Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-09, 02:42   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Dags för lite järnvägsorientering!

Dags för del tre, och den sista(!) delen i både taveldelen och i trestegsraketen: Orienteringstavlan(OT) även Förvarningstavlan(FvT) finns med på ett (stort) hörn.
OT-gruppen har den överlägset största förändringen hos samtliga tavlor där införandet av baliserna är en orsak till det, men en större orsak är ett delvis annat sätt att arbeta med tavlorna. Personligen, lite jäv(l)ig är man ju, men jag är väldigt nöjd med hela tavelpaketet men kanske mest med Hastighets- och Orienteringstavlorna.

Trestegsraket del 3 OT del1.jpg
Vid utplacering av en OT så ser den ut som på bilden, innan tavlan är påverkad så finns det också fem stycken baliser synliga.

Orangea rutan
En OT orienterar alltid för något, så den första tilläggstavlan bestämmer Orienteringstavlans funktion. När länken för den första tilläggstavlan klickas så kommer rutan nederst till höger upp i bild. Där kan man välja vilken tavla(funktion) som OT ska ha och därefter så bestäms övriga möjligheter för tavlan.

Trafikplats och Hjulskadedetektor
Dessa två tavlor fungerar så att efter att den första tavlan är vald så kan man välja en avståndstavla som tillägg. Avståndsvärdet väljs från en lista.

V-Tavla
Till V-Tavlan kan man välja "Inskränkningstavla". Den tavlan inskränker (begränsar) OT:s betydelse till det som framgår av tavlan, man kan välja två typer av inskränkning, "Mot..." och "Spår#".

Trestegsraket del 3 OT del2.jpg
På bilden syns de olika valen som nyss beskrivits.

Orienteringstavla för Huvudsignal
Nu börjar det hända lite grejer!

Trestegsraket del 3 OT del3.jpg
Bilden överst till höger visar en grundplacerad OT-Hsi.

Orangea rutan
Här kan man se att "Huvudsignaltavlan" är vald som första val och att även OT har informationstext om man klickar på frågetecknet.
Rensning av tilläggstavlorna möjliggör även byte av OT:s funktion.

Röda rutan
ATC-beroende existerar inte för dessa tavlor, ej heller för de tre tidigare. Lutnings-värdet är endast för att det går! Avståndsvärdet används för att ställa in avståndstavlan.

Gröna rutan
Här syns en knapp som inte har funnits förut: "Sök första målpunkt", genom att klicka på den så görs en sökning utefter spåret till ett giltigt objekt är hittat.
I den översta gröna rutan så är ingen sökning gjord, därför inga visuella data.

I den mellersta gröna rutan så är en sökning gjord och namnet på objektet syns. Avståndet och lutningen kan utläsas till det funna objektet i den röda rutan.

Ett giltigt objekt är en signal som har mitt script kopplat till sig och är en HuvudLJUSsignal med funktion som Mellanblocksignal eller Infartssignal. Eventuellt så kommer även övriga signalfunktioner att vara giltiga.

När en korrekt signal träffas på så ställs tilläggstavlorna in automatiskt.

Ljusblåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett korrekt avstånd.

Blåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett avstånd som kräver en tilläggstavla för avstånd.

Nu är det säkert någon som knorrar och hävdar att jag har sagt att tavelsystemet ska gå att använda fristående. Och tyvärr så har den knorrande rätt... Så hur ska vi lösa det?
Jo, vi tillåter sökning mot ogiltiga objekt också! Skälet till detta är inte bara att kunna använda OT som fristående utan också att kunna söka förbi signaler som inte hör till mitt system, t.ex signaler som hör till STL:s vägskydd.
Trestegsraket del 3 OT del4.jpg
Gröna rutan
Skillnaden blir att när sökningen träffar på en signal som INTE är mitt objekt så kan man fortsätta sökningen genom att klicka på "nästa målpunkt". Om en signal som är mitt objekt hittas så avslutas sökningen annars så kan man fortsätta att söka.

Vid sökning mot en generisk signal så ställs avståndstavlan in automatiskt. Vill man ha en tilläggstavla för "Tpl Signatur" så väljer man det från listan på position två(Ljusblåa rutan) och söker tills rätt objekt dyker upp!

Sökning av objekt:
Sökningen följer växlarnas lägen, jag tänkte möjliggöra sökning förbi medväxlar i avvikande läge (som jag använder vid tågvägssökning) men valde bort det eftersom det kan göra sökningens resultat förvirrat. Sökningen slutar om spåret slutar, medväxel i avvikande läge eller om avståndet är för långt, ibland även om ett felaktigt objekt är funnet.
Vissa sökningsresultat resulterar i ett felmeddelande, som synes på den nedersta bilden.

Va detta allt?
Det är säkert någon som tycker att jag har missat något? Är det inte ett val som saknas för Orienteringstavlan?
Lägger in en bild för er att begrunda...
Trestegsraket del 3 OT del6!.jpg
Vad är nu detta? Kanske det som saknas i den första bilden... Hastighetstavlan!

