Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-10, 23:11   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Ser mycket trevligt ut (precis som allt det andra från WNJ du har byggt)!
Du har kanske redan sett de här ritningarna, men de här kanske vara till hjälp för dig (de finns en bit ner på sidan)! http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=29380
Va!? Har det funnits en verklig förebild!? (Såklart det gör, den rullar ju på WNJ...) Trodde inte att man lät bygga så fula järnvägsfordon, men tydligen.

Tack och bock till Lan i alla fall för allt han klämmer ur sig!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 12:16   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Trodde inte att man lät bygga så fula järnvägsfordon
Jaa, inte var den vacker, men desto mer originell .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-11, 14:24   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bilden visar Ångvagnen Nidhögg med lokförare Olof Motwall vid reglagen på hamnspår i Forsvik - med uppdrag att hämta WNJs överförfriskade potentater med hålldamer som varit på Visingsö och förfriskat sig. Sällskapet skall skyndsammast köras till Tillhållet i Kvarstad för intagande av sen lunch.
Ombord finns kyld Dom Perignon årgång 1921 att släcka eftertörsten med!
Fem toalettstopp är beordrade längs färden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-02-11 133931.jpg (284.7 KB, 269 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 17:31   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lite OT att muntra upp tråden med...

Västgöta-Bengtsson var en känd historieberättare under mitten av 1900-talet:
Denna fötjusande historia berättade han 1965, då jag tjänade Krigsmakten vid T2 i Skövde.

Elsa Bengtsson hade möbelbutik Skultorp, hon kallades allmänt för Mata Hari därför att hon alltid avslutade sina kunders inköp med frågan:

Å matta har i?

Häpp
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 00:44   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Bygget norrut går lika fort som det inte gick i verkligheten. Det tog 4 år att bygga sträckan Undveket-Kråkvattnet, så jag har jag gott om tid på mig! Jag har som tidigare sagt dragit spår upp till Kråkvattnet förbi stationen Undveket och lastageplatsen Ockhult/Gnölet.

Jag har utgått från verkliga kartor från mitten av 1800-talet för att kunna ge banan en hyfsat verklig dragning och för att kunna placera ut större berg och vatten på rätt ställen, även om distanserna mellan de olika platserna antagligen inte stämmer överens helt mot verkligheten.


Vi börjar vår resa i Forsvik där nu det kända bruket kommit på plats, precis så som det ser ut i verkligheten. I bakgrunden ser vi närmast WNJ-linjen norrut som drar iväg åt höger i bilden, vilken vi ska följa, men även den smalspåriga linjen som utgår från Forsvik Norra som drar iväg upp i skogen.


En bild från linjen mellan Forsvik och Undveket. Sb 1306 drar ett blandat tåg norrut.


Tåget bromsar in i Undveket. Uppe i skogen till vänster i bild skymtar häcken till sanatoriet, den största källan till resande till och från denna station.


Resan fortsätter, här passerar vi gården Svanhult intill sjön Undens strand, som faktiskt finns att finna på en verklig karta. Däremot har nog aldrig gården sett ut såhär, men lite artistisk frihet måste man ju få ha!


Obevakat i Ockhult heter ett kapitel i WNJ-boken, så är det ärven på min bana. Platsen är alltså Ockhult eller Gnölet som den senare kom att döpas om till, någon kilometer ifrån Kråkvattnet. Här slutar vår resa idag.

---

Än återstår en hel del landskapsbyggande, detaljerande av banvallar, utsättande av tavlor. Just nu är det någon kilometer norr om Undveket där man tar en omväg förbi månens yta som ska fixas..

Det är förresten ingen som har något bra tips om snygga marktexturer på riktigt svenskt urberg? Hittar inga bra built-in texturer för detta.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 10:04   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bygget norrut går lika fort som det inte gick i verkligheten. Det tog 4 år att bygga sträckan Undveket-Kråkvattnet, så jag har jag gott om tid på mig! Jag har som tidigare sagt dragit spår upp till Kråkvattnet förbi stationen Undveket och lastageplatsen Ockhult/Gnölet.

Jag har utgått från verkliga kartor från mitten av 1800-talet för att kunna ge banan en hyfsat verklig dragning och för att kunna placera ut större berg och vatten på rätt ställen, även om distanserna mellan de olika platserna antagligen inte stämmer överens helt mot verkligheten.


Vi börjar vår resa i Forsvik där nu det kända bruket kommit på plats, precis så som det ser ut i verkligheten. I bakgrunden ser vi närmast WNJ-linjen norrut som drar iväg åt höger i bilden, vilken vi ska följa, men även den smalspåriga linjen som utgår från Forsvik Norra som drar iväg upp i skogen.


En bild från linjen mellan Forsvik och Undveket. Sb 1306 drar ett blandat tåg norrut.


