![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vilket build-nummer har du? Kör du med någon Alpha-build, för det ser ut som någon debug-grej? Vad är det för grafikkort?
Testa att gå in i Trainz Settings och kryssa ur "Use PhysX simulations".
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Grafikkort. GEFORCE GTX 970. Har både kryssat i och ur "Use PhysX simulations" utan resultat.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Googlade och det verkar vara något som inte är knutet till TANE utan är någon väldigt irriterande inställning på grafikkortet:
Försök med detta: NVIDIA control panel>3D Settings menu kryssa ur en ruta som heter "Show PhysX visual indicator"
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jaha, så har TANE HF3 kommit ut för Beta-test. Glad i hågen så laddar man hem den och sätter igång första test och:
SpiderMan is back ![]() Bogey krasch ![]() Märk väl att detta fungerade problem fritt i TANE HF2 SP1! Jag började undersöka lite närmare och kom fram till att jag ju gått över till att utveckla "allt" för Trainz buildno 4.3. Detta innebär att man "måste" lägga till LevelOfDetails för polygonrika meshar, alltså t.ex mina ånglok. Jag kom fram till att problem uppstod med kombinationen animering + LOD. 1. bogeys 2. eldaren 3. STL koppel Animeringsfria meshar medförde inga problem. Varför har detta fel nu uppstått??? MÄRK. Om man skall bli godkänd under 4.3 så måste dessutom lägsta LOD lagret ligger under 500 polys! Bara eldaren upptar omkring 800 polys. Förstår inte varför eldare och lite andra meshar skall genereras till lägsta LOD CDP, när jag ändå INTE tar med dessa till lägsta LOD! Inte fått nån vettig förklaring heller. Om jag bygger om till Trainz 3.7 fungerar det normalt igen. Tyvärr har jag ju lagt upp några lok på min hemsida med byggnummer 4.3. Får se om N3v bryr sig om min Bug rapport? Är MYCKET tveksam till detta, så bästa är väl att backa tillbaka till 3.7 och allt arbete detta medför...... Lessons learned: Gapa aldrig efter för mycket....... Senast redigerad av vovven47 den 2016-05-14 klockan 17:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är tragisk att gamla fel återkommer i varje ny Hotfix, verkar vara dålig ordning in the state of Australia ?
Skall du fortsätta bygga till build 4.3 och uppåt får du nog ta LOD-skeden i vacker hand? det finns ju nån Cull-mekanism för lod, eller att lämna lägsta LOD-nivån utan mesh. Lycka till på de högre höjderna !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Som synes på bilden: ![]() så är antalet polys "bara" 182 vid lägsta LOD (avstånd större 500 meter), men sen så tillkommer eldare,koppel,dörrar, fönster osv. Dessa objekt är konfigurerade i min config fil. Om man adderar dessa mesh-ar till 182 blir antalet polys STORT. Har för mig mer än 3000 mot godkända 500 av N3v. Det är därför jag la in LOD på även de extra mesh-arna. Har haft uppe detta i N3v forum och fick några råd, vilket ledde till en fungerande lösning för TANE HF2 SP1, men nu i HF3 så är det kört igen! Kan INTE få in i min skalle VARFÖR lägga in de extra objekten i lägsta LOD. Jag har ju definierat bort dem med bl.a. Cull! Får se vilket svar jag får på Bug-rapporten, om det ens blir nåt...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Och så fick man lite oväntat svar på sin bug rapport:
"We will fix this issue for the next update" Jag har också sänt ångloket till N3v så att de kan testa och fixa till buggen. Men jag har nu gått tillbaka till HF2 där mina ånglok fungerar perfekt: ![]() I vilket fall som helst så väcktes mitt intresse upp igen för TANE |
![]() |
![]() |