![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
Myycket snyggt. Kommer du att ha något FX-gräs på marken ?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Ja, jag ska använda det, men bara närmast räls och i bebyggda områden, typ samhällen med station. Det är ett hästjobb som ligger framför mig.
Passar på att berätta: Det "gamla" Bensland har eldrift på huvudspåret som går i rundgång från Benstad-Benstad. Det nya Bensland behåller detta och kommer att ha eldrift på en sträcka som går lite i mitten av landet, nord-sydlig riktning. Det är också ett hästjobb, därför att det är väldigt rörigt och kurvigt och brant på sina ställen. Men det kommer att saknas el på "Uncle Ben's Barley Uggleholm". Detta för jag vet inte om det fungerar med eledning på lastområdet. Kontaktledningen klarar väl inte av all säd som kommer ner, eller? Hälsningar
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Här kommer en mycket enkel karta över Bensland. Som synes är det inte många industrier, mest små samhällen och städer.
Men det är å andra sidan långa avstånd mellan industrierna så det blir ett jobb att exempelvis frakta Barley till landets enda bryggeri i Lissma. Eller att frakta gods till Benstad Hamn från andra änden av landet. Ja, det finns i alla fall lite att köra runt i när landet är färdigbyggt. Det blir också ett knepigt jobb med att få en bra Linjekarta då möjligheten för folk att resa runt är rörigt. Jag har gjort en stor förändring från tidigare Bensland angående detta. Stationerna som har flera spår har inte alltid spår 1 närmast stationshuset. Jag har i stället tänkt mig att spår/plattform får gå efter upp-ned-principen. Alltså går tåg söder ut, eller på "nedspåret" från plattform/spår 1, 3 osv. Tåg på uppspår går via jämnt plattform/spårnr. Kanske är det så i verkligheten också, jag vet inte. Enligt vad jag hört skulle en snygg bro, Bascule Lift Bridge, inte fungera i TRS19. Testat att ladda ner och installerat och det fungerar. Se ett litet (ljudlöst) filmklipp här. Samtidigt kan ni se lite av hur det ser ut i Bensland (utan skuggor aktiverad) Det blir säkert snyggare med full upplösning och shadow och ultra grafik aktiverad. Hälsningar Benkegbg PS. Länken till filmklippet blir inte beständigt utan raderas snart.DS
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Hur gick det med Svenska signaler och vägskydd (bommar)
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Vägnätet i Bensland är inte stort. Men det finns vägar som korsar landet och kan ses från luften, om man flyger med Bensland Airways. En del av dem korsar, naturligtvis, järnvägen på en del ställen.
När huvudbanan byggdes i början (i TANE) så fanns det mycket svenska Vägskydds-korsningar som styrdes av "osynlig master". Men när landet fördes över till TRS19 upphörde det att fungera. Hela systemet byttes ut mot TRC-systemet. Det finns på DLS och är mycket enkelt att använda. Vägskyddet styrs av en trigger (<kuid2:458053:100686:16> TRC 3 Trigger for closure of rail crossing). Jag namnger triggern till en vsk-namn med ett nummer. Bommarna med signaler (antingen på stolpe eller på ledningskydd över vägen) är av amerikansk modell och heter något med TRC US... exvis TRC US Co +30° 1L 1T. Det får också ett vsk-namn och nummer. Till sist: Respektive objekt för vägskyddet får också ett nummer med ett "&"-tecken. Exempel: Antag att det finns ett Vsk inom stationen Torpallet (Tpl). Triggern får namnet: Tpl5&1 Bommar/signaler: Tpl5&2 .. Tpl5&3...Tpl5&4... osv om det är flera vägkorsningar som ska kopplas till samma vägskydd (Tpl5). Det kan finnas fler Vsk inom samma stationsområde, då med namnet Tpl1... Tpl2 osv. Så enkelt är det. I upphovsmannens beskrivning är objekten namngivna med bara 1&1, 1&2, 1&3 osv. Men jag har provat att skriva till en platsförkortning och det fungerar. Signalsystemet i Bensland blev också en huvudvärk. Då detta var byggt efter samma system, STL-JVS-systemet, så fungerar det inte. Därför är också signalsystemet efter amerikansk modell. Men, jag har försökt göra det ännu enklare än i verkligheten. Mestadels används bara en signal Signal USA 2 05, men det förekommer också flera varianter. Men inga svenska, tyvärr. Med ett par undantag, några försignaler som fungerar halvdant. Bild nedan: Vägskydd vid Bolerum, således vägskydd "Bol1" med objekt "&2" som är bom/signalen. En bild som visar några USA-signaler. Hälsningar
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Hej
När man kolllar på BB sidan så skall signaler mm funka under 20XX Stämmer inte detta ?
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Jag har läst någonstans i ett inlägg som jag tyvärr inte hittar. Men där stod något om en förklaring vad TANE/TS20XX stod för.
Det är saker som fungerar för TANE och tidigare versioner av Trainz, alltså 2004, 2006 och 2012. Står det TANE/TS20XX är det saker som i första hand är gjorda för TANE men fungerar också i tidigare versioner. Eftersom N3V säger att saker gjorda för TANE ska fungera i TRS19 så borde dessa saker också göra det. Men tydligen inte ![]() En sak är säker. Det svenska vägskyddet ovan fungerar inte. Däremot fungerar objekt från vägskyddet som inte är aktiva, exempelvis "gawa" och "rdr"-biten på spåret. Det går inte att aktivera de osynliga markörerna. Det går inte att aktivera ett Vägskyddsnamn. På samma sätt går det inte att aktivera Signalerna ! Bengt