|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Tyvärr verkar bilderna inte fungera. Kolla så att det inte är inställt att de bara visas om man är inloggad eller något sådant.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
|
Jag tror jag vet var felet ligger. Jag laddade upp dem på imgur, men glömde att man inte kunde ta bort dem efteråt. Jag ska fixa det efter frukost.
/Vidar |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
|
Här kommer bilderna:
Config: ![]() Mappen: ![]() /Vidar |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Tror jag ser felet!
FBX-stöd lades till med Trainz-build 4.5. Så din config måste skriva att den är gjord för 4.5 eller högre för att den ska kolla efter FBX-filer. Se: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...BX_file_format Trainz-build 4.5 motsvarar TANE med service pack 1 installerat (TANE SP1), så sätter du 4.5 i configen borde asseten fungera även i TANE (jag vill minnas att du kör TRS2019). Men om du i frantiden vill texturera med PBR-tekniken så behöver du sätta minst 4.6 vilket motsvarar TRS2019 (utan några SP installerade), eftersom det var där man lade till stöd för PBR. EDIT: En lista över trainz build-nummer och motsvarande Trainz-utgåva kan du hitta här: https://online.ts2009.com/mediaWiki/...uild%22_number
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2021-08-09 klockan 12:31. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
|
Citat:
![]() /Vidar |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
|
Jag fick en trainzmesh fil, men andra problem har uppstått.
Polygonantalet är det som spökar nu. Jag ska se hur jag ska lösa det. Har det något med LOD, i sådana fall vet jag inte vad jag ska göra. Kan skicka error-meddelandet om det behövs. /Vidar |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Ja, det låter som det är så. Trainz tvingar (på gott och ont) att man LOD:ar sin alster genom att den LOD-nivån med den lägsta detaljeringsgraden bara har (vill jag minnas) 500 trianglar. Så om du bara vill få in något i spelet är kanske enklaste vägen att du döljer vissa delar av meshen i Blender och bara exporterar något som är mindre än 500 trianglar.
Annars (och i framtiden) måste du skapa LOD-nivåer. Men det är något man vill göra allra sist när den detaljerade meshen är helt klar. På mitt Sa-lok har jag löst det temporärt genom att exportera någon pytteliten skruv eller något och sedan gjort två LOD-nivåer med den fulldetaljerade meshen i första steget och skruven i det andra. Det resulterar dock i att hela loket försvinner (eller förvandlas till en skruv) när man zoomar ut kameran i Trainz, men sådant får man leva med tills man är redo att skapa LOD-nivåer på alla mesher.
__________________
-k- |
|
|
|