Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-14, 00:36   #1
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Ok, ingen egentlig skillnad således.

Jag sökte också på Trainz forum och hittade följande inlägg: About timeout in scripts

Det bekräftar det som korvtiger skrev i inlägg #29 i denna tråd:
att man har begränsat den tid scriptet får köra innan det blir timeout
och att man kortat ned denna tid i TANE jämfört med tidigare versioner
av spelet. Avsikten tycks vara att förmå script-
programmerarna att byta ut ineffektiva rutiner mot effektiva.

Problemet med detta är att vissa uppgifter tar lång tid inte för att scriptet
är dåligt programmerat eller använder ineffektiva rutiner, utan för att
uppgiften i sig är komplex och kräver många beräkningar.

Är det någon som vet om scriptet kan "pausa" på något sätt för att,
så att säga, köpa sig ny tid innan det blir timeout?

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 01:40   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MegaCastor Visa inlägg
Ok, ingen egentlig skillnad således.

Jag sökte också på Trainz forum och hittade följande inlägg: About timeout in scripts

Det bekräftar det som korvtiger skrev i inlägg #29 i denna tråd:
att man har begränsat den tid scriptet får köra innan det blir timeout
och att man kortat ned denna tid i TANE jämfört med tidigare versioner
av spelet. Avsikten tycks vara att förmå script-
programmerarna att byta ut ineffektiva rutiner mot effektiva.

Problemet med detta är att vissa uppgifter tar lång tid inte för att scriptet
är dåligt programmerat eller använder ineffektiva rutiner, utan för att
uppgiften i sig är komplex och kräver många beräkningar.

Är det någon som vet om scriptet kan "pausa" på något sätt för att,
så att säga, köpa sig ny tid innan det blir timeout?

/Magnus
Spännande, den tråden hittade jag inte själv när jag letade för ett par veckor sedan!

Men då kan vi konstatera med säkerhet (vilket jag redan gjort efter egna tester) att timeout och message overflow inte är kopplade till varandra. Vi vet också varför vi har timeoutbuggen, vilket är ett steg framåt.
Ska fråga på Trainz-forum om vad man bör göra när man faktiskt har script som behöver kanske flera sekunder att initialiseras. Men det borde gå att lösa på ett eller annat sätt att "köpa sig tid" som du säger. Antingen genom att lägga in ett par Sleep(0.001); så att scriptet sover/lämnar över CPU:n till andra trådar om det fungerar. I andra fall så har flera idéer som måste fungera, annars hade vi fått fel på vart och vartannat script. Är nästan säker på att det går att lösa i vilket fall, frågan är bara hur lätt det är att anpassa Svenolovs script utan att ha sönder något.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009