Lägre hastighet
När en OT placeras ut enligt den första bilden och ingen tilläggstavla är vald och en sökning startas så blir OT:s funktion "Orienteringstavla för lägre hastighet".
Tavlorna som visas på bilden finns på samma position och är inte flyttade utan systemet sköter om vilka tavlor som ska visas automatiskt. Här kan man också se några av de olika punkterna som sökningen avslutas vid och dess felmeddelanden.

Men låt oss gå igenom förfarandet lite mera i detalj...
Trestegsraket del 3 OT del5!.jpg
Ett par kommentarer om planritningen. Dubblering av balisgruppen vid den första OT (FvT) sker när hastighetssänkningen är större än 40km/h. OT som placeras på ca 1000m och har föregåtts av en FvT har normalt ingen balisgrupp.
Avstånden är hämtade från tabeller för förbeskedsavstånd (är inte nödvändigtvis helt korrekt projekterat!), planer finns på att lägga in något hos OT, Ffsi och Fsi som hjälpmedel.

Nu tänker jag gå igenom hur man bör bygga för att det ska bli så enkelt som möjligt. Man bör(ska) alltid bygga inifrån och ut, HT -> OT (-> FvT).
Att namnge objekten på ett tydligt vis kommer här visa sig vara väldigt bra!
Det spelar ingen roll i vilken ordning som HT-grupperna placeras ut. På bilden visas två av HT-grupperna, den längst till vänster glömdes bort...

Vid utplacering av OT så får man ta reda på vilka avstånd som de ska sitta på, jag har planer på lite hjälpmedel men tror inte att jag hinner få med det till Tavel-släppet. När OT är utplacerad så klickar man på "Sök första målpunkt". Bilderna till siffra 3 visar hur sökningarna blir, där bild 3b är den som jag letade efter.
Om inte avståndet för OT är där jag förväntar mig så får den flyttas och då måste sökningen göras om för att få ett korrekt avstånd.
Som synes på bilderna så har jag namngett OT(FvT) direkt till vad jag vill att de ska heta. Detta gör att det blir lättare att hitta rätt objekt, speciellt om det är många tavlor eller flera sökvägar som är möjliga.

När jag har hittat rätt objekt på rätt plats, och namngivit den så stänger jag propertyrutan.

Nu valde jag att placera ut OT för "U HT 140K2" direkt, man kan också fortsätta med FvT för "90K1" och göra klart den. Bild 4a visar hur OT ser ut innan första sökningen och 4b den funna tavlan.

Om förbeskedsavståndet mellan OT och HT överstiger 1299meter så ska det finnas en Förvarningstavla på minst 1300meter innan HT. När man fortsätter sökningen och avståndet ökar så ändras OT till FvT automatiskt. Bild 5a visar OT:s utseende vid första målpunkt och bild 5b vid den nästkommande (korrekta) målpunkten.

Orienteringstavlans inställningar:
En OT ska visa samma besked som motsvarande HT, därför så finns det inga inställningar som förändrar OT:s funktion, man kan endast lägga till lutningsinformation mot målpunkten. ATC-beroendet bestäms av HT:s inställningar.

Ni kanske har sett att det hos Förvarningstavlan finns en "check box", den finns till för att möjliggöra att verkligheten följs! Jag skrev tidigare att normalt så finns det inte baliser vid en OT som kommer efter en FvT. Eftersom en OT som står på Förbeskedsavstånd och pekar mot en HT med baliser MÅSTE ha baliser så ville jag inte tillåta att baliserna kunde tas bort. Men samtidigt så ville jag att en OT som fanns mellan en FvT och en HT inte behövde ha baliser.
Därför finns den knappen. Det är bara den första OT som hittas som länkas till FvT.
Baliserna hos en OT går endast att påverka om det finns en länkad FvT!

Trestegsraket del 3 OT del7.jpg
Övre delen av bilden ovan visar hur det fungerar. Om OT tas bort så blir det en varning, som i den nedre bilden, hos FvT. Om FvT tas bort så blir det ett felmeddelande och OT:s ATC-beroende återställs. Vid ny eller fortsatt sökning återställs den länkade tavlan.

Den nedre delen av bilden visar hur tavlorna ser ut som planritningen är ritad. Genom att rotera "U OT 90K1" så kommer den obligatoriska OT mellan FvT och HT saknas, och då ser det ut som på bilden.

Den sista bilden visar 3st "specialare"
Trestegsraket del 3 OT del8.jpg
Innan en gräns mot outrustat område ska det finnas en balisgrupp som kallas OTG, den ger en övervakningshastighet inom det outrustade området. Om hastigheten sänks ska det finnas en OT (FvT) bredvid balisgruppen, som på bilden överst. Om hastigheten är lika eller högre räcker det med endast balisgruppen, den typen av OTG finns i "HB Balisgrupp".
OT visar det beskedet som finns vid HT, men eftersom hastigheten som ska övervakas inom området kan vara högre än tavlans hastighet så kan man välja en annan övervakningshastighet, dock ej lägre än vad HT visar. Detta syns i de ljusblåa rutorna.

