![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Har lärt mig av en engelska tutorial på Youtube hur man gör en enkel modell i SketchUp och sen göra resten i Blender till Trainz. Men för mig verkar det lite svårt att förstå (inte språket) utan hur den personen lyckas till inte få så mycket errors eller varningar? Länken kommer här: https://www.youtube.com/watch?v=QTUSkIak0j4&t=3700s
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Får du error eller varningar under export/import kan det ju vara en bra idé att kika på dessa!
![]() Annars så är det mest att köra på trial and error-varianten, och försöka olika grejer tills man löser det.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Men efter jag har exporterat som en OBJ-fil försvinner några texturer trots att jag har dubbelkollat så att det stämmer.
Verkar som jag får exportera som DAE eller FBX?
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Låter mystiskt. Borde inte alla blåa delar på modellen ha samma material? Eller har varje del ett eget material? Har du försökt att kolla i obj och mtl-filerna att kopplingen mellan de objekten som saknar material faktiskt saknas även där? Vad händer om du enbart exporterar de delar som blir konstiga?
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
MEN NU: måste jag tänka efter hur det blir så med texturerna?!
Det finns säkert tutorials hur man gör en realistisk tåg-vagn på SketchUp och Blender.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
När jag exporterar den till Autodesk 3DS Max 2010 från SketchUp, ska jag exportera hela vagnen utan säten och räcken m.m?
Jag menar: om jag ska göra räcken, säten och skyltar, är det bättre med 3DS Max? BILDER KOMMER HÄR: ![]() ![]()
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Och för ca en månad sen fick jag skriftligt tillstånd av Lardman att använda modellen till TANE/TSxx!
Så ni vet.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jag skulle ju säga att allt är bättre att göra i ett riktigt 3D-program, där du faktiskt har kontroll över polygonerna du skapar, vilket man inte har i SketchUp. Så om du har alternativet, kör på 3DsMax.
![]() Förresten, om du har 3Ds (eller Blender heller för den delen), varför använder du SketchUp över huvud taget?
![]() |
Taggar |
c20, tane, tunnelbanan sthlm |
|
|