![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]()
Ibland så är det en "Dvsi" under "Hsi:n", hur gör man då?
![]() Sen undrar jag var jag kan hitta den här tavlan: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Den lilla bilden visar en rätt ovanlig tavla, som populärt kallas för Tioöringen. Den betyder i princip "om 1000 m". Tillsammans med en msi jämte stationsbeteckning kan den i sällsynta fall användas som försignal. Om du skickar mig ett mail kan jag ordna den. Använd medlemslistan.
Du får svar fredag om en stora bilden. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
Betydelsen är: Om den sitter på en huvudljussignal så betyder det att signalen inte automatiskt går till stopp vid fel på försignaleringen. Om signalen visar enbart "kör" ska föraren agera som att signalen visade "kör, vänta stopp". Om en mellanblocksignal eller infartssignal (undantagsvis för msi och utfblsi) inte försignaleras av en fristående försignal så sitter tavlan under en orienteringstavla, ev. med tilläggstavla avstånd och/eller tpl-signatur, på försignalavstånd (normalt 800m-1000m) före huvudsignalen. Då med betydelsen att lokföraren ska agera senast vid tavlan som om försignalbeskedet i den föregående huvudsignalen hade lämnats vid en fristående försignal på tavlans plats. Men den används aldrig som en försignal, försignaleringen måste finnas innan tavlans plats enl senaste säo (TTJ). I são från 2000 så står det att om det inte finns ett försignalbesked så ska föraren agera som att det är stopp i nästa huvudsignal, men den används inte som en försignal utan den talar bara om när föraren ska agera. När det gäller den stora bilden så ska Mastern för (medgivande-) dvärgsignalen placeras ca 1 meter framför Mastern för huvudsignalen. Jag hade namngett dvärgen Tpl DSxx för att särskilja den från huvudsignalen Tpl xx, om det måste vara DS vet jag inte men bör ju vara ett unikt namn i alla fall. Scenery-signalerna döps med parenteser som vanligt. EDIT: Såg att du hade de fyrkantiga TKL-mastrarna på bilden, ska vara samma typ som de andra signalerna. DSI Master STL.jpg Syns inga namn på objekten beroende på buggen som finns... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-01-12 klockan 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Riktigt rätt blev det inte. Signalen, som heter Medgivaredvärgsignal och är väldigt bra att ha i bangårdar och underlättar rangering. Signalen har samma funktioner som en huvuddvärgsignal (hdvsi) men påplussad med en mellansignal (msi 3-ljus). Alltså totalt 7 ljus, lika med en huvuddvärgsignal.
Den här signalen har Jgloket testat. En Osynlig master styr msi:n. Den kan döpas till stn-namn plus benämning – ex. Ts 85.Bakom mastern placeras en andra master för dvärgsignalen. Skriv in samma namn som för msi:n plus M – alltså Ts 85M. Msi:n och dvärgen får samma benämningar inom parentes – för dvärgen (Ts 85M). Medgivaredvärgsignalens msi riktas ju mot föregående msi. Riktas signalen mot utfartsblocksignalen fungerar inte medgivaredvärgsignalen. Då får man sätta upp en ny msi på tågspåret bakom infartsväxeln (se bild 2). Det intressanta med signalen är att samtidigt som msi visar rött ger dvärgen klartecken. I bild 3 visar medgivaredvärgen samtidigt stopp och ”Rörelse tillåten, fordon finns på sträcken”. Jag vill minnas att Jgloket förespråkade att samtliga msi inom ett stationsområde borde vara typ medgivaredvärgsignal. Så långt har jag ännu inte kommit. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | ||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
Och den fyrkantiga TKL-mastern hörde tydligen till plattformsbommarna som jag missade på den första bilden! Riktigt rätt blev det dock inte av dig Nisse! Den kallas helt korrekt för medgivandedvärgsignal men har inte samma funktioner som en huvuddvärgsignal! För att tydliggöra: Två typer av dvärgsignaler finns det (ingen visuell skillnad). Den ena kallas för växlingsdvärgsignal och den andra kallas för medgivandedvärgsignal, gemensamt kallas de för dvärgsignaler, populärt för "dvärgar". De används för att reglera rörelser vid växling på driftplats(station). En växlingsdvärgsignal kan också utgöra skydd för växlings-och tågvägar. En medgivandedvärgsignal används för att upphäva "stopp" från den huvudljussignal som den är placerad intill vid växling. En huvuddvärgsignal anses ha samma funktion som en huvudjlussignal OCH en medgivandedvärgsignal, men en medgivandedvärgsignal har INTE samma funktion som en huvuddvärgsignal. Viktigt att hålla isär begreppen. Huvudljussignalen kan vara 2-sken till 5-sken. Citat:
Tror inte att det spelar någon roll om du skriver Ts 85M, Ts 85X eller Ts DS85 eftersom namnet bara ger en unik beteckning och inte påverkar signalens beteende utan det ligger i scriptet och eftersom det inte har förändrats sedan utgivningen (förutom uppgraderingen till T:ANE) så kan inte det förändra något! Mitt minne säger mig att placeringen ska vara två mastrar inom en meter, om det är före eller efter spelar ingen roll. Hittade dock inte var jag hade sett den informationen från svenolov. Citat:
Citat:
Det är inte msi som är medgivandedvärgsignal utan dvärgen! Medgivandedvärgsignaler används invid infartsignaler och mellansignaler av huvudsignaltyp. Mängden dvärgar är till stor del beroende på ställverkstyp och storleken på stationen. På reläställverk (59 och tidigare) så förekommer väldigt sällan dvärgar. På större stationer har man oftast andra typer av ställverk (65,75, Cst) som påminner om datorställverk (85,95) och på de så gödslar man med dvärgar istället. Det är till och med så att det finns dvärgar som inte Tkl kan påverka(!) idiotiskt kan man tycka men så är det, och de används endast till att snabba upp tågförningen, vilket ju även gäller växlingsdvärgarna. Vill också påpeka att dvärgsignalerna inte fungerar (enl min erfarenhet) som de borde i STL:s moderna signalpaket, vilket också gäller en hel del annat, bl.a. linjeblocket. Dessa saker kan ju göra att det blir en del knepigheter... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-01-15 klockan 21:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
![]()
Tack Korvtiger
Har suttit massa timmar idag och försökt få till vägskyddet. Jag var inte noga med benämningarna. Men inser nu att det var väldigt viktigt hur man namnger de olika objekten //Christer |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
![]()
Jag ropade hej för tidigt, trodde allt var löst då signalen började lysa rött.
Men när Jag kör ett tåg så ändrar sig ingenting, inget vitt sken, inga bommar går ner bilarna kör vidare etc. /Christer Senast redigerad av crille40 den 2017-05-11 klockan 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du har förreglat den mot en signal, vilket också råkar vara motsatt vägskyddssignal (Brs V2). Förreglad mot signal ska du endast använda på huvudsignaler när du vill att vägskyddet inte ska börja fällas före det att signalen du refererar till står i kör. Alltså, om signalen står i stopp så är vägskyddet öppet. Så du har låst in dig i en cirkel, vägskyddet kan inte fällas för att vägskyddssignalen är förreglad mot motsatt vägskyddssignal, vilken inte kommer att visa grönt förrän vägskyddet är fällt..
![]() Ta bara bort förreglingen (kontroller att du gjort detsamma på den andra vägskyddssignalen också) så borde det börja fungera igen! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
![]()
Ett stort Tack.
Nu fungerar allt perfekt. //Christer |
![]() |
![]() |