De andra två bilderna är väl ganska självförklarande.
Röda rutorna
Frågetecknet ger extra balisinformation.

Sökningarna som man gör hos OT ställer in tavlor och eventuell balisinformation automatiskt. Mycket av det som jag har visat och berättat hanterar den inbyggda balisinformationen men uppbyggnaden av tavlorna gör att de blir mycket lättare att använda än om man skulle ställa in varje tavla för sig, så minimalt med pillande hoppas jag på...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 17:07   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Hiskeligt vad tiden går fort...

Efter en planerad paus från Trainz på några månader (som har blivit nästan fem) så är planen nu att ägna den större digitala delen av livet till fortsatta slitningar av håret i tågsimulatorns förlovade värld. Det har varit svårt att komma igång igen, så under de senaste månaderna så har Trainz mest figurerat i sinnevärlden.

I och med skapande av mitt egna vägskyddssystem så föddes också tankarna om att införliva en del av hur det är uppbyggt i signalsystemet.

Fokus ligger på att redovisa de förändringar som är gjorda eller kommer att göras.

Rörelsevägar
Är den gemensamma benämningen för Tågvägar och Växlingsvägar. Tkl-huset skapar rörelsevägarna automatiskt från en börjanpunkt till en slutpunkt, saknas en korrekt slutpunkt blir det inte någon rörelseväg. Bara för att en rörelseväg finns innebär inte det att den automatiskt går att använda, det bestäms av ifall signalen kan ställa en giltig signalbild mot slutpunkten.
Det finns två sätt att undvika icke önskvärda rörelsevägar, det ena är att placera en ogiltig växel (återkommer till det senare) för att stoppa sökningen vid det objektet. Det andra sättet är att placera ut ett speciellt objekt där man kan styra vilken rörelseväg som ska kunna passera objektet, objektet heter i skrivande stund RV-signal.

Tkl-huset
Huset styr nästan allt som har med signalsystemets funktionalitet att göra. Den är numera dynamisk (precis som vägkuren) vilket innebär att datan uppdateras baserat på ifall objekt läggs till eller tas bort, om objekt ändras osv.
Tillskillnad mot vägskyddssystemet har jag valt att inte länka några objekt till Tkl-huset som master/slave utan de finns endast i listor inom husets väggar.

Förutom att rörelsevägarna skapas automatiskt så hanteras även kontroller på ifall rörelsevägarna går att lägga med avseende på olika typer av skyddsavstånd och hinderfrihet. Man behöver aldrig tala om vilka objekt som ska utgöra skyddsobjekt eller hur växlarna ska ligga, det sköts helt automatiskt.

Nästan all hinderfrihetskontroll i signalsystemet sker genom att utföra en sökning utefter spåret efter fordon, ett s.k. Tracksearch, tyvärr så fungerar det inte fullt ut (tänk om det gick att använda spårledningar på ett enkelt sätt).

På bilden nedan visas två sådana tillfällen.
6 2 Hinderfrihet.jpg
Spårkorset till vänster är väl inte så vanligt i Sverige men kryssväxeln till höger är desto vanligare. Bilden säger väl det mesta.
Sökningen följer växlarnas lägen, så i kryssväxels-fallet går det att ordna ändå och kanske redan görs. I spårkors-fallet kan man inte hitta det korsande spåret eftersom de kanske aldrig hör samman, det enda sättet att kontrollera hinderfriheten är med hjälp av spårledningar, de röda sträcken på bilden.

Att använda spårledningar kommer att vara frivilligt eftersom det är omöjligt att veta vid vilka tillfällen dom behövs.

Propertyrutan
Så här kan ett nyligen utplacerat hus se ut.
1 Tkl-hus bas.jpg

Triggers
Samtliga infartssignaler kan (ska) ha någon form av trigger. Just nu kan man använda sig av en Trigger eller en signal, som jag tror väljs automatiskt ifall annat saknas, idén är att det även ska gå att välja spårledningar. Endast en trigger är giltig per infartsignal. Triggern används för att aktivera stationsautomater och kanske också för Tkl-funktioner.
2 Tkl-hus triggers.jpg
Texten "Ingen funnen (Ansl)" som står vid signal C 24 betyder att det saknas blockanslutning och därför kan inte signal användas som trigger när en trigger inte har hittats.

Rörelsevägar
Här redovisas samtliga funna rörelsevägar. Tågvägar i grönt och växlingsvägar i gult.
3 Rörelsevägar samtliga.jpg
Siffrorna inom parantes är antalet signaler som finns som börjanpunkt. Varje rad är en signal med dess samtliga slutpunkter. Någon kanske reagerar på att det visas samma slutpunkt från samma börjanpunkt på flertalet ställen, det beror på att det finns flera vägar att nå slutpunkten på.

