Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-05, 15:12   #23
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jätte fint landskap! Hoppas du fortsätter bra mycket!
En sak bara, dödskalle står för nära bommarna.Den ska stå c:a 1 km före bommarna.
Lycka till!
Att en dödskalle ska stå ca 1 km innan en plankorsning med vägskyddsanläggning är felaktig information.

Den ska stå minst 300 meter innan vägskyddet och sedan finns det också en relation till eventuell O-tavla för väg.

Det är flera faktorer som bestämmer hur en vägskyddsanläggning ska utformas, både med hänseende på anläggningstyp och vilka skyddsobjekt som ska finnas.
Dessutom har reglerna ändras lite sedan några år tillbaka. Jag tänker inte gå in på de olika fallen blir ofantligt mycket text och hör dessutom inte hemma här!

Om man använder de något äldre reglerna (som fortfarande gäller) så kan man nominellt säga att en Vf på minst 300 meter och en OT-V på minst 600 meter från plankorsningen täcker upp det grundläggande om anläggningen är halvboms-, ljus/ljud- och helboms-anläggning med ATC-övervakning. Vid hastigheter över 80 km/h och utan ATC så kan man öka avstånden med 200 meter för varje udda 10 km/h höjning (90 km/h ger Vf minst 300 och OT-V minst 800) observera att detta endast är schablonmässiga värden tagna från valscheman och det kan finnas andra skäl som ger andra värden!

Det finns i nyare dokument också ett max-avstånd mellan Vf och OT-V på 600 meter och ett min-avstånd på 100 meter.

I de äldre dokumenten står att Vf ska finnas vid:
  • alla Helboms-anläggningar
  • Halvboms-anläggningar med sikt på (Vs) sämre än 600 meter
  • Ljus/Ljud-anläggningar med sikt sämre än 300 meter
  • då anläggningen har FK-låda (frånkopplingslåda)
Går att praktisera även idag!

Dessutom ska en Vf placeras minst 100 meter före eller efter en medriktad försignal eller huvudsignal och on OT-V ska placeras minst 50 meter före eller efter medriktad försignal och huvudsignal.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
 

Taggar
karlsborgsbanan, rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009