Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-27, 08:00   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej!

Jag saknar en kuid: <kuid2:609407:100031:4>.
Jag har letat ut och in på hemsidan.

Förresten, Fantastiskt jobb du har gjort!
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 11:26   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Tack för berömmet!

Objektet du saknar är Balisgruppen och hittas på hemsidan under Järnvägsteknik/Signalsystem.

Såg att den inte hade rätt kuidnummer i texten på hemsidan (undrar hur det kan komma sig), får fixa det under dagen!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-31, 16:09   #3
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard Test i Trainz 2022

Har laddat ner alla Hb-prylar och började testa bl.a. vägsignalerna och se hur det skulle fungera i Trainz plus 2022.


När jag exempel ville testa "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1" så kraschade spelet omedelbart då man bara klickade på den.

Man hinner knappt se hur objektet ser ut i "preview-rutan" i surveyor 2.0 så har spelet stängt ner utan någon som helst meddelande.


Testade också lägga ut en "Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1" och klickade i rutan där man väljer mellan dubbelriktad eller enkelriktad signal, då tackade spelet för sig och stängde ner.



Jag vet inte om detta är redan ett känt problem i tidigare utgåvor av Trainz.

Har inte testat så mycket mer än så.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 13:48   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Hej!
Kul att du vill använda mina "pryttlar" desto tråkigare om de inte fungerar!
I T:ANE (som jag använder) fungerar det utan problem och smärtfritt, skulle aldrig släppa något som inte fungerar som avsett, testar väldigt mycket i mina projekt! I TRS2019 har jag inte hört något alls, men har sett på bilder att någon enstaka använder det och då borde problemen som du beskriver ha uppdagats direkt.
Så som du beskriver hur spelet "stänger ner", tycker jag det talar för att spelet försöker arbeta med data som har värdet "null", jag har gått igenom koden och kan inte se något som skulle kunna få ett spel att göra så som du beskriver. Det är ju basala och standardiserade kontroller som görs, är de ändrade i TRS2022 så blir det många problem, men fler borde ju i så fall ha liknande problem med krascher kan jag tycka!

Den gemensamma nämnaren hos de objekt som du nämner i inlägget är att de behöver en länkad Vägkur och en länkad Spårlogik för att fungera. Vid avsaknad av vägkuren så visas ett felmeddelande i propertyrutan men i övrigt händer ingenting.
Den andra gemensamma nämnaren är att de bägge utför en sökning efter specifika objekt utefter spåret, s.k Tracksearch.
Det finns ytterligare saker som sker, återkommer till det vid behov men det är inget som borde kunna åstadkomma det du beskriver.

Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1
När du klickar på rutan för att välja mellan enkelriktad och dubbelriktad så utförs en tracksearch, i villkoret för att det ska kunna utföras finns krav på att det finns en länkad vägkur, egentligen GameObjektID hos kuren, och den kontrolleras mot "null" så att det finns ett värde, är värdet "null" så utförs ingen sökning och ett felmeddelande visas. Kontrollen mot noll är basal och görs på miljarder (kanske va att ta i) ställen i mina olika projekt.
Testlösning?
  • Skapa en vägkur och namnge den.
  • Stäng proertyrutan, nu ska namnet synas på vägkurens utsida.
  • Skapa för säkerhetsskull en spårlogik, kan behövas senare.
  • Namnge den, stäng propertyrutan.
  • Länkat objekt syns på vägkurens utsida.
  • Skapa V-signalen.
  • Öppna propertyrutan namnge V-signalen.
  • Stäng propertyrutan, länkat objekt kommer att synas på vägkurens utsida
  • Öppna propertyrutan, kontrollera att det finns en länkad vägkur
  • Klicka på länken enkel/dubbel
Vad hände: Om allt gick bra ska ändringen ske, annars så ligger problemet djupare än så och då kräver felsökningen systematisk bortplockning av kod vilket är svårt att genomföra på distans och jag vet ju inte heller vilka kunskaper du har i programmering.

Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1
Om jag förstår dig rätt så släcker spelet ner direkt när du försöker öppna propertyrutan, eller sker det redan när du placerar ut objektet?
Ifall den föreslagna lösningen ovan fungerade så går den inte att använda på den osynliga V-signalen.
Skillnaden mellan dessa två typer av V-signaler är att den osynliga gör samma saker direkt när den skapas alternativt när propertyrutan öppnas, som den synliga gör efter manuell påverkan (den gör visserligen det också ifall den är inställd som enkelriktad). Det går då inte att lösa genom att namnge objektet så att det länkas till vägkuren eftersom man inte kommer så långt att man kan namnge objektet. Annars är förfarandet samma som beskrivits ovan.

Surveyour 2.0 (S2)
Du nämner i inlägget att du arbetar i S2, det verkar vara ett orosmoment i felsökningen. Finns det inte möjlighet att arbeta i någon form av "classic"-läge för att se om objekten fungerar där?