När man klickar på knappen för detaljer om rörelsevägarna så öppnas den informationen i ett eget fönster.

4 2 Rörelsevägar detaljer.jpg
Den översta bilden visar bara skillnaden mellan tågvägar och växlingsvägar, förutom färgen så finns det ingen hastighetsangivelse eftersom hastigheten alltid är max 30 km/h för dvärgsignaler.

Den mellersta bilden
Den färggranna raden listar tågvägens namn. Size är antalet objekt som den innehåller, kommer kanske att tas bort, fungerar mest som en kontroll.
Raderna under listar samtliga objekt som finns i tågvägen, alltså size, och sist redovisas tågvägens hastighet. Växlarna visar också inom parentesen till vilket läge de är omlagda. Spårlogiken i HB Vägskyddssystem visas inom parantes och finns med så att det ska gå att påverka vägskyddet via TKL-huset. Även vägskydd som ligger strax utanför stationer kommer att finnas med i listan.
Alla objekt som hör till TKL-huset visas utan sin signatur.

Den undre bilden
Här visas två tågvägar med samma namn och dessutom samma storlek!
Rörelsevägar med samma namn separeras av antalet växlar och vid behov dess hastighet. Skulle allt vara lika är bedömningen att det inte spelar någon roll vilken som väljs.
Observera att en tågväg och en växlingsväg med samma namn inte är samma objekt.

Det går också att söka efter rörelsevägar från en specifik signal.
5 2 Rörelsevägar specefik signal.jpg
När man klickar på knappen visas en lista på stationens samtliga signaler, efter att ett val är gjort visas samtliga rörelsevägar enligt bilden.

Exteriör
Inspirerad av hur vägskyddssystemet blev så får även huset redovisa lite information på sidorna.
7 Tkl-hus yttre.jpg
På bilden till vänster syns samtliga objekt som är hittade av systemet. Inom parantes syns deras kategori. Tyvärr går texten bara att centrera.
På bilden till höger syns samtliga utfarts(block)signaler. Nu stämmer inte siffrorna inom parantes och ytterligare information ska till, men det som visas är:
Signalen ut från stationen, vilken typ av linje (Linjeblock, TAM, Vut ev flera), vid linjeblockering visas inom parantes antalet mellanblocksignaler (ska alltid vara ett jämnt antal) och sist den motstående utfartssignalen. Om även infartssignalerna ska visas återstår att se, ska ju få rum också!

Signaler
Signalerna är, som tidigare beskrivits, indelade i olika grupper baserade på var dom används. Nu är de uppdelade i några fler grupper och en del signal-typer/kategorier är flyttade till en mer representativ plats.

Följande grupper finns:
Stationssignaler - Hsi/Sl
  • 2-skens huvudljussignal
  • 3-skens huvudljussignal
  • 4-skens huvudljussignal
  • 5-skens huvudljussignal
  • Huvuddvärgsignal
  • Huvuddvärgsignal med stor lykta
  • Stopplykta
  • S-tavla
Gemensamt för dessa objekt är, bland annat, att de kan ha ett ATC-beroende och att deras placering (kategori) är på driftplatser. Vilken kategori som signalen är väljs i propertyrutan.
Medgivandeobjekt (dvärgsignal eller tavla) väljs fortfarande hos huvudljussignalen, som har redovisats tidigare.

Stationssignaler - Övriga
  • Dvärgsignal
  • Dvärgsignalsluttavla
  • Repetersignal
  • A-signal
  • Kontrollykta
  • Tavla - Gräns för växling (text)
  • Tavla - Gräns för växling (symbol)
Gemensamt för dessa objekt är, bland annat, att de aldrig har ett ATC-beroende och att de återfinns på driftplatser.

S-tavla och dvärgsignalsluttavlan måste vara signalobjekt för att kunna lösa ut rörelsevägar. Tavla "Gräns för växling" vet jag inte om det behöver vara signalobjekt för att kunna påverka AI vid sessioner, men finns med i listan så länge.

Linje(block)signaler
  • 2-skens huvudljussignal
  • 4-skens huvudljussignal
  • 5-skens huvudljussignal
  • Linjeplatssignal
Gemensamt för dessa objekt är att de tillhör linjen.
Observara att även Utfarts(block)signaler finns i denna grupp. Vilken kategori som signalen är väljs i propertyrutan.

Försignaler
  • 2-skens försignal
  • 3-skens försignal
  • Skredvarningsförsignal
  • Portalförsignal

Signaler - Övriga
  • Skredvarningssignal
  • Brosignal
  • Portalsignal

Växlar
Vad som skrivs här gäller även spårspärrar.
I signalsystemet så bedöms en växel vara giltig eller ogiltig baserat på om den innehar mitt script eller ej. Samtliga växlar som inte har mitt script är ogiltiga och kan inte figurera i någon sorts rörelseväg. Det beror på att systemet inte kan veta om växeln är centralstyrd eller har elektrisk förregling, vilka är krav för att det ska gå att låsa en rörelseväg genom växlarna.


