![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
(En bild säger mer an tusen ord!). Två shots på senaste vers av injektorerna, använd dom! L
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
|
![]()
Ok, jag menar dehär området av injektorn:
__________________
![]() Choo choo fox |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... är en njutning för ett ånglok! Bara en ritningstextur påmappad för att göra
alla smådelar på. Jaha, skall titta på det, om det går att fixa.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... genom att använda den manipulerade ritningen från förra bilden till framsidorna och nivårören och till resten +alla detaljer en textur skuren ur en av Mazz bilder, gick det hyfsat.
Funktionen bör väl ha varit att nivårören fylldes på genom att lyfta av topplocket och hälla i ny olja i nivårören, sedan öppnades väl ventilen till det man ville smörja och man vevade på veven så att lämplig mängd trycktes ut ? Korvtiger kan säker förklara detta mer ingående och rätt!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
En i grunden korrekt förklaring.
![]() Detta är alltså en Friedmans smörjpump typ N, vilket är en förhållande vis modern automatisk smörjningsanordning för ånglok (och andra lok, tror att man använde samma typ på de första elloken). Den är automatisk då den drivs av en vev som sitter kopplad på ett av hjulen eller annan rörlig maskindel vilken överför sin rörelse till ett spärrhjul som sitter på baksidan av smörjpumpen. Detta leder till att den pumpar enbart när smörjolja behövs, alltså då loket faktiskt rör på sig och dessutom pumpas mer olja ju snabbare loket går. Själva pumpen har 6 separata oljebehållare för att kunna individuellt reglera och övervaka åtgången av smörjolja på olika ställen. Detta innebär också att olika trögflytande oljor kan användas på de olika smörjställena om så skulle önskas. Oljan fylls på upptill och i glasrören kan man se hur mycket olja som finns kvar. Med den övre raden kranar, som Lan kallar för ventiler på sin bild kan man stänga av förbindelsen med glasröret om det skulle gå sönder, samt så kan man koppla bort oljetanken så att pumpen enbart matar den olja som finns i glasröret, för att man snabbt ska kunna se hur mycket olja som matas till den ledningen då oljan i röret tar slut ganska snart. Den undre raden med kranar ställer in på en skala från 1 till 10 hur snabbt just den ledningen ska matas från pumpen, så man kan alltså individuellt ställa in hur mycket olja varje smörjpunkt ska få. Under denna rad sitter själva smörjledningarna monterade. Till sist finns veven som Lan visar på, med vilken man för hand kan pumpa olja då loket står still. Smörjpumpar och de besläktade smörjpressarna används för att smörja de ställen där mycket smörjolja åtgår under gång, det vill säga cylindrar och slider, ibland även andra ställen. Men det finns massvis med andra smöjpunkter på ett ånglok och alla dessa ställen har egna små smörjoljebehållare som på något sätt smörjer punkten på olika fyndiga sätt. Totalt lär det finnas ett 100-tal smörjpunkter på ett B-lok, varav 30 behöver kollas till och fyllas på under en tjänstgöring. Tänk på det när ni knorrar över att oljelampan i bilen lyser nästa gång! ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Men att animera allt det här verkar att ta det lite långt. Folk kommer nog att ha tillräckligt att göra med att få fart i maskineriet och elda samtidigt. ![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |