Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-29, 17:15   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag har inte rört scripterna!

Men jag hör vad du säger. de läggs inte i ett paket förrän du anser att de är klara!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 17:36   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Ja OK, jag ser nu vad du har gjort (bara ändrat visningsnamnet). Men faktum kvarstår ju att om det ska släppas nån sorts enhetligt paket med signaler så måste scripten hänga med. Utan script inga signaler.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 10:16   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Hej!
Jag laddade hem senaste experimentet. H5-Block 450-800 får jag en fast sken och två blinkande sken.
H5-entry 450-800 får jag två fasta sken och tredje släckt, alltså inte 3 gröna.
H5-entry kort rutt får jag se samma sak som H5-entry 405-800.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 13:05   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Hej Totte!

Så här fungerar signalerna:
  • H5 - används när nästa huvudsignal står på minst 800 m avstånd. Visar "vänta stopp" (grön + en grön blink) när nästa signal står i stopp.
  • H5 450-800 m - används när nästa huvudsignal står på 450-800 m avstånd. Visar "kör 40" (två gröna) när nästa signal står i stopp.
  • H5 kort väg - används när nästa huvudsignal står på kortare avstånd än 450 m. Visar "kör 40 - kort väg" (tre gröna) när nästa huvudsignal eller stopplykta står i stopp.

När en huvudsignal visar "kör 40" eller "kör 40 - kort väg" (två eller tre gröna) så visar föregående signal "vänta kör 40".

I verkligheten görs det skillnad på huvudsignal och huvudljussignal. Huvudsignaler inkluderar huvuddvärgsignaler, medan huvudljussignaler är de vanliga "stora" signalerna. I verkligheten gäller ett försignalbesked kommande huvudljussignal. En försignal kan alltså visa "vänta stopp" om nästa huvudljussignal står i stopp, även om det finns en eller flera huvuddvärgsignaler med körbesked före huvudljussignalen. Detta har vi (hittills?) inte lyckats simulera i TS så för oss fungerar huvudljussignaler och huvuddvärgsignaler likadant, dvs om det finns dvärgar med körbesked mellan huvudljussignaler så kommer försignalen visa "vänta kör" även om nästa huvudsljussignal visar stopp. Rörigt?

Observera att de senaste signalerna finns i Jönköpingsbanan från 2020 samt i min uppdaterade Kiruna-Narvik:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....5&postcount=25
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=13
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 13:54   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Hej!

Tänkte lägga mig i lite!

Två fasta gröna sken respektive tre fasta gröna sken i en huvudljussignal får i bägge fallen signaleras mot stopplykta i stopp, det bestäms av avståndet till signalen. Avstånden nedan gäller även mot huvuddvärgsignal i stopp.
Två fasta gröna sken - minst 450 m
Tre fasta gröna sken - minst 250 m
(får inte signalera mot signal som visar "kör 80")

Det är inte tillåtet att signalera med "kör 80" eller "kör 80" med försignalbesked mot stopplykta i stopp eller huvuddvärgsignal i stopp eller mot en huvuddvärgsignal som har ett restriktivare besked än "kör 80". Om huvuddvärgsignalen visar "kör 80, varsamhet" är det tillåtet att försignalera i en huvudljussignal med "vänta kör 40" eller "vänta stopp".

Det får inte finnas växlar eller huvuddvärgsignaler mellan en fristående försignal och den huvudljussignal som den försignalerar.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2023-02-27 klockan 14:14.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 14:21   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 816
Standard

Tack för förtydligandet!

Som sagt så görs det ingen skillnad mellan huvudljus- och huvuddvärgssignaler i TS. Möjligen är det något som kan lösas med nya script (Adde? ).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 15:15   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Den nuvarande alphan som jag har i github så är följande möjligt att göra:
En H5-signal i TS kan konfigureras så att den visar antingen 2 fasta gröna eller 3 fasta gröna. Det kan göras individuellt för varje tågväg signalen övervakar.
-Om du bockar i "Limited to yellow" så kommer signalen alltid att visa Kör40 för denna tågväg.
-Om du bockar i "Approach control" så kommer signalen visa Kör40 om nästa signal visar stopp. I annat fall visas Kör80 + ev. försignalbesked.

På H5-signalerna kan båda dessa kombineras med att skriva in siffran "3" i A-fältet för att få denna signal att visa 3 fasta gröna sken "Kör 40, kort avstånd"

Signalen gör inte per automatik någon skillnad på om nästa signal är en huvudljussignal eller en huvuddvärgsignal och tar inte heller någon hänsyn till avståndet, eftersom alla signaler följer samma script och skickar bara iväg några olika typer av meddelanden bakåt längs med spåret som föregående signal tolkar. Det är alltså upp till ruttbyggaren att se till att bocka i "Approach control" på en huvudljussignal för en tågväg om nästa signal råkar vara en huvuddvärgsignal, alternativt bocka i "Limited aspect" om nästa signal är en stopplykta vid en stoppbock.

Däremot har jag inte lagt in så att en signal ska visa Kör40 om nästa signal ska visa det. Jag kan ta två vägar i detta fall, antingen att huvuddvärgar skickar dvärgspecifika signalmeddelanden så att en huvudsignal uppfattar att de har med en huvuddvärg med att göra. Alternativt lägger in en siffra så att huvudsignalen visar "Kör40" om nästa signal visar "Kör40".
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009