Namngivning
Eftersom min eftersträvan är att skapa ett så verklighetstroget system som möjligt kommer det att införas kontroll på hur objekt namnges. Hur hård jag kommer att vara är under förhandling, de objekt det framförallt gäller är Tkl-huset, signaler och växlar, men endast de objekt där det har en praktiskt betydelse.
Förhoppningen är att även den äldre namngivningen (Abc 1/2, Abc 1/4, osv) ska fungera men då med de begränsningar som det innebär.

Närmaste framtiden
Jag håller på och flyttar runt lite kod mellan de olika signalgrupperna, när det är klart ska väl linjeblocket få sig en omgång och varianten med spårledningar skrivas. Sedan ska växelscripten uppgraderas till samma standard som de övriga objekten och förändras lite.
Hos balisgruppen ska koden och funktionaliteten snyggas till.
Egentligen ska väl det mesta i signalsystemet gås över, kontrolleras och uppdateras till den senaste standarden. En del ideér från vägskyddssystemet letar sig också in hos signalsystemet.

Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-12-21, 17:56   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Dags igen, länge sedan sist, i alla fall i denna tråden!
I och med att mina egna växelomläggare blev klara så kunde jag integrera dessa i signalsystemet och få det att fungera i stort sett som jag eftersträvar, dvs så nära verkligheten som möjligt. Det mesta har handlat om att gå igenom all kod, successivt i respektive del av signalsystemet och detaljstyra funktionaliteten. En sak som jag också alltid har i åtanke är ifall något kan anstå för att få ut signalsystemet lite fortare, har ju redan dragit ut på tiden och än är det mycket kvar...

Jag tänker nu försöka gå igenom en del av det som jag har pysslat med senaste tiden, kan bli en del upprepningar!

Rörelsevägar
Mycket tid har lagts på kontroll av rörelsevägarna och dess säkerhets- och skyddsavstånd, allting baserat på trafikverkets nya och gamla dokumentation. Med införandet av de nya växelomläggarna och den kontroll som det innebär blir också beteendet och funktionen tydligare hos signalsystemet. Man behöver inte ange några skyddsobjekt utan de hittas och används automatiskt, men måsta alltid vara objekt som ingår i mitt signalsystem, förutom stoppbockar.

I Trainz så är en stoppbock en signal, något som jag tycker är dumt! Stoppbockar används som skyddsobjekt, ska de användas som slutpunkt i rörelseväg så ska de ha en tänd stopplykta på/framför sig, de stoppbockar med inbyggd stopplykta duger inte pga obefintlig kontroll av det röda skenet. För att en stoppbock ska kunna användas som skyddsobjekt så ska de namnges med Tpl-signatur + SB + nummer, t.ex. Abc SB01. Dessutom ska de bestå av en asset av signaltyp som innehåller namnet Stoppbock, Buffer End och några varianter till, detta är hårdkodat i scriptet.

Ett problem som finns är kontrollen av hinderfriheten! Om man inte använder sig av spårledningar så måste hinderfriheten kontrolleras aktivt via någon form av tracksearch och eftersom man inte vet om/när en specifik spårsträcka blir upptagen av ett fordon så kan det vara väldigt kraft-/tidsödande. Detta gäller framförallt kontroll på sidoskyddsområdenas hinderfrihet efter att en rörelseväg är etablerad så att inte fientliga objekt inkräktar på området.

Tkl-huset
Jag skrev tidigare att huset inte länkar några objekt som master/slave, det var fel! Signaler och växelomläggare (kan vara eller bli något objekt till) länkas till huset, det var bara det att det inte syntes hos signalerna förut. Numera är det tydligare och motsvarar det som finns hos vägskyddssystemet och syns hos växelomläggarna.

Tkl-huset har fått några utseendemässiga förändringar, både inne och ute!

På bilden till vänster visas husets långsida, där redovisas nu även de olika typerna av växelobjekt som är länkade till huset.
Bilden till höger är gaveln och där visas utfarts(block)signaler med en korrekt anslutning, nu med ett korrekt antal mellanblocksignaler. Även TAM-sträcka ska visas.

Propetyrutan
Även insidan är nu inspirerad av vägskyddssystemet med lite pilknappar för att kunna visa/gömma valda delar av informationen.


Tkl-styrd/stationsautomat
I skrivande stund skapas stationsautomaterna automatiskt, om systemet inte kan hitta någon lämplig stationsautomat blir den "undefined". Det här kommer antagligen att göras om så att en station antingen har en stationsautomat eller är tkl-styrd, det kommer fortfarande att gå att välja tkl-styrd om den är definierad som en stationsautomat.

Skillnaden mellan en automat och en tkl är att automaten ställer tågvägar baserat på vilken automat det är och hur villkoren ser ut runt omkring stationen, medan tkl ställer tågvägar baserat på körorder eller liknande och kan också ställa växlingsvägar och ge andra kommandon.

