att komplettera med laster i PBR-format till vagnarna och använder du då i så fall LM-filer med lod till dem?
Smart upplägg med biblioteken med de olika delarna till vagnarna, skall väl också försöka att göra något liknande även om privatbanevagnar och smalspårsvagnar i synnerhet, inte är så systematiskt utformade som SJ dito. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Laster är inget jag tänkt på, men det är klart att det måste finnas lite PBR-laster till vagnarna! Särskilt laster under presenningar som är specialbyggda för passa i just Os-vagnar till exempel. Lite blandade laster med lådor, säckar och tunnor skulle säkert gå att slänga ihop också. Är det några särskilda laster som önskas i så fall?
![]() Lasterna skulle jag nog i sådana göra med LOD i configen. Har för mig att jag sett på wikin att man bara ska använda LM-filer på avancerade modeller, som lok och vagnar. Ja, SJ är ju tacksamt då väldigt mycket var systemerat och standardiserat. ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har fortsatt byggandet av godsvagnar och denna gången har det blivit en kylvagn littera Hs.
SJ införskaffade från 1907 en ny typ av kylvagn baserad på 1898 års standardunderede, vilken fick littera H3. Vagnarna hade en kylanordning som bestod av två stora plåtkorgar, en i vardera vagnsände, för en is och saltlösning som kylde av luften inne i vagnen. Behållarna fylldes på genom luckor i taket som satt rakt över behållarna. Väggarna i vagnen bestod av fyra lager plank med papper och korkmassa emellan för att isolera och vagnarna hade dubbla dörrar med inre svängdörrar och yttre skjutdörrar. Denna vagnstyp byggdes i flera modeller och modifierades på flera olika sätt vid flera tillfällen genom åren. Den första modellen, modell 1907, hade ett lågt tak med samma välvning som på G3-vagnarna. Senare modeller som kom från 1910 hade istället högvälvt tak för att ge plats för isbehållare och/eller kylrör i taket. Vissa serier med H3 vagnar fick kylsystem av modell "Frigator" eller "Glaciär". Frigator var ett system med en pump som drevs av den roterande vagnsaxeln som pumpade runt smältvattnet i rör i taket. Man ansåg ganska snart att dessa system kostade mer i underhåll än vad de gav bättre kylning av vagnarna, så de togs bort från 1924. Dessutom började man att ändra placeringen av isbehållarna från vagnsändarna till att vara längs med hela taket. Vagnarna fick då påfyllningsluckor längs hela taket. Litterat för vagnarna ändrades till Hs från 1922 då alla godsvagnar fick nya litteran. Från leverans hade vagnarna liggande panel. Denna var vitmålad för att minimera uppvärmning från solstrålning. Från 1927 byggde man om korgarna till att ha stående panel, dock tog drygt 10 år innan alla vagnar var ombyggda. Vagnarna hade vakuumbroms samt upphöjd bromshytt vid leverans. Se exempelvis denna leveransbild på en H3 från 1913: https://digitaltmuseum.se/0210180404...-med-bromshytt Vakuumbromsen var för att vagnarna ofta gick i personförande tåg, vilka var vakuumbromsade vid tiden för vagnarnas leverans på 1910-talet. Från slutet av 10-talet fick vagnarna tryckluftsbroms vilket blev helt klart under 1922. Bromshytterna togs dock inte ned från vagnarna förrän 1928 då de ersattes med en bromsplatform med bromsratt mitt på gaveln. Antagligen var detta för att många godståg fortfarande var handbromsade under första halvan av 20-talet. Följande bild visar en Hs som är nyombyggd med stående panel och nedtagen bromshytt, samt isbehållare i hela taket. Foto från 1931: https://digitaltmuseum.se/0210180384...ar-sj-hs-26262 Jag har byggt en vagn av modell 1910 eller 1911 så som den såg ut efter att ha fått isbehållare i hela taket, utan bromshytt men fortfarande med liggande panel. Så den passar in ca 1928-1935. Den saknar fortfarande några detaljer, så som fotsteg under dörrarna och luftsugare på taket, men det kommer! ![]() Notera även att lagergafflar och buffertar är av en modernare modell än på Os-vagnen. ![]() ![]() SJ littera Hs
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Ser otroligt fint ut! Köpte en Hs i mässing från NMJ Mycket fin och din modell blir nog lika fin den
![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2022-06-11 klockan 19:16. |
![]() |
![]() |