Jag har varken TRS2019 eller TRS2022 och har inga planer på att skaffa någon av dessa under en snar framtid, enl. N3V ska det som är gjort i T:ANE också fungera i TRS2019, hur det är i 22:an vet jag inte.
Det är svårt att felsöka i program man själv inte äger...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2022-09-01 klockan 13:51.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 17:37   #5
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hej!


När det gäller Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1 såstängs spelet ner då man klickar på filen i "Assets Palette", alltså där man väljer vad man vill ha för hus, fordon, spår eller träd osv om du förstår vad jag menar.
Man hinner alltså aldrig ens placera ut den på bygget.



När det gäller S2 så kan man bygga i gamla läget om man vill. Bara det att jag faktiskt föredrar det nya läget efter att man lärt sig det, tycker faktiskt den är bättre i byggläget än det gamla Surveyour, men att en del små förbättringar kan göras.

Men kan alltså om man vill kan man byta fram och tillbaka.
Så jag ska testa och se om spelet kraschar i gamla läget eller inte. Återkommer med svar senare.


När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.



Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.


Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 19:51   #6
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hejsan!


Efter en längre tids testande i TRS 2022 så funkar det fortfarande inte.


Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.



Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.


Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.


: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054


När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.


Hoppas att detta kan vara till en hjälp.


Mvh: Jörgen
__________________
Jörgen

Senast redigerad av mazter den 2022-10-25 klockan 19:54.
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 20:12   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Hej!
Det som är lite konstigt tycker jag är att de fel som du beskriver inte uppstår i T:ANE och jag har aldrig stött på något liknande under de omständigheter du beskriver. Normalt brukar bakåtkompatibiliteten behållas genom att den build (t.ex. 3.3, 4.5, 5.0) som objekten har säkerställer att vissa funktioner/krav i script och configfiler är korrekta. Om inte mina objekt, utav någon okänd anledning, skulle ha ett annat buildnummer än 4.5 så verkar bakåtkompatibiliteten ha fått sig en törn!
Du kan ju börja med att kontrollera så att alla objekt har build 4.5, bara för säkerhetsskull.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.
Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054
Det här tänker jag svara på om ett litet tag!
Jag har en trolig lösning på problemet men tycker att skälen till problemet är konstiga och avvaktar lite tills du har svarat på de ovanstående frågorna!

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.
Det här problemen är kanske av en allvarligare art än vägkuren! Nu kan lösningen här var ganska enkel! Jag har gått igenom alla objekt och det enda som jag har hittat är en varning hos objektet som ingen annat objekt har.
Varningen ser ut på nedanstående vis:

Det som bekymrar i texten är ordet "NULL" som vid fel tillfällen kan få spelet att krascha (vore det ett bra språk och/eller program, så skulle man inte kunna arbeta mot "NULL" och då skulle inte spelet kunna krascha heller).
Kanske skapar varningen om saknad textur problemet med "NULL"-referensen.
Att testa ifall det är själva objektet som skapar problemet är inga konstigheter, bara att byta ut referensen i configfilen till ett annat objekt.

Den osynliga signalen är ett äldre objekt som korvtiger är skyldig till och som gjordes på min efterfrågan för flera år sedan. Att göra om objektet (korvtiger) eller göra ett annat (jag) är inga större problem.


Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Hoppas att detta kan vara till en hjälp.
Mvh: Jörgen
Hjälpte mycket!

Tänkte också ta tillfället i akt och kommentera en del saker från ditt tidigare inlägg...
Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.
Hela Vägskyddssystemet är konstruerat på ett sådant vis att man ska kunna placera ut objekt i vilken ordning som helst. Saknas det länkade objekt så meddelas det i propertyrutan eller i extrema fall med den förhatliga "röda lusen".

Den osynliga signalen med ett felmeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.
Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
Jag rekommenderar att man i alla fall skummar igenom manualens huvuddelar innan man börjar bygga, kan underlätta att känna till utryck, namnkonventioner och vilka objekt som finns innan man hoppar runt mellan de olika avsnitten när man bygger. Många delar av Vägskyddssystemet hänger ju ihop med varandra och därför finns det redan i början en liten sammanfattning. En del information i manualen är ju tabeller och scheman mm och som finns med som extrainformation.

Bugar och bockar för berömmet

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-02-20, 17:34   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Nyheter!

Sedan några månader tillbaka har jag ägt TRS22PE (Premium Edition) beroende på att jag fick något som kallades för "lojalitets rabatt", även fast jag fortfarande tycker att det är för dyrt så slog jag till efter mycket vånda! Framtiden får väl utvisa ifall det blir ett tillräckligt bra köp eller ej!
Beroende på att programmet krävde en nyare systemversion än vad jag hade installerad och jag dessutom höll på med signalsystemet så tog det tid att påbörja felsökningen av problemen med vägskyddet.

Nu har jag lyckats lösa problemet med att vägskyddssignalerna kraschar spelet, dock har jag inte lyckats återskapa mazters tredje problem!
Ifall det är någon som är intresserad av felsökning och lösning av problemet så beskrivs det i slutet av texten!

