Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-04, 22:33   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ser bra ut!
Vad har du för workflow? Sketchup->Blender->Trainz?

Sketchup har tidigare varit ökänd för att vara dålig på att modellera polygoneffektivt i, något som man ofta fått rensa upp i mellansteget, i detta fall Blender. Plana ytor modelleras med massor av polygoner och kurvade delar av mesherna har alldeles för många edge loops osv. Så vad ligger poly/triangle-antalet på om du kikar i Blender? Det ser visserligen bra ut på dina bilder, så de kanske har bättrat sig. Men jag litar inte riktigt på Sketchup..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 08:51   #2
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Centrala Stockholm
Inlägg: 323
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Exclamation Ang. SketchUp

Håller med dig Korvtiger!
Det finns både för- och nackdelar med SketchUp, däremot försöker jag bli bättre på Blender.
__________________
Det finns både gott och ont med Trainz.
Bygger T-baneprojektet STHLM.
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-06, 22:34   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det tar lite tid att komma in i Blender jämfört med Sketchup, men när man väl lär sig är det ett väldigt kraftfullt och välfungerande verktyg!

Men det viktiga är ju att lära sig modellering först, det kan man göra i vilket 3D-program som helst. Sedan är det oftast relativt enkelt att byta från ett program till ett annat. En annan började ju med Gmax, ett program som var helt bedrövligt de 10 minuter man körde det mellan varje gång det kraschade...
Men du verkar ha god förståelse för det hela, att börja med en modern motorvagn med alla dess märkliga former är ju inte alltid det lättaste.

Tveka inte att fråga om det är något Blender-relaterat du fastnar på!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 09:07   #4
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Centrala Stockholm
Inlägg: 323
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Question Vad tror ni om det här???

Den är inte riktigt klar än, men vad tror ni annars?
__________________
Det finns både gott och ont med Trainz.
Bygger T-baneprojektet STHLM.
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 22:33   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det ser bra ut och om du har lyckats med det triangel-countet med Sketchup så ska du vara mycket nöjd tycker jag!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-08, 09:20   #6
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Centrala Stockholm
Inlägg: 323
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Thumbs up Japp!

Det verkar som det!
__________________
Det finns både gott och ont med Trainz.
Bygger T-baneprojektet STHLM.
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-18, 12:26   #7
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Centrala Stockholm
Inlägg: 323
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Standard Dörr-animation i Blender, tips och tricks?

Bild kommer här!
__________________
Det finns både gott och ont med Trainz.
Bygger T-baneprojektet STHLM.
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
c20, sthlm, tane, tunnelbanan sthlm


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009