![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Stötte faktiskt själv på detta problem häromdagen och tänkt ändå passa på att förklara hur jag löser det ifall Tanigardi eller någon annan för den delen skulle vara intresserad:
![]() Vad man behöver är: Vinkeln mellan 1 kg/cm² och maxutslaget på manometerskalan Vinkeln mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på manometerskalan I den manometern jag håller på med blev det: 1-15 kg/cm²: 259° 0-1 kg/cm²: 13° Så vad man gör är att man räknar ut hur stor vinkeln är mellan två närliggande gradtal på den linjära delen av manometern (1-15 kg/cm²) blir och sedan räknar man ut var 0:an borde ha varit om hela manometern vore linjär. Därefter kan man räkna ut den faktiska gradtalet som 0 kg/cm² på skalan faktiskt motsvarar på en helt linjär skala. Sedan i Trainz konfigurerar vi manometern till att ha en tänkt, helt linjär skala, men som slår i botten någonstans mellan 0 och 1 kg/cm² istället för exakt på 0. Så delen mellan 0 och 1 kommer att visa något fel, men delen över 1 kg/cm² blir helt rätt i spelet. Så vinkeln mellan två av de linjära gradtalen på min manometer blir: 259° / (15 - 1) = 18.5° per gradtal på skalan (15 minus 1 för att det är 14 steg mellan gradtal 1 och gradtal 15) Detta är ju lätt att dubbelkolla genom att kolla att det är ungefär 18.5° mellan exempelvis 1 och 2 kg/cm² på skalan. Om man vill kan man naturligtvis bara mäta vinkeln mellan två gradtal, men jag brukar köra på hela skalan för att minimera eventuella felmätningar. Då vet vi att 0:an på en helt linjär skala borde varit 18.5° motsols om 1 kg/cm², men den är i själva verket bara 13° motsols. Då ska vi räkna ut vad 0:an på manometerskalan motsvarar för tryck om det hade varit en linjär skala hela vägen. 0:an som står på skalan motsvarar alltså (18.5° - 13°) = 5.5° medsols om den tänkta 0:an som vi hade haft om hela skalan varit linjär. Med den kunskapen kan vi enkelt räkna ut vad den 0:an som står på skalan motsvarar i kg/cm² på en linjär skala. Vi räknar ut hur många procent av sträckan mellan två gradtal enligt den linjära delen av skalan som 5.5° motsvarar: 5.5° / 18.5° ~= 0.297 (alltså 29.7%) Det innebär att 0:an på skalan också är 29.7% av värdet mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på den tänkta linjära skalan, vilket ju är just 0.297 kg/cm². Så nu har vi allt! Till configen: angles får man ställa in beroende på var man har pekat Y-axeln på emptyn: * Pekar emptyn på 0:an på manometerskalan så blir det från 0 till (259° + 13°) * Pekar emptyn på 1:an på manometerskalan så blir det från -13° till 259° (Jag skriver det i grader här istället för radianer, för att det ska bli lättare att jämföra med siffrorna ovan. I configen får man naturligtvis omvandla till radianer ![]() limits blir 0.297, 15 alltså de tryck som 0 kg/cm² respektive 15 kg/cm² på manometerskalan motsvarar. Detta kommer ge en korrekt visande skala mellan 1 och 15 kg/cm², men den kommer att peka på 0 för alla tryck under 0.297 kg/cm². Dessutom kommer ju trycket mellan 0.297 kg/cm² och 1 kg/cm² att visas lite fel på skalan pga att den är ickelinjär på den delen. Men det är så bra det går att få det i Trainz. ![]() Hoppas att det gick att begripa, annars får ni fråga ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Perfekt, var precis på väg att fråga dig hur man skulle lösa problemet. Pannmanometern är ju inga problem men eftersom jag har samma manometer till ångldan också, så bör man ju kunna få den att visa 0 Kg/cm2. Stort tack för utförlig och tydlig förklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Nu när jag börjat kolla vinklarna på manometern jag utgått ifrån (från S1 1924, med reservation för numret), så kan jag konstatera att skalan inte är riktigt linjär från 1 till 25 heller.
Mano.jpg Torde inte bero på perspektiv förvrängning eftersom man t.e.x. tydligt kan se att vinkeln mellan 1 och 2 är större än mellan 2 och 3. Därför funderar jag på om det bästa vore att ta vinkeln mellan 2 och 12 som utgångspunkt. så att maxtrycket 12 kg/cm2 hamnar exakt på skalan. Det innebär ju att visaren kommer något utanför skalan vid 25 kg/cm2, men det borde ju inte ha någon betydelse eftersom det trycket ju knappast skulle visas i Trainz i all fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ah, jag antar att du fattade att man kan extrapolera skalan åt andra hållet, över 12 kg/cm² på samma sätt som jag visade för under 1 kg/cm².
![]() Ser ut att vara en inexakthet när man ritat graderingen på manometertavlan, för det är ju som du säger väldigt tydligt att 1-2 inte har samma vinkel som resten av skalan. Skalorna på manometrar ser rätt handritade ut, så det kan nog vara lite dragningar hit och dit. Jag tycker att det låter som helt rätt approach att se till att 12 kg/cm² hamnar rätt på skalan då det lär vara runt det gradtal man använder mest. (Särskilt på pannmanometern, ånglådemanometern är kanske intressantare att få det mer noga runt 2-8 kg/cm²) Jag vet inte hur exakta manometrar i ånglok faktiskt är, men jag skulle tippa på att de nog inte är så ovanligt att de kan visa något hekto eller så fel. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() Nu går ju manometrar att ganska "enkelt" kalibrera, men det är inte alla som vågar pilla i en manometer för risken att skada lödningar m.m. Sedan gällande skalan på manometern så kan utformningen bero på hur bourdonröret och mekanismen inuti ser ut.
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2021-05-26 klockan 15:33. |
|
![]() |
![]() |