Just tkl-styrningen är något som är en stor utmaning och inte helt lätt, men kan bli ofantligt kul, utmanande och frustrerande (är ju trots allt Trainz) att hålla på med. Tanken är att det ska bli något basalt till ett släpp så att det i alla fall går att använda, men eftersom det är väldigt tidskrävande så kan det vara en sak som får stå tillbaka till förmån för ett tidigare släpp!
För att testa lite så har jag skapat en funktion hos tkl-huset där det ställs "snabbaste vägen ut" från en infartssignal om fordonets körorder är tom eller endast innehåller en autopilot. Det innebär att man kan köra från en portal till en annan via enbart stationsautomater eller tkl-styrda stationer. Vid säckstationer så ställs det mot slutpunktsstopplykta. Det finns en idé om att det kanske ska gå att välja egna tågvägar.

Information om triggers...
Är samma som tidigare redovisas.

Hantering av...
Inspirerat av vägskyddet och kommer att fungera ungefär på samma sätt. Just nu finns det inga objekt eftersom mina signaler inte är färdiga. Jag vet inte om det är någon vits att växelomläggarna ska hanteras eftersom de inte går att lodda och därför blir kanske effekterna av att kunna öka polygonnivån svår att kontrollera.

Uppdatera Tkl-huset
Vet inte om det här bara är för mina tester eller om det är något beständigt, det får tiden utvisa. Huset är ju dynamiskt så borde inte behövas...

Detaljer om...
I grunden är informationen samma som tidigare redovisats, men några förändringar har gjorts. Observera att det bara visas om tågvägar eftersom det nästan bara är där som förändringarna har skett, står det rörelsevägar så gäller det båda.



Röd ruta
Först visas rörelsevägens namn, inom parantes visas tågvägens övervakningsgrad, sedan antalet växlar som finns i rörelsevägen.
Jag vet att det heter frisläppningshastighet, men övervakning(sgrad) är tydligare tycker jag så ingen idé att tjata om det!

Rosa ruta
Numret är tågvägens börjanpunkt och utgörs (nästan) alltid av en huvudsignal, det finns några specialfall med stopplykta för att kunna förlänga tågvägar hos en stationsautomat. En grön signal talar om att den är 40-övervakad (en 4 i signalens A-balis X-ord), en gul signal talar om att den är 10-övervakad (en 1 i signalens A-balis X-ord).

Orangea ruta
Visar Rfsi-balis (finns ännu inte i balisgruppen) som länkas till en huvudsignal. Färgerna betyder samma som ovan.
Eftersom signalsystemet gäller redan från tillkomsten av ATC så har jag använt mig av skrivelsen i säo:n där man får både höja och sänka övervakningsgraden med hjälp av repeterbaliser, vilket inte är tillåtet i nyare föreskrifter.

Grön ruta
Objekt som skrivs inom parantes är en funnen spårlogik som visas med hela sitt namn.

Svart ruta
Dubbel backslash indikerar stationsgränsen, objekt efteråt ligger på linjen.

Sök efter...
Här har det tillkommit ett val att visa eller gömma informationen, ny sökning visar altid funnen data. I övrigt är förändringarna samma som redovisats ovan.

Linjeblockering och TAM-sträcka
Dessa typer av stationssträckor byggs med hjälp av signaltyper och signalkategorier som finns i asseten för Linje(block)signaler. Hur dessa fungerar kommer att finnas att läsa i referensdelen av Manualen så småningom.

Tyvärr så finns det inga bilder på Lib/TAM eftersom det är under (senare delen) av uppdatering och informationen är inte fullständig i propertyrutorna, dessutom är mina signaler inte färdiga än!

Systemet är skapat så att man kan bygga från vilken stationsände som helst, men kontrollen på att det är byggt korrekt görs alltid med ett Tracksearch från Lib/TAM:s udda ände. Felmeddelande i olika former fås om det saknas objekt eller det finns fel objekt hos en stationssträcka.

Även Lib/TAM är dynamiskt, men eftersom det inte är länkat till ett specifikt objekt, som ett Tkl-hus eller dylikt så uppdateras det inte när man lägger till nya objekt, därför finns det hos utfarts(block)signalerna en knapp där man kan uppdatera stationsträckan och kunna hitta fel direkt. Vid knapptryckning anropas samma funktion som vid initiering av signalobjekten, om initieringen av objekten skulle fallera kan ytterligare anrop utföras från Tkl-huset. En del funktioner är ännu på idéstadiet!

Linjeplats
Linjeplats är en växel på linjen med tillhörande skyddsobjekt som kontrolleras i omgivande signaler av korrekt kategori. Observera att det aldrig ställs några rörelsevägar till eller från en linjeplats och det finns heller ingen signal som kontrollerar rörelser ut från linjeplatsen.

Linjeplatsen byggs med vissa krav och söks och kontrolleras via Lib/TAM:s Tracksearch. Vid korrekt byggd linjeplats ställs tavlor in automatiskt på omgivande signaler.

