| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2016 
				Ort: Vänersborg 
				
				
					Inlägg: 605
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Okej får ta en titt på programen    Men va är det för filer som man ska måla om i så fall??
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 1 062
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag gjorde en gång i tiden en PDF som enkelt beskriver hur man gör "repaints" och skickade till någon här på forumet, ska se om den finns på min dator eller om den också försvunnit med åren.  
		
		
		
		
		
		
			Minns tyvärr inte vem jag gjorde den åt.. så jag vet inte om den finns i någon annans ägo. Men den var baserad på GIMP och innehöll mycket grundläggande tekniker. Annars så kan säkerligen någon simpelt beskriva hur man gör. Jag har dessvärre inte själv vart aktiv med Trainz på något år, så minnet är lite rostigt. 
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Sedan får du lägga till två rader med dessa i config i containrarna textures resp. string-table. Sen är det "bara" att måla om body_da5.tga Lycka till 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2016 
				Ort: Vänersborg 
				
				
					Inlägg: 605
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Tack! har börjat kladda men hur kan jag se resultat i spelet/ ändra fil typ?? 
				__________________ 
		
		
		
		
	Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			I Gimp måste du välja export och sedan välja vilken filtyp du ska spara som, där ska .tga finnas. Ett tips är att du ställer in så att Utforskaren visare vilka filändelser du har, så kan du se att det blivit rätt.  
		
		
		
		
		
		
			![]() Se till .texture.txt-filen som du kopierat pekar ut rätt fil. Öppna den och ändra så den pekar på din nya tga-fil. Sedan måste du lägga till texuren i configen på texture-groupen så att loket/vagnen du målar om kan hitta den. I configen så ser det ut något sådanthär Kod: 
	...
textures
{
  0                                     "g3_broms_1.texture"
  1                                     "g3_broms_2.texture"
  2                                     "g3_broms_3.texture"
}
string-table
{
  texture_0                             "SJ G3 24119"
  texture_1                             "SJ G3 19718"
  texture_2                             "SJ Gs 19895"
  texture_3                             "SJ Gs 18787"
}
...
Sedan måste du lägga till en rad i string-tablen. Det är det inom citattecknen till höger som visas i propertyrutan som namn på texturen. Lägg till en rad här och ge din textur ett namn. Notera att det är en rad mer i string-tablen, detta beroende på att den första raden här syftar på default-texturen som ligger i vagnen/lokets asset. textures-tabellen innehåller bara de extra texturer som finns i texture-groupen. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2016 
				Ort: Vänersborg 
				
				
					Inlägg: 605
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Okej  
		
		
		
			vilken typ av fil ska sparas, se bild 
				__________________ 
		
		
		
		
	Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2016 
				Ort: Vänersborg 
				
				
					Inlägg: 605
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu är loket Målat  
		
		
		
			![]() ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ingen av dessa. Tror att du ska göra File>Export och sedan lägger du bara .tga som file-extension på filnamnet, så kommer Gimp automatisk förstå att du vill spara som .tga. Annars ska det finnas en annan drop-down lista med massor av fil-typer man kan exportera som.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2016 
				Ort: Vänersborg 
				
				
					Inlägg: 605
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 okej Får ta en titt imorgon. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |