![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
|
![]()
Ekankal - var på Trainz Portal hittade du uppdateringstexten du kopierat? (Har sökt förgäves) Finns uppdateringen att ladda ner där också så att jag kan göra ett nytt försök o rätta till min TRS 2019 eller finns det något annat sätt att lösa problemet? Hur fungerar/gör man en databasreparation? Kan det hjälpa och vad händer med de banor man byggt själv?
Tacksam för lite hjälp från er som är experter här på forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
Här står det lite om uppdateringen och "Regional Editions" (konstigt påfund tycker jag): http://www.trainzportal.com/news/vie...l-edition-faqs. Här står det också om ett paket som kan behöva laddas in igen. Eftersom jag själv inte har TRS2019 så kommer jag att gissa mig till svaret på dina funderingar, jag tror dock att gissningarna är välgrundade med basis av hur T:ANE fungerar. Det uppdateringen gör är att återställa vissa objekt till deras "payware" och/eller "built in" status. Detta bör betyda att vissa objekt eller banor inte har haft en korrekt status och därför har man som användare kunnat manipulera dessa även fast det inte skulle vara tillåtet. I T:ANE så kan man inte klona/skapa eller förändra payware objekt, att detta skulle ha förändrats i TRS2019 är väldigt osannolikt, vilket också framgår av länken ovan. Om man har använt sig av ett payware objekt, t.ex. en bana så kommer den säkert inte att kunna att byggas på igen, kanske inte ens öppnas(?), eftersom det inte är tillåtet. Banor, och andra objekt, som inte är payware eller built in ska inte påverkas alls. Det enda sättet att kunna använda de banor som har blivit payware är att inte uppdatera TRS2019, men då kommer du heller inte att kunna uppdatera programmet senare heller. Jag betvivlar ett en databasreparation skulle lösa problemet, möjligtvis kan det lösa något som har gått fel vid uppdateringen, men tror inte att det är det som är problemet. I T:ANE görs en "normal" databasreparation via menyn "Developer->Rebulid Database" om menyn inte syns så kanske du måste ändra inställningarna i "Trainz Settings->Dev" till "Enable advanced debug tools". Man kan också göra en "Extended Database Repair" vilket tar en väldigt lång tid! Detta är kopierat från TRS2019 knowledge base (verkar vara samma för T:ANE också och för Mac även fast vi inte kör .exe filer ![]() Citat:
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
|
![]()
Hej Håkan!
Tack för svaret och att du tar dig tid med mina 2019-problem!! Vad har då hänt sedan mitt förra inlägg - jo jag har googlat och noterat att det verkar vara ett "globalt" fel som uppstått i TRS 2019 - många är förtvivlade/arga speciellt i Italien.......... MEN VAD HÄNDE IDAG.............. Startade TRS 2019 för lite koll men märkte direkt att markeringarna på de inbyggda banorna i spelet som visar att det fattas utrustning, mm var borta!?!? Startade "min" bana och upptäckte att allt var i sin ordning igen!!! Startade också Manage Content och mycket riktigt alla "not active"-markeringar på payware var borta.................Jag fattar ingenting.........hur har detta kunna "rätta till sig" eller är det så att STEAM har gjort något åt problemet som jag inte märkt eftersom spelet startas via STEAM - vad vet jag???? Härligt att vara tillbaks på spåret igen (så länge det nu varar) MVH Göran |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Ser att jag är för sent ute nu, men bra att det löste sej ändå.
Ett tips till nästa gång du får problem, om ingen ![]() I det här fallet finns det några trådar där som handlar om just det du (och tydligen ganska många fler) råkat ut för, och det finns många bra svar och förklaringar där.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
|
![]()
Hej Ekan!
Jo jag har varit o kikat där och det var då jag upptäckte att det var så många runt om i världen som hade fått samma problem.............så det blev kanske lite panik från N3V så dom fixade det hela "illa kvickt" - hur vet jag däremot inte.......... Tack för ditt svar! Ha det bra! Göran |
![]() |
![]() |