Jag har skickat PM till mazter, men det har inte blivit läst och eftersom jag gärna vill att alla problem ska fixas innan en uppgradering släpps så tänkte jag skicka ut en allmän förfrågan till användarna här!

Problemet yttrar sig som i quoteringen nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.

Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054
Dessutom så skriver han i ett senare inlägg att det även gäller alla(!) objekt från andra tillverkare som är Trackside och mina som är Scenery, om jag förstod honom rätt!

Eftersom det är ett tag sedan detta felanmäldes så kan det ju tänkas att upphovet till problemet har blivit "löst" med nyare versioner av TRS22, i TRS22PE har i varje fall inte jag lyckats få fram något scriptfel. Varken i surveyour classic eller S2.0.

Frågan blir därför tredelad:
  1. Är det några fler som får fram samma felmeddelande som beskrivs ovan?
  2. Vilken version av TRS22 använder du (TRS22, TRS22PE, TRS22+)?
  3. Hur ser man scriptfel i S2.0, i classic finns ju den röda lusen (med nästan oläsbar mörk text på mörk bakgrund, så korkat)?

Felsökning och lösning på krascherna av Vägskyddssignalerna
Hos Vägskyddssignalen(VS) och den osynliga varianten (VSO) så har jag skapat en funktion som gör en sökning utefter spåret för att upptäcka felaktiga objekt eller felaktiga avstånd. Funna felaktigheter ger en felkod som visas med ett felmeddelande i propertyrutan, för att kunna göra detta så returnerar funktionen ett boolskt värde (sant/falskt) vid avslutad sökning.

När användaren väljer mellan enkelriktad/dubbelriktad signal hos VS anropas spårsökningen och då kraschade spelet. Hos VSO så kraschade spelet direkt, hos mig räckte det att det syntes som "thumbnail", här anropas spårsökningen direkt i Init (funktion som anropas när objekt skapas). Jag var ganska övertygad om att felet hade med spårsökfunktionen att göra! Frågorna blev, är det hos VS/VSO eller något yttre objekt? Varför i TRS22 och inte i tidigare versioner?

Först i spårsökfunktionen finns en koll på ifall det finns en länkad vägkur till VS/VSO, ifall den saknas så returneras false, sedan finns det en koll på ifall VS är dubbelriktad om så är fallet returneras true!
Felsökningen i listform:
  1. Ta bort eller ignorera anrop till spårsökningen -> Ingen krasch (Bekräftar misstanke).
  2. Återställ, ta bort anrop till yttre objekt -> Krasch.
  3. Återställ, ta bort anrop till signalfunktioner -> Krasch.
  4. Återställ, ta bort koll på länkad vägkur hos spårsökfunktionen -> Ingen krasch (Andra fel pga ingen länkad vägkur).
  5. Återställ, returnera true direkt i spårsökfunktionen -> Ingen krasch.
  6. Återställ, returnera false direkt i spårsökfunktionen -> Krasch.
Kan väl säga att det gjordes några fler tester än vad som redovisas ovan, är ju lite tidskrävande när hela programmet kraschar hela tiden!
Nu var jag i det läget, att beroende på vilket boolsk värde som spårsökfunktionen returnerar så kraschar spelet! Ganska orimligt kan tyckas, så vad kan åstadkomma detta nu, men inte i tidigare versioner?

Det returnerade boolska värdet bör ju användas till något, kanske ställa in en variabel, vilket det gör i detta fall! Variabeln används till att tala om ifall en VS/VSO är korrekt eller ej och då också vilken signalbild som ska visas.
För att ställa in en signalbild, mera korrekt kanske "ge Trainz information om vilken signalstatus jag tycker att signalen ska ha" används en funktion hos signalklassen som anropas av den inbyggda delen av Trainz, när den tycker att det känns bra(!), vilket ibland är för sällan, det går också att anropa funktionen själv. Funktionen returnerar en databas som innehåller signalens status och orsaken till statusen.

Signalens status är ett heltalsvärde där noll är stopp och positiva värden är olika grader av kör, man kan även ha -1 som värde som då talar om att signalen är "automatisk".
Jag har använt mig av större negativa tal för att tala om när en signal inte är korrekt kan detta orsaka problemet? I koden var det det enda som jag kunde se som var plausibelt att orsaka en krasch, men inte kan väl N3V vara så korkade att en förändring till att inte tillåta lägre tal än -1 orskar en krasch av hela programmet?
Byte till värde 0 (stopp) och inga krascher mer!
Så, jodå det kunde dom!

Upptäckten av detta skapade ju lite ändringsjobb hos signalsystemet där jag använde mig flitigt av negativa tal, de är nu ersatta av specifik variabel istället!

När släpps uppdateringen?
Tanken är att släppa den nyss! Men jag vill att det eventuella tredje problemet löses först och sedan så funderar jag på att göra iordning och släppa några tidiga objekt, men det får jag se om det blir av, vet inte hur mycket jobb det är att få de till samma status som de övriga har!
När släpp sker meddelas detta i lämpliga forumtrådar!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009