![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Absolut! Ska fixa det när jag får tid någon dag.
Texterna måste vara tvåpotenser, så alltså ...512, 1024, 2048 pixlar ifall du vill börja förbereda dina kartor. Så om du väljer 2048 pixlar för 720 meter får du en upplösning på nästan 3 pixlar per meter vilket nog ska räcka till det mesta. Jag själv har gjort sådana för någon månad sedan, men då hade jag 1x1 km eller till och med 2x2 km stora mesher. Dock har jag gjort mindre, specialanpassade mesher när jag gjort bangårdsritningar vilka oftast är lite avlånga, för att få en lite högre upplösning per meter.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Sådär, ursäkta dröjsmålet!
Jag har gjort grundassets till kartor, passade på att göra både 720x720 meter som är en default baseboard-storlek, men även 1000x1000 meter och 2000x2000 meter. Dessa mesher fungerar enbart i TRS2019. Såhär gör man: Förbered genom att skapa en kartbild över utsnittet du vill ha på kartmeshen. Den skall alltså motsvara antingen 720x720, 1000x1000 eller 2000x2000 meter. Notera att bilden måste ha en storlek som är en så kallad tvåpotsens, jag rekommenderar 1024x1024 pixlar eller 2048x2048 pixlar (som också är maxstorleken i Trainz för närvarande). 1. Installera de generiska kartmesherna jag bifogar 2. I Content manager: markera de generiska asset med den storlek du vill ha 3. I menyn Content högst upp i Content Manager, välj Clone (Eller tryck Ctrl-D) 4. Nu ska en New Asset ha skapats som är "Open for edit" och har automatiskt givits en ny kuid med din author-id. Högerklicka på den och välj Open>Show in explorer. 5. Öppna config.txt och byt namn på asseten genom att ändra username-taggen till något som du lätt kan hitta i spelet sedan. I övrigt behöver inget ändras där. Spara och stäng text-editorn. 6. Byt ut mapimage.png mot en png-fil med samma namn och den kartbild som du förberett. (Alternativt kan du ta bort mapimage.png, lägga till din egna kartbild med antingen .png eller .tga-filtyp och sedan ändra till rätt filnamn i filen mapimage.texture.txt, så att din nya fil pekas ut istället) 7. Stäng Explorer-fönstret och kör commit på asseten i Content manager. Sedan är det förhoppningsvis bara att gå in i spelet och sätta ut kartan! ![]() Den hittas i listan under det namnet du skrev in som username i punkt 5 ovan. Om du har random rotation på så kommer kartan att ha en konstig rotation, men det är bara att rotera tills den har rotation 0.0 degrees så ska nord på kartan hamna mot nord i Trainz. Har du random rotation avstängt ska den hamna rätt direkt. Jag rekommenderar att du har kartorna i egna map-layers som du låser för annars får man lätt tag på kartan istället för hus och träd när man ska flytta dem. Dessutom kan man dölja kartan enkelt när man inte vill se den genom att dölja lagret. ![]() Lycka till med bygget, hoppas vi får se lite bilder sedan! ![]()
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2021-02-23 klockan 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Laddade ner 1000x1000 för en titt.
Den vill skriva över denna enginefile för F-loket. Nu har jag i och för sig, installerat allt svenskt material från TRS2006 och framåt i mitt TRS2019. Håller på och gallrar ut väldigt gammalt material, som har ersatts utav nytt. Så denna enginefilen för F-loket är kanske en gammal föråldrad version som jag har installerad.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Varning, varning för 1000x1000.
Var inne och kollade i kuidlistan hos banbyggarna. Det är enginefilen för F-loket (El), som blir överskriven. Har inte laddat ner 720x720 och 2000x2000. Så där vet jag inte, om det är någon kuidkrock med annat material.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ajdå! Jag har inte installerat alla grejer från STLs hemsida. Borde ha kollat innan jag bara tog någon kuid...
![]() Bifogar nya med kuider som förhoppningsvis inte ska krocka med något! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 7
|
![]()
Tack för hjälpen... skall prova en del de kommande dagarna!
|
![]() |
![]() |