![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej!
Jag tror att det finns virus i Mediafire-länken. Jag fick virus i min mobil. Stängde av mobilen direkt så den klarade sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
När jag klickar på länken så ser det ut som följande:
Inavlid.jpg Klickar jag på download så snurrar jag runt i cyberrymden tills jag landar (kanske) på någon obskyr sida som inte har tillstymmelse till pdf.. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 395
|
![]()
Jag lånar ut en plats på min OneDrive, tills vidare:
Länk till Signalskolan Del 1 Kan inte lova att länken ligger där för evigt. Men i alla fall tills vi finner en bättre lösning. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||||||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Sådär, nu har jag spenderat en stund med att gå igenom dokumentet!
Jag uppskattar försöket att förklara hur man ska bygga med STL:s signalsystem dock så upplever jag att det är svårt att veta ibland vad som är Trainz-beteende och vad som är verklighets-beteende. Sedan så tycker jag inte om att begreppet Trainzsignaler används eftersom det kan få användare att tro att alla signaler i Trainz beter sig som de som ni beskriver, det är ju bara STL:s som fungerar som de i texten. Eftersom jag själv inte använder mig av STL:s signalsystem och bara kommer att använda mig av Tavlorna i undantagsfall, så bryr jag mig inte om att kommentera hur de ställs in eller hur de byggs. Jag tänker gå igenom en del av de saker jag har hittat och som jag reagerar på, som vanligt när jag skriver något (och kritiserar) där Nisse är medverkande så kommer jag väl få huvudet avhugget! Jag hänvisar till sidnumreringen i pdf:n och citerar den text som jag kommenterar. En del kommentarer är verklighets relaterade medan det säkert i texten är mera relaterat till Trainz. Sida 4 Citat:
Alla typer av signaler (HS/DS/HD/SL) kan placeras vid Hinderfrihetspunkten. Typen av signal bestämmer vad den har för funktion och hur den påverkar möjligheten till att lägga (samtidiga) rörelsevägar. Sida 5/6 Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Både fyr- och femskens signaler används till att försignalera nästa Huvudljussignal och används därför flitigt som infartsignaler. Även treskenssignaler används för att signalera att nästa signal står i stopp även om hastigheten är över 80km/h. Man bygger inte om befintliga signaler till den nya standarden och hela landet är belamrat med blocksignaler rygg i rygg. Sida 6 Citat:
Det heter inte "Försignaltavla" utan "Orienteringstavla för huvudsignal" och den ska alltid finnas om fristående försignal saknas innan Mellanblocksignal och Infartsignal. Om den kombinerade signalen pekar mot en Msi/Utfsi/Utfblsi och avståndet överstiger 1500 meter så ska tavlan också finnas. Citat:
Citat:
Jag antar att det rör STL:s signaler i Trainz! Ska det vara i verkligheten är det inte många rätt! Fast jag tycker det låter knepigt även om det skulle röra STL_s signaler i Trainz... Sida 7 Citat:
Finns gått om dvärgsignaler mellan sista mellansignal och utfarts(block)signalen, allt beroende på ställverkstyp och storlek på stationen. Sida 8 Citat:
Hur många gånger måste jag berätta detta för dig Nisse, tänk om du kunde lyssna! Att inte JgLoket säger ifrån begriper jag inte, han är ju ändå utbildad lokförare! "Orienteringstavla för huvudsignal" är INGEN FÖRSIGNAL och heter inte "Försignaltavla". Hur den ska placeras jag nyss beskrivit och även MÅNGA gånger tidigare. Om du tittar på bilderna på sidan 8, så kan du inte byta ut den nedre försignalen mot den övre tavlan och få samma funktion. Däremot så kan det sitta en fristående försignal istället för tavlan på den över bilden, den skulle säkert fungera som en repeterförsignal, men det är ingen synlig skillnad. Alltså: DEN NYA TAVLAN ERSÄTTER INTE I ALLT STÖRRE UTSTRÄCKNING DEN ÄLDRE LJUSSIGNALEN Dessutom så är de "blåa avstånden" fel/konstiga. Fortsättning i del två, allt fick inte rum...
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||||||||||||||||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Fortsättning från föregående inlägg...
Sida 9 Citat:
Om signalen finns beror på flera faktorer bl.a. storlek på station och ställverkstyp. Citat:
Sida 11 Citat:
Sida 12 Citat:
Utfartsblocksignalen ska vara U42 respektive N41. Sida 13 Citat:
Både signaler och tavlor kan ha 2-4 baliser. Varför det skulle bli en balis till om hastigheten är över 160km/h får gärna förklaras, jag vet att det inte är så! Citat:
Citat:
Sida 14 Citat:
Och det heter Växeldriv, drev finns i växellådan som finns i växeldrivet! Sida 15 Citat:
Citat:
Citat:
Sida 16 Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Sida 17 Citat:
Konstruktionen har jag skrivit om ovanför, men aldrig tre växeldriv! Sida 18 och 19 Linjeplatser har jag inte börjat pilla på än och därför så tänker jag inte kommentera så mycket. Det mesta stämmer säker fast en hel del låter konstigt i mina öron! En linjeplatssignal har aldrig Märktavla endast "kontrollbekräfta". Sida 22 Citat:
Citat:
Hindertavla används för att stänga av ett spår vid arbete och då finns också kontaktdon för att spärra för fordonsrörelser. Kan även finnas på andra ställen som synes i texten på bilden. Huvudsignaltavla ersätter Huvudsignal under specifika förhållanden. Dessa tavlor är INTE samma sak. Nu är det bara att vänta på halshuggningen... Är dock viktigare att informationen är korrekt än att huvudet är kvar, men det kanske bara jag tycker! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Läs gärna förtalet en gång till. Byt sedan ut du mot ni.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
manual svenska signaler, signal-manual, svenska signaler |
|
|