| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2011 
				Ort: Vingåker 
				
				
					Inlägg: 355
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Enligt farsan (som jobbar som Fjtkl på Cst) så ska det finnas liknande objekt vid slutet på spår 18 och 19 (södra änden tror jag) på Cst, fullt tillgängliga vid truckövergången, om det är av intresse. Lite nytt tänkte jag visa när jag ändå är i farten och skriver! Först några bilder på en Vägkontrollsignal (Vs). 3 Vs äldre fram.jpg Placerad på en äldre stolpe, sedd framifrån. 4 Vs ny bak.jpg Placerad på en ny stolpe, sedd bakifrån. 5 Vs ny sida.jpg Placerad på en ny stolpe, sedd från sidan. Lite ljusa texturer på stolparna tycker jag men orkade inte fixa till och göra nya bilder ![]() Man kan också se på bilderna att Vs:n har egna id-kuber. 6 Vf ny id.jpg Även Vf:n har fått egna id-kuber. Kryssmärkesstolpen har berikats med ytterligare tillbehör. Möjligheten att placera två stycken ljussignaler på samma stolpe finns nu. 1 Kr dubbel fram.jpg 2 Kr dubbel bak.jpg Varje signal är en egen enhet och de kan roteras individuellt plus/minus 45°. Lite mer detaljeringar och snyggare texturer återstår modelleringsmässigt på dessa objekt. Bomeriet är nästa del i vägskyddsbygget, är väl drygt hälften färdigbyggt, sedan återstår texturer och animeringar. mvh Håkan Blom 
				__________________ 
		
		
		
		
	Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html  | 
|
| 
		
 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det ser verkligen riktigt lovande ut!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har varit och besökt spår 18-19 på Centralen idag. Tyvärr avspärrat, som vid Älvsjö. Tog mig till spår 10 och där var det också avspärrat. Signalen en meter ifrån mig, på andra sidan grinden. Tog två kort på henne, mellan Gunnebostängslet och ett godståg var på väg söderut på spår 11. När tåget precis hade passerat, så hade jag sånt flyt. Att det stod ett par killar från Banverket på andra sidan och som var på väg över till mig. Tog ett snack med dom och en kille följde med till signalen, så att jag fick ta ett par snabba bilder och mått på dom. Det blev väl inte dom allra bästa korten, men i.a.f. bättre än föregående. Vad jag såg, så sitter dessa lägre än dom i Älvsjö. Så det verkar inte finnas någon speciell standardhöjd från marken. 
		
		
		
		
		
		
			Har lagt 5 kort i en rar-fil och lagt upp på Mediafire i länken nedan. http://www.mediafire.com/file/ogr8rf...3%A4gskydd.rar . 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2011 
				Ort: Vingåker 
				
				
					Inlägg: 355
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Jockes!! 
		
		
		
			Först lite bilder på Vägkontrollsignalernas (Vs) nya texturer. Den gröna kan man göra ännu "anskrämligare" eftersom den färgen är målad på järnstolpar och rostar och flagnar lätt. 1 Vs gammal.jpg2 Vs ny.jpg Ägovägssignaler (eller som de heter numera, Enkla signaler) är också en del av mitt vägskydds projekt. 3 E-signal.jpg4 E-signal.jpg Man kommer att kunna välja bort själva signal delen för att få endast tavlan, som måste finnas på bägge sidor om spåret även vid enkelspår. Man kommer också att kunna välja bort stolpen och tillhörande fästdetaljer om man vill placera tavlan mot något annat objekt, får se om jag bryr mig om att göra flera typer av fästen för tavlan! Till Kryssmärkestavlan med tillhörande vägljussignaler hade jag lagt in en placerings mall i form av en halvmåne som också fungerar som ett hjälpmedel för att räkna ut förringningstider. Eftersom den blev så stor (radie på 32 meter) påverkade den träffytan för signalen (även när halvmånen inte syntes) och förorsakade en lätt irritation. Även fast det va lätt att lära sig att kringgå problemet så valde jag att göra ett rent trackside objekt istället. Träffytan blir ju nästan lika stor (rektangel 20x32 meter) men den syns ju att den är där hela tiden! Så här ser den ut! 5 Kr-hjälp.jpg Eventuellt ska jag lägga in anvisningar för ägovägssignalen också, eller göra en mindre mall för den. Och så till Bengans önskemål! Jag gjorde trucksignalen med en höjd som passar för låg placering med avseende på fria rummet (jämför Huvuddvärgsignal). Eftersom den är gjord som ett scenery-objekt så kan man justera den fritt i höjdled som vilket hus som helst, men ska ju ändå placeras utan att inkräkta på det fria rummet! 6 Plf-signal.jpg7 Plf-signal.jpg8 Plf-signal blink.jpg Försökte sno ihop en corona också, gick väl sådär... Ser lång ut på bra håll... Ska testa lite mera senare... Samtliga signaler, förutom Vs och Vf, som nämns i samband med vägskyddet är rena scenery-objekt, ett tag så tänkte jag placera ägoväg- och truck-signalen som trackside för att kunna "fixera" avståndet mot spåret på ett kontrollerat vis, men valde ändå scenery varianten eftersom de är ju motsvarande kryssmärkestavlan och tyckte det var bra att vara lite konsekvent... Så nu är det "bara" bommarna kvar då... mvh Håkan 
				__________________ 
		
		
		
		
	Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Snyggt jobbat  
		
		
		
		
		
		
			 .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2011 
				Ort: Vingåker 
				
				
					Inlägg: 355
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			...men gör ändå ett försök med lite bommar!! 
		
		
		
			Tack Ekan! Först en bild på en grundplacerad helbom! 1 Bommar -Grundplacerad.jpg Fällbommar som är statiska är ju lite tråkiga och inte verklighetstrogna. Jag tror att de flesta hade blivit besvikna om inte bommarna gick att fälla, så för er en bildsekvens... 2 Bommar - Fällning.jpg När fällbommen har landat så kan den se ut så här: 3 Bommar - Nedläge.jpg Även en närbild på bomdrivet finns i bilden. Hos fällbommarna går det att göra flera olika val. Valmöjligheterna för fällbommarna, och även för de andra objekten som ingår i HB Vägskydd, kommer att redovisas i detalj i Vägskyddstråden när det relevanta har scriptats klart. Men några val som finns är om man vill ha hängreflexer, gula bomreflexer, klyka eller pinne som stöd för bommen. Man kan också välja längden på toppbrädan (eller mellanbrädan som det är hos halvbommen) och antalet bomlyktor och deras positioner. Här kommer en bild på några av de valen. 4 Bommar - Olika toppbrädor.jpg Det finns flera positioner för bomlyktorna än vad som visas på bilden. Tanken är också att alla objekt som ingår i vägskyddet, förutom vägkontrollkuren, ska ha texturgrupper så att behovet att skapa flera olika typer av samma objekt försvinner. Det som återstår att bygga till vägskyddet är halvbommar (mappning) och objekt till plattformsanläggningen. En del ytterligare detaljer till bommarna finns också på tapeten, i övrigt är det mest scriptning, testning och manualskrivande kvar. Till sist en bild med lite flera detaljer: 5 Bommar - Uppdetaljer.jpg mvh Håkan 
				__________________ 
		
		
		
		
	Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Otroligt vilka snygga bommar!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |