![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
|
![]() Citat:
SNYGGGGGTTTTT!!!!!!! Ekan ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Håller med, ser MYCKET bra ut! "Svartheten" är precis lagom, man ser allt tydligt och panntexturen passar in och matchar det som omger den.
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Ekankal:
1. Loket blev förb-t snyggt efter dina ändringar. Du får gärna lägga upp det på Downloadsidan eller skicka det till mig. Jag tänkte ju även ge ut E2 1333 och E 1153 efter önskemål och då vore det en god idé att använda dina texturer. Önskar att du även texturerar B 1319 efter samma mall!!!! 2. Jag använde mig av följande ritning och där kan du se var fjädrarna är placerade: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Om du kan skicka din email adress till mej i ett PM, så skickar jag över lite "grejer" till dej sen.
Ska kika på B 1319 också, och se om jag kan åstadkomma något "vettigt" ![]()
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2018-03-10 klockan 08:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... jag skulle bli väldigt glad om Ekan vill ge sig på textureringen ( han är ju en fena på att måla om - jag är obotligt dålig på sånt, men vet hur jag skulle vilja ha loken - precis som Ekan visar på E2) !
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
På min ritning utav E, så sitter fjädrarna på samma sätt och då det är två olika sorters ritningar. Då borde vi kunna utesluta ritningsfel.
EDIT: Tog en titt, bland mina gamla kort på E2 1046 från Nora och det skulle jag inte ha gjort. För nu fick jag termiter i skallen. Fjädern sitter som på ritningen, men ta en titt på hjulet brevid. Där sitter också fjädern nertill och inte upptill, som på ritningen. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2018-03-10 klockan 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ursnyggt Ekan!
Angående fjäderpaketen så är Vovvens ritning, som ni redan är inne på, fel. Bengans bilder är bevis för det om något. Har även verifierat mot E2 1333, E2 1183, E2 1152 och E2 904. Alla är samma och alla stämmer mot hur Bengans bilder på E2 1046 ser ut. Jag har en annan ritning på E2, (Skiss L-125, Mbr. daterad 13 November 1942 ur Statens Järnvägars Lokomotiv och tendrar 1927 med uppdateringar från 1947) där fjädrarna är anordnade (framifrån): över gångbord, över gångbord, över ram (skymt bakom hjulet), under axeln, under axeln. Alltså är Vovvens ritning korrekt, sånär som på näst bakersta drivaxelns fjädring som skall vara under axeln, precis som på bakersta drivaxelns. Anledningen till felet är nog att Vovvens ritning är baserad på ursprungliga E-loken som hade detta arrangemang av fjädringen, som synes på den ritningen. På E2 flyttade man fram pannan ett par dm och eftersom pannan precis går in mellan ramarna och eftersom fjädrarna sitter innanför ramarna så är det ju ganska klart att dessa fjädrar måste flyttas ned under hjulet för att få plats. Man ser till och med hur de krockar med pannan på Vovvens ritning.