Tåget bromsar in i Undveket. Uppe i skogen till vänster i bild skymtar häcken till sanatoriet, den största källan till resande till och från denna station.


Resan fortsätter, här passerar vi gården Svanhult intill sjön Undens strand, som faktiskt finns att finna på en verklig karta. Däremot har nog aldrig gården sett ut såhär, men lite artistisk frihet måste man ju få ha!


Obevakat i Ockhult heter ett kapitel i WNJ-boken, så är det ärven på min bana. Platsen är alltså Ockhult eller Gnölet som den senare kom att döpas om till, någon kilometer ifrån Kråkvattnet. Här slutar vår resa idag.

---

Än återstår en hel del landskapsbyggande, detaljerande av banvallar, utsättande av tavlor. Just nu är det någon kilometer norr om Undveket där man tar en omväg förbi månens yta som ska fixas..

Det är förresten ingen som har något bra tips om snygga marktexturer på riktigt svenskt urberg? Hittar inga bra built-in texturer för detta.

Snyggt byggt!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 01:35   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Photobucket som är den site jag använt för att ladda upp bilder på har beslutat att alla gratisanvändare inte får visa sina bilder på andra sidor än Photobucket själv, vilket gör att alla mina bilder på det här forumet inte går att visa längre. Men man kan få tillbaka det, om man betalar motsvarande 3500 kr om året... Siten har blivit sämre och sämre med åren, men detta var definitivt spiken i kistan för deras framtid om ni frågar mig.

Tyvärr så stödjer inte detta forumet att man redigerar posts äldre än ett par minuter, annars hade jag kunnat flytta över alla bilder till en annan sida och redigera länkarna här på forumet.

Nåväl, ny bildhostingsida införskaffad, över till lite trevligare nyheter!

--------------

Bygget på WNJ går vidare mot nästa etapps slutmål. Banan ligger färdig upp till Kråkvattnet med två ofärdiga stumpar, en mot Brakåsen och en mot Norrum. Det som återstår innan version 3 släpps är lite skyltar (Behöver få ordning på STL Järnvägstavlor, jag och Lan kommunicerar med N3V om det, felet verkar dock ligga på våran sida) och lite småpyssel med byggnader och miljöer.


Välkänd vy av Kråkvattnet. Det pratas både på WNJs hemsida och i boken om WNJ att det finns en ångbåtsbrygga i Kråkvattnet. Någon bild jag sett någonstans med just denna vyn har sagt att bilden måste vara tagen från bryggan, men ingen bild där själva bryggan är med har jag sett till. Därav har jag tagit mig lite artistisk frihet och lagt till en ångbåtsbrygga som är snabbt åtkomlig från stationens plattform.


Rälsbussmöte i Kråkvattnet ca. 1956 (jfr. bild på WNJs hemsida om Kråkvattnet). Till höger i bild skymtar sågen och linjen söderut.


Och så en aktuell karta över min version av WNJ. Som synes har banan mer än fördubblats i längd. Linjen norr om Forsvik är löst baserat på verkligheten, där jag tolkat Undveket som stationen till orten Undenäs som finns i verkligheten. Även om många av namnen är fiktiva så kan man hitta en del om man bara letar. På en gammal karta från 1840 så har jag identifierat två ställen i Tiveden som heter Kråkvattnet. Den ena ligger nästan uppe vid Röfors, vilket är alldeles för långt norrut. Den andra ligger 21 km fågelvägen från Forsvik, vilket är mycket rimligare. Problemet är att, som jag tidigare nämnt, kilometertavla nummer 19 står i Kråkvattnets järnvägspark, vilket den omöjligtvis kan göra även om längdmätningen skulle utgå från Forsvik. På min bana har jag dessutom utgått från Kvarstad, så jag har 19 km mellan Kvarstad och Kråkvattnet, men detta är alltså kortare än vad det inte hade varit i verkligheten, då jag baserar mina avstånd på de angivna av WNJ. Det skulle visserligen inte förvåna mig om en så pass viktig järnväg som WNJ ansåg sig så viktiga att deras kilometrar var ett par hundra meter längre än vad som anses normalt idag.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 11:42   #8
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Är det bara jag som får den att se konstig ut?

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bilden visar Ångvagnen Nidhögg med lokförare Olof Motwall vid reglagen på hamnspår i Forsvik - med uppdrag att hämta WNJs överförfriskade potentater med hålldamer som varit på Visingsö och förfriskat sig. Sällskapet skall skyndsammast köras till Tillhållet i Kvarstad för intagande av sen lunch.
Ombord finns kyld Dom Perignon årgång 1921 att släcka eftertörsten med!
Fem toalettstopp är beordrade längs färden.
Inte riktigt bra det här, banarbetarna förfasar sig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-11-30 113137.jpg (290.7 KB, 62 visningar)
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009