![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Kul med ett lok, som aldrig blev av.
Men jag testade henne i en växel, som inte är speciellt tvär och där följde inte hjulen vid hytten spåret. Går det att fixa till eller är det något som vi får leva med?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Verkar vara den bakre boggiens attachments som inte följer spårmitt ?
Det kan kanske vovven47 fixa ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Man kan till viss del minimera bakboggins spårning genom att skriva in de extra taggarna för rotation och sideplay i bog2 och bog3 enl. följande:
bogeys { 0 { bogey <kuid2:448495:40022:1> reversed 0 } 1 { bogey <kuid2:448495:40029:1> reversed 0 } 2 { bogey <kuid2:448495:40023:1> reversed 0 rotation-permitted 1 sideplay-permitted 1 } 3 { bogey <kuid2:448495:40028:1> reversed 0 rotation-permitted 1 sideplay-permitted 1 } } Tyvärr sitter rotationspunkten baktill på boggien så riktigt bra blir det inte men hyfsat i ej alltför snäva kurvor !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jo, visst kan jag göra ett försök med attachment pekaren(a.bog2), men hur?
Skall den flyttas framåt/bakåt, eller? Jag vet inte, så jag behöver ett råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Boggierna bör göras så att mittaxeln ligger i origo och a.bog2 och a.bog3 så att de bakre boggierna hamnar där de är nu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Förslag:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-03-31 klockan 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På den senaste versionen följer bakboggien hyfsat men den främre verkar lida av samma sjuka med mittaxeln inte i y=0.
Vill inte verka gnällig men mitt förslag med två invisible boggier kan göra att loket får mindre överhäng fram och bak i kurvor - kan vara värt ett försök om vovven orkar !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Varför har litt Ä två boggier på samma ställen, det leder till en del flimmer pga övserlappning. Är det nödvändigt med de nedkopplade boggierna?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Gjorde lite tester med andra lok(5-6 st) och skarpa kurvor.
1. Big Boy var ju inte så bra: ![]() 2. C&O 2-6-6-6 (Payware) var bäst bland de jag testade: ![]() Främre hjulet i driv boggien dock lite fel. Och, kolla rören (till rökskåpet) som sticker upp från boggien och leder ut i tomma luften. Men specifikationen på loket tillåter säkert inte denna spår radie! Dock så följde hjulen bra med i den skarpa kurvan trots avsaknad av DummyBoggie. 3. Så här såg Ä 999 ut: ![]() Om jag skall göra nåt så måste det till MERA. Inte bara boggierna, som har BONE problem. Problem med främst främre boggien, där BONES försvunnit på den högra sidan. Jag har inga planer att konstruera om boggien. Har fått nog av BONE hantering! En väg att gå är att utgå från bakre boggien, som fortfarande har sina BONES i behåll. Kolla C&O loket ovan. Måste bl.a. flytta cylindrarna till boggierna, liksom luftbehållarna under hytten + lite omdesign av bl.a buffertbord med verktygslåda för att undvika kollision mellan lok delar i skarpa kurvor. Undrar vad specifikationen säger om radien för Ä 999???? Om det nu ens fanns nån framtagen? Kollade antalet Downloads av loket och det var under 20 stycken. LITE! Så, får se om lusten dyker upp inom några veckor...... Här lite intressant data om de svenska ångloken och då bl.a. om radien: ![]() PS. Vad gäller flimmer så grejas detta också till i så fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Interesant lok! Men varför ska man köra i så skarpa kurvor???
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nej loket skall inte gå i snäva kurvor, men i växelgator blir det irriterande fel.
Hela idén med Malletlok var ju att klara rel. snäva kurvor (r>150 m). Växelgator med 9-växlar innehåller s-kurvor med ca. 90 m radier och skulle kunna befaras med låg hastighet. Nackdelen med dummyboggier fram och bak på långa lok är att sideplay blir ganska stort i snäva kurvor och det blir inte heller bra. Jag förstår att vovven47 inte har lust att bygga om boggier och lok, så vi får väl leva med lite missanpassning i snäva växelgator. Med välplacerade dummyboggier kan fenomenet på bilden minimeras:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-04-05 klockan 10:16. Anledning: loköverhäng |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jag tänker så småningom göra en version 3 av loket och då blir det bl.a. en omdesign i form av att vissa delar flyttas ned till boggierna.
1. Undvika kollisioner mellan lok objekt vid skarpa kurvor. 2. Vissa objekt skall följa boggiens rörelser som exempelvis buffertar och buffertplanka + ytterligare ett antal objekt. 3. Skall dessutom ta itu med BONE spelet, om det inte innebär för mycket jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för din senaste "uppladdning" av BJ M3s och SJ E11.
Nu undrar jag om inte E11 blev av med de röda hjulringarna vid SJ-fieringen 1948. Jag tror nog den fanns med de röda hjulringarna ett tag men att den röda färgen senare togs bort för att anpassa till SJ-standard ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Om den röda färgen på hjulen är kvar från BJ-tiden eller målats senare vet jag inte. Annars är det relativt enkelt att ändra tillbaka till "SJ utseende": Gör en egen kopia(clone) av lokets löphjul <kuid2:448495:50040:2>, bogey <kuid2:448495:50038:2> och bogey för tendern <kuid2:448495:50041:2>. Sen hämtar ni filen hjul.tga från t.ex. E2 1333 bogey <kuid2:448495:50056:1> och kopierar denna fil till era 3 klonade objekt och placerar då hjul.tga i foldern asset_body. Slutligen måste ni naturligtvis ändra i config filen för lok resp. tender med era nyklonade objekt. |
|
![]() |
![]() |