Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-23, 22:22   #1
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag är mållös, otroligt snyggt!!!
Gammal 2021-03-05, 19:26   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Sedan sist har texturerat om hela interiören i Mixer. Fortfarande lite saker jag skulle vilja justera, men det börjar se rätt bra ut.

Just nu håller jag på och bråkar med Trainz för att försöka få in hytten i spelet. Har något konstigt fel där vissa objekt (innertaket, samt innerväggarna) får normalerna vända åt fel håll inne i spelet, trots att de är åt rätt håll (inåt hytten till) i Blender. Normalmappen är det inga konstigheter med och när jag importerar den exporterade fbx-filen tillbaka in i Blender verkar allt rätt. Jag har bara lyckats tvinga dem åt rätt håll genom att mergea ihop de objekten med något objekt som har fler normaler pekandes utåt (exempelvis ångpannan) för att det ska fungera. Är det någon annan som har stött på detta märkliga beteende?

Tills jag löst detta så får ni några bilder renderade inifrån Blender med hjälp av pathtracern Cycles. Riktigt så här bra kommer det ju inte att se ut i Trainz, men det visar ju på en av trevligheterna med PBR: att man kan rendera modellerna i vilken PBR-rendermotor som helst och få ett liknande resultat. Och nu med realtids-ray-tracing på frammarch kanske hytten automatiskt kommer att se såhär bra ut i någon framtida utgåva av Trainz!

Gammal 2021-03-05, 21:06   #3
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Jäklar vad snyggt korvtiger! Ser riktigt, riktigt verkligt ut
Gammal 2021-03-07, 17:30   #4
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Ser fantastiskt ut, ser verkligen fram emot slutresultatet

Problemet med normalerna som du beskriver har jag stött på när jag kopierat och speglat några objekt, då hjälpte det med "object - apply -all transformations" och tror att jag någon gång också använt, i edit mode "mesh - clean up - degenerate and dissolve" om jag inte missminner mig.

Är nyfiken på "poly-counten" på din interiör, dina rör ser väldigt bra ut.

Har tänkt att ta mig en titt på "Mixer" också, verkar ju som ett mycket intressant freeware-alternativ.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 11:51   #5
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Glöm det jag skrev om flippade normaler i förra inlägget. Vid närmare eftertanke så är ju den lösningen inte riktigt applicerbart på ditt problem. Det gällde ju objekt i slidstyrningen som var speglade. Däremot slår det mig att jag hade samma problem som du när jag exporterat en av rattarna i hytten, att det såg ut som flippade normaler i Trainz, men inte i Blender. Lösningen i det fallet var att jag triangulerade meshet i fråga och då, efter exporten såg allt ok ut i Trainz.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 17:39   #6
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Tack så mycket!

tanigardi:
Jag tror att jag provade att triangulera mesherna utan att det hjälpte och jag testade alla möjliga apply transform-grejer och kontrollerade att scale inte var inverterad osv. Får prova dina förslag och se om det hjälper denna gången.

Triangelräknaren står på 81849 för den "interiöra delen" av interiören, sedan tillkommer den "exteriöra delen", alltså lokmodellen, fast nedbantad och med mycket grejer som inte syns från hytten borttagna, på 12982 trianglar. Så totalt 94 831 just nu för hela interiören. Trodde att det skulle vara betydligt värre faktiskt! Jag har för mig att N3V rekommenderar 100 000 - 120 000 trianglar för LOD0 för lokmesher, så det borde ju vara samma för lokhytter.
Men sedan ska det till lite grejer i koltaget, fönsterrutor, en fyrmesh och kanske lite annat.

Alla rör gör jag som bezier-kurvor för att lätt kunna dra och justera dem. Sedan när jag var nöjd med alla rör gjorde jag en kopia av bezierkurvan och konverterade den till en mesh, som jag får UV-unwrappa. Originalen sparar jag i en annan collection för att ha om jag behöver justera något. Jag använder 8 vertices per "ring" för de grövsta rören, dvs- till injektorerna. Ledningar till bromsen har 6 vertices och gasledningarna har 4. Sedan får man välja hur många ringar per bezier-segment man behöver per rör beroende på hur krokigt röret är draget. Ibland har jag tagit bort en del onödiga ringar där rören är väldigt raka efter att jag konverterat till mesh för att spara in några trianglar. Vertex-slide är ett ypperligt verktyg för detta (Markera ringen, tryck "G+G" och flytta musen).
Gammal 2021-03-09, 12:39   #7
Vänersborgs_Stinsen
Medlem

Reg.datum: Nov 2016
Standard

Finner inga ord! WOW
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51.