|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... och jag har skickat följande mejl till Nisse - mina synpunkter och Niccolòs:
"vi*har*observerat*era*misslyckande*med*TANE*och*b eklagar*det. Men*jag*är*övertygad*om*att*det*beror*på*handhavan defel*från*er*sida*! Ni*gör*naturligtvis*som*ni*vill*-*vi*får*väl*stå*ut*med*saknaden,*men*TANE*ÄR*en*my cket*bra*simulator -*klart*överlägsen*TS2010/2012. Men*den*måste*accepteras*och*hanteras*rätt. Än*en*gång*citerar*jag*Machiavelli: "Inget*är*så*svårt*som*att*förändra*tingens*ordnin g*-*man*får*endast*ljumma*anhängare*i*dem*som*kan tänkas*fungera*i*det*nya*-*och*dödsfiender*i*dem*som*fungerade*bra*i*den*gam la." " Med hopp om bättring:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Handhavande fel i TANE, inget handhavande fel i 2010/2012 trots att jag lagt fem kompletta banor (det innebär att inget kuidnummer saknats) i Forum plus ett stort antal manualer.
Det här får jag inte ihop. Nisse |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Vad jag menar är att om man installerar en hel rutt byggd i build 3.3 (TS2010eller tidigare så är chansen minimal att allt skall fungera i build 3.9 (TANE) eller högre (N3V garanterar inte detta!). Saker byggda i build 3.5 (TS2012) skall fungera i TANE (påstår N3V ?).
Med rutter är det ju så att de kan innehålla saker byggda för build 1.3 och senare som innebär att mycket inte kommer att fungera i build 3.9 och senare. Med handhavandefel menar jag att försöka importera en rutt som fungerar i TS2010/12 och tro att den skall fungera i build 3.9 och senare, utan ett JÄTTE-arbete, är på gränsen till naivt ! För rutter och sessioner man importerar kan man ju direkt se vad som är felaktigt genom att lista alla "dependencies". Vet inte om detta bringade nån klarhet i eländet ?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 415
|
TANE är ett bra spel som har sina fördelar och nackdelar, precis som allt annat här i livet. Jag har inte skickat det i soptunnan, men jag känner att allt arbete jag lagt ner på Bensland (i Trainz 10 och senare i 12) försvinner i TANE. Därför har jag återgått till att avsluta projektet i 12-an innan jag tar upp TANE igen. När den dagen kommer så ska jag starta om från början med ett helt nytt projekt.
Kanske TANE tills dess har utvecklats ytterligare och ger än mer möjligheter och framför allt, inspiration, för mig att börja om. Nu - tillbaka till Bensland. Jag har ändrat på Build-numret i en del av LANs bergstunnlar och skärningar samt Mod Cat och det fungerar i tolvan. Bifogar ett par bilder från ett parti där banan går genom flera tunnlar och skärningar. Det lilla irriterande viruset i nedre högerkanten är gammalt material (en fsi någonstans) som spökar. Kommer förhoppningsvis att försvinna när den gamla, vitstreckade, rälsen raderas och då också signalerna. Kan inte ändra, byta, rälsen som är streckad trots ditt (korvtiger) goda tips. Jag hittar inte vilket spår jag använt tidigare.... För resten, en liten fråga. Kan jag någonstans finna - vilken marktextur ska jag använda på Bergskärningar och tunnlarna? Någon som vet? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 415
|
Hej igen!
Jag velar fram och tillbaka över TANE. Jag har fortsatt jobba på republiken Bensland i Trainz 12 och efter ett tag fick jag för mig att göra ett nytt försök att ladda in banan i TANE. På nytt uppstod ett spökspår, helt utan anledning. Det går inte att få något grepp på det. Försökt i såväl route som session-lagret. Det är ett spår som jag för övrigt inte använt någonstans. De går inte att radera, flytta eller ens undersöka med "?"-tecknet. Vad jag kan göra är att radera rälsen före och efter spök-spåret och höja allt mark omkring, så att jag rälsen försvinner under markytan. Därpå lägger jag ut mitt nya spår ovanpå och reparerar banan. Se bild 1. Tycker inte helt om grafiken. Kan inte finna hur jag kan ändra, om det ens går, för att få mer skärpa. Det blir lite mycket vitt i vissa objekt. Se bild 2 på en station och bild 3 exempel på STW Plattformssplines och mätverktyg. Videokortet i datorn är ett Nvidia Geforce GTX 870M så det borde vare sig hacka eller vara suddigt, vilket det gör. Som jämförelse: samma station i Trainz 12 och Plattformssplines i Trainz 12 på sista bilderna.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-04-11 klockan 21:22. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Har du testat olika inställningar i TANE ? Skulle vara intressant att se vad du har ?
Jag har dessa:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 356
|
Hej!
Jag börjar bakifrån, när det gäller upplevelsen av hur objekt gestaltar sig, så finns det ju otaliga bevis i dessa forum hur olika vi uppfattar nyanser. Det kanske är Tane som är korrekt och inte tolvan, eftersom du är van vid tolvan så blir ju Tane extremt ljust? Fast jag tror inte det är så i detta fallet! Kunde inte hålla mig utan startade Mac-versionen (Trainz 2) som motsvarar tolvan och kan bara hålla med om att det är en stor skillnad på utseendet mot Tane, och det ser bättre ut i tolvan. Jag testade LAn:s inställningar, men det gjorde ingen skillnad, är dock tvungen att lägga mig på en lägre "shadow" nivå, annars blir Tane segt som sirap. Men jag behåller de andra så får jag se vad som händer i övrigt! Spökspåret, verkar väldigt knepigt. Jag har varit med om något liknande, men först en liten frågestund:
Nu till mitt spår-problem, jag hade inget spökspår men ett spår (egentligen två) som jag inte kunde arbeta med, precis så som du beskriver. Denna bana är importerad för länge sedan från tian (Trainz 2010 Mac), spåren är skapade i Tane långt senare. I mitt fall så var det (tror jag) LAn:s PT-spår (taftologi) annars så var det något inbyggt spår i Tane. Jag hade flera dubbelspår med växelövergångar emellan spåren, i ett av dessa kunde jag inte röra spåren. Jag ville lägga till en växelövergång till men kunde inte arbeta med spåren. Nu kommer jag inte ihåg när i sekvensen som det löste upp sig, men jag skulle gissa att det skedde när jag tog bort växelomläggarna, alternativt när (om det gick innan jag tog bort växelomläggarna) jag tog bort växelövergången. Om det finns objekt på spökspåret så kan det vara något av dessa som spökar! Om man markerar var de objekten sitter så kan man bara flytta de till ett annat ställe och sedan kanske byta ut spåren och återplacera objekten, så behöver man förhoppningsvis inte göra jobbet igen! Hoppas det löser sig, verkar vara en trevlig bana. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
|
|