![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Fel, fel, fel.
Fagersjö är fel sida för mig vid uppväxten. Västerort eller närmare bestämt Hässelby Strand. Angående Nynäsbanan. Har du bytt ut tavelpaketet nu, mot den senaste versionen. Du var ju emot det tidigare, då det var alldeles för mycket jobb med ändring utav tavlorna. Jag hoppas det i.a.f. för jag har ingen lust att ladda ner Nynäsbanan annars. För då är det risk, att dom nya skyltarna blir överskrivna från ditt paket och blir felaktiga om du fortfarande envisas med det gamla paketet med skyltar.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är väl bara att hoppas att Nisse lyckas med Nynäsbanan i TANE.
Men han får nog vara beredd att ta till nya grepp och inte tro att saker tagna från TS2010 skall fungera. Nynäsbanan höll på att utveckas till en verklig pärla men då kom TANE och stängde musslan för Nils. Man förstår hans frustration och känner medlidande! Lycka till Nisse !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Jag tycker du har gjort en otrolig insats, att ha genomfört detta i Tane. Har ju läst om alla problem och motgångar du haft, men du har tagit ny sats ett antal gånger och envist jobbat vidare.
Vilken uthållighet. Otto |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Jag tycker att du gjort ett bra jobb och hoppas att du lyckas få Nynäsbanan att fungera i TANE. Annars har jag haft samma problem som du när jag flyttat banor från TS12 till TANE, massor med oförklarliga problem, men som jag hittills lyckas lösa med mycket handpåläggning.
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Heja Nisse !
![]() Håller tummarna för att du har fortsatt tålamod. Vi två vet ju hur illa det kan bli ibland med TANE. Mitt Bensland är nu mycket stort och jag känner att det går bra, än så länge. Rapport kommer i min egen tråd "Bensland News" senare. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Men inte nog med det; tavelpaketet för 2010/2012 har ändrats till STW:s gamla dubbelpaket Spårnära med ett nytt SignalSource. Jag har på sistone haft sex önskemål om banor för 2010 och 2012. Det här vållar huvudbry för mig; ska jag byta ut alla tavlorna för att tillgodose önskemålen? Kan dessutom tillägga att jag hittills bara haft en förfrågan om Nynäsbanan i TANE. Jag har dessutom en annan synpunkt; sitter man i en cabhytt kan man knappast inte se signalerna. Jag har kollat synbarheten för några loket. Två exempel: För att man ska se en hastighetstavla lätt läsbar ska ett Rc5-lok stå 39,5 meter framför stolpen, för BJ O/Ds 54,8 meter. För loken jag tittat på gäller det lägra värdet. Bengan: Contentan är att det går inte att garantera något som inte går att garantera. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Borde inte vara något problem att garantera. Har du använt tavlorna för Tane eller är det dom gamla tavlorna för TS2010. Det är bara det, som jag vill ha svar på. .
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Av kuid-numren att döma ligger TANE-tavlorna i Nynäsbanan för TANE. Om så önskas kan jag ta screenshots på hela raddan.
Fungerar banan tavelmässigt? Det är väl en fråga som snarare bör riktas till Korvtiger/Blomsson. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Från tavlor till Nya Nynäsbanan i TANE. Nynäshamns station har fått en ny inramning. I övrigt är stationen sig lik från tidigare varianter. Observera stationshusets märkliga placering. När banan projekterades i början på 1900-talet avsåg man att fylla ut dammen - då en vik i Östersjön - och placera bangården där. Svandammen skapades och blev populär vintertid. Jag har själv gått igenom isen och blivit isande blöt..
Som underlag för station och bangård har jag använt en färglagd svartvit bil från 40-50-talet. Vad som inte syns är att stationen med omgivning var en viktig del av fästning Nynäshamn. Härifrån gick södra inloppet till Stockholm och några kilometer norr om stationen låg Nynäs-Petroleum, som försåg flygvapnet med soppa. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det stora justeringsarbetet med Nynäsbanan i TANE går framåt. Just nu är jag mellan kilometerstolparna 13 och 14. Drygt 41 kilometer återstår.
Det är gott om banker och skärningar. I bilden nedan har jag försökt skapa en slags falsk 3D-bild av en järnvägbank. Den fungerar hyggligt – åtminstone sedd ifrån lokhytten. X12 på järnvägsbron. Fortsättning följer. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Häromdagen drabbades jag av ett allvarligt TANE-haveri; driver-läget slogs ut och därmed kan banan inte testas, vilket görs i Rapid-lokets hytt.
Ominstallationen gick hyggligt vilken ledde till en helt rent TANE – d v s Content tomt. ALLT fick nyinstalleras, från SignalSource till uthus. Därmed kunde jag för första gången få en uppfattning hur stor banan blir. Nynäsbanan i TANE är 752 mb stor, mindre än väntat faktiskt. Ändå tog det lång tid att installera allt; antalet cdp-filer är omfattande. Själva banan är i princip körbar, men ett stort antal justeringar återstår. Målsättning är oförändrad; banan skall läggas ut i Forum. Nynäsbanan sträcker sig mellan Nynäshamn – Älvsjö 55 kilometer. Därtill tillkommer 9 kilometer till Stockholms central. En för min del lågprioriterad sträcka. Nisse |
![]() |
![]() |