På bilden syns hur det ska byggas och det är som i verkligheten, kan tillkomma något objekt till, för att få funktionen ut från linjeplatsen att motsvara verkligheten.
Namngivningen av ingående objekt är inte helt klar ännu, men skulle tro att det blir som på bilden.
  • Skälet till att växlarna enbart ska kunna vara kopplade, är att jag kan använda min inbyggda kontroll mellan linjespårväxeln och dess skyddsobjekt, även om det skulle vara icke kopplade objekt i verkligheten.
  • Vid användande av klot-växel/spårspärr måste bägge objekten ha växeltunglås.
När spårledningen (50 meter lång eller så) är belagd samtidigt som ett fordon står still på rälskontakten kan växlarna gå att läggas om. Funktionerna är inte skapade än men de är ganska "enkla".
Teoretiskt sätt kan det, i systemet, finnas hur många linjeplatser som helst på samma signalsträcka.

Nu får det inte plats med mer info, tror jag har fått med det viktigaste!
Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2024-12-03, 16:31   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Nästan två år sedan sist i denna tråden, dock har jag ju bl.a. skrivit i min byggtråd under tiden. Tyvärr så har det varit segt med trainzandet under året men projekten lever men inte i så snabb takt som vore önskvärt! Eftersom de första delarna av signalsystemet är släppt med T:ANE som lägsta version vill jag behålla det även i fortsättningen, skulle kännas konstigt att hälften skulle kräva en senare version!
När jag uppgraderade systemet på min nya dator så visade det sig att T:ANE inte fungerade som det skulle, och för att göra en lång historia kortare så fick jag flytta trainzandet till den äldre datorn, vilket fungerar bra men är långsammare, dessutom har N3V en massa hyss för sig (uruselt programmerat ibland) som också segar ner arbetsprocessen.

Signaler
Som jag har redovisat tidigare (post#43) så är signalerna indelade i grupper istället för som enskilda signaler. Under hösten så har jag prioriterat att gå igenom de olika signalerna och pricka av de "fel" eller implementeringar som behöver göras för att när det är klart sedan kunna skriva manualen direkt istället för på slutet som jag har gjort tidigare.

Ett problem som fanns var de signaltyper som egentligen inte påverkar fordonen utan som ger mer av information till lokförarna. Jag lyckades inte hitta något sätt att få en signal att visa ett "icke värde" utan beslutade mig för att istället skapa ytterligare en signalgrupp.
Förutom den nya signalgruppen och den information som står här är informationen densamma som i post#43.

Stationssignaler -Övriga
  • Dvärgsignal
  • Dvärgsignalsluttavla
  • Stopplykta, flankskydd
  • Tavla - Gräns för växling (text)
  • Tavla - Gräns för växling (symbol)


Stopplykta för flankskydd är en lågt placerad stopplykta (med armatur som en repetersignal) som agerar skydd med fast rött sken för fientlig rörelseväg. Den signalen har aldrig ATC.
Jag kan också passa på att nämna att stopplyktorna hos Stationssignaler - Hsi/Sl nu har en distinktare kategorisering som överensstämmer med hur de ska användas. Vilket också ger hårdare byggregler för när de får användas!

Signaler - Utan tågpåverkan
  • Repetersignal
  • A-signal
  • Kontrollykta
  • Riktningssignal (kanske inte finns med i version 1)
  • Riktningsförsignal (kanske inte finns med i version 1)

Samtliga signaler i denna grupp är Trackside-objekt, alltså de ärver inte från signalklassen och därför kan de inte påverka fordonens framfart, det innebär också att jag är tvungen att skriva en del egen kod för att motsvara det som inte ärvs!

A(vgångs)-signalen
Trainz används mest som en byggsimulator eller som en lokförarsimulator, därför blir det ju lite märkligt att som lokförare ge avgångssignal till sig själv, alltså så behövs ett (eller flera) system/beteenden som motsvarar så som det fungerar i verkligheten. Dessutom ska det fungera för AI-förarna, det här är något som jag funderar/arbetar med men har inte riktigt bestämt mig än för hur det ska ta sig ut, även fast det finns ett färdigt koncept.

Kontrollykta
Signalen används för att informera lokföraren om att denna har kommit in hinderfritt och släcks då. Används på mindre stationer och då framförallt i reläställverk mod-59 men kan även finnas på andra ställen t.ex. Björkliden.

I propertyrutan skrivs vilka tågvägars slutpunkter (signaler) som ska gälla för signalen sedan listas de funna tågvägarna nedan. När någon tågväg läggs som finns i listan och börjanpunkten ställs till kör tänds kontrollyktan, när tåget har passerat sista signalen innan slutpunkten släcks kontrollyktan.
Detta gör att kontrollyktan endast fungerar i Driver!

Generella signalnyheter

Exempel på en utplacerad huvudsignal. Nedan beskrivs diverse information som syns på bilden ovan.

Hinderfrihetspunkten (Hfp)
Vid de signaler som får ha växlar efter sig redovisas avståndet till eventuell medväxels tungspets. I kravrutan redovisas det lägsta kravet som är giltigt baserat på ett spåravstånd vid hfp på 3.9 meter. I avståndsrutan visas avståndet med en röd-, gul- eller grön färg. Rött = för kort avstånd, Grönt = minst 4.1 meter som är det som nu gäller som spåravstånd, Gult = avstånd däremellan. Avstånden är antingen uppmätta i Trainz eller uppritade i ett CAD-program.
Kraven som visas är baserade på den valda växelhastigheten och blir därmed lite "stel" eftersom det inte tar hänsyn till en växels faktiska geometri som ju kan göra att hfp-avståndet blir bättre.
Antagligen kommer den signaltekniska hinderfrihetspunkten (Hfps) att användas i slutänden som är ytterligare 4.5 meters avstånd.
Hfp(s) används för att kunna kontrollera samtidigheter vid rörelsevägsläggning.

Avstånd
När en signal flyttas längs spåret så uppdateras automatiskt de avstånd som visas i propertyrutan när den är öppen vilket gör det lätt att placera signalerna på ett lämpligt avstånd.

Kopiering
Som synes längst upp till höger så finns det en ny knapp! Denna länk öppnar en ruta där man kan välja att kopiera en kommande signal av samma signalgrupp.
Det som kopieras är data som användaren kan ställa in, det går att välja vad man vill kopiera.

Tanken är i första hand att slippa placera ut signaler som är gjorda i en nyare version och sedan göra en massa inställningar för att uppnå samma resultat, Det går ju också att använda funktionen till att kopiera signaler som ska se likadana ut som är placerade nära varandra eller som man bara vill ska ha samma texturer.

KVSI-funktion

Innebär att en signal inte går upp till kör förrän ett vägskydd är aktiverat och i kontroll. Hos signalen väljs en eller flera spårledningar (tillhörande olika vägskydd/spårlogiker) som ska vara belagd för att vägskyddet ska aktiveras, den första måste finnas eftersom det är den som kontrolleras, de övriga används för att kunna aktivera fler än ett vägskydd på signalsträckan. Det fungerar endast för spårledningar av HB-typ och med villkor för annars kommer ju vägskyddet ändå alltid att aktiveras vid en belagd spårledning. Valet finns hos huvudsignaler och dvärgsignaler.
Kontrollen på att vägskydden är i kontroll sker via den inbyggda men ärvda funktionen hos signalklassen.
För att få detta att fungera har även spårlogiken och spårledningen blivit uppdaterade.

Tanken är att lägga in ytterligare någon funktion från signalsystemet mot vägskyddssystemet när jag ändå håller på!

Fristående försigna
En fristående försignal kan användas som en repeterande försignal, b.la. för siktskäl eller bara för att det är dyrare att ta bort den vid ombyggnation!
En fristående repeterförsignal har något annorlunda regler och försignalens kategori ställs in via de omgivande signalerna och också försignalens tilläggstavlor. Beroende på hur Trainz arbetar så kan det ta lite tid innan förändningarna syns men de går att uppdatera genom att röra lite på signalen eller öppna propertyrutan och stänga den igen.
Ingen bild, eftersom det endast är kategorin som är synligt annorlunda!

Förregling av rörlig bro på linjen
Denna typ av linjeplats följer grundbeteendet som beskrivs i föregående post om Lib/TAM och linjeplats, det som skiljer dem åt är vilka objekt som krävs vid respektive typ av linjeplats.


Brosignalerna kontrollerar spåret och eventuella osynliga signaler mellan varandra. Även stöd för "crossing" (det inbyggda vägskyddet) finns, som verkar vara det standardiserade sättet att bygga rörliga broar på. Tyvärr visar tester att det inte fungerar som det borde och ger information om att bron är i kontrollerat nedläge innan så är fallet, om det är ett grundläggande fel eller om det bara är hos de broar jag har testat vet jag inte, tror på det första!
Även stöd för STL:s exempelbroar finns och ska byggas enligt anvisningen med de osynliga signalerna placerade mellan brosignalerna.

Som jag skrev i posten innan så ställs linjeblocket in automatiskt men vid byggnation så måste man antagligen uppdatera det manuellt. Jag upptäckte att inställningarna och kontrollerna av linjeplatserna gav timeout error, detta förhatliga idiotiska koncept, vilket gjorde att inställningen av linjeblocket blev trådat! Fungerar, men får väl se vilka andra konsekvenser det kan få...

I skriften så står det ingenting om en signal som förreglar en linjeplats kan förregla flera och vilka typer. Eftersom det inte står något uttalat så kan mina signaler förregla ett oändligt(!) antal och både växlar och broar, dock inte under samma linjeplats. Det finns heller ingen info om hur tavlorna ska placeras så därför placeras den först funna överst från respektive håll, då kan det bli som på bilden nedan! och också en bild på brosignalen fick följa med.


Det här får räcka för nu!
Projektet fortskrider med en förhoppning om att det någon gång ska släppas en första version...
Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009