Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-07, 23:56   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vilket build-nummer har du? Kör du med någon Alpha-build, för det ser ut som någon debug-grej? Vad är det för grafikkort?

Testa att gå in i Trainz Settings och kryssa ur "Use PhysX simulations".
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 00:19   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vilket build-nummer har du? Kör du med någon Alpha-build, för det ser ut som någon debug-grej? Vad är det för grafikkort?

Testa att gå in i Trainz Settings och kryssa ur "Use PhysX simulations".
Kör Build 81296.

Grafikkort. GEFORCE GTX 970.

Har både kryssat i och ur "Use PhysX simulations" utan resultat.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 00:33   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Googlade och det verkar vara något som inte är knutet till TANE utan är någon väldigt irriterande inställning på grafikkortet:
Försök med detta:
NVIDIA control panel>3D Settings menu
kryssa ur en ruta som heter "Show PhysX visual indicator"
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 16:49   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard TANE Hot Fix 3 bygge 82340

Jaha, så har TANE HF3 kommit ut för Beta-test. Glad i hågen så laddar man hem den och sätter igång första test och:

SpiderMan is back





Bogey krasch





Märk väl att detta fungerade problem fritt i TANE HF2 SP1!

Jag började undersöka lite närmare och kom fram till att jag ju gått över
till att utveckla "allt" för Trainz buildno 4.3. Detta innebär att man "måste"
lägga till LevelOfDetails för polygonrika meshar, alltså t.ex mina ånglok.
Jag kom fram till att problem uppstod med kombinationen animering + LOD.
1. bogeys
2. eldaren
3. STL koppel
Animeringsfria meshar medförde inga problem.

Varför har detta fel nu uppstått???

MÄRK. Om man skall bli godkänd under 4.3 så måste dessutom lägsta LOD lagret ligger under 500 polys!
Bara eldaren upptar omkring 800 polys.
Förstår inte varför eldare och lite andra meshar skall genereras till lägsta LOD CDP, när
jag ändå INTE tar med dessa till lägsta LOD! Inte fått nån vettig förklaring heller.

Om jag bygger om till Trainz 3.7 fungerar det normalt igen.

Tyvärr har jag ju lagt upp några lok på min hemsida med byggnummer 4.3.


Får se om N3v bryr sig om min Bug rapport?

Är MYCKET tveksam till detta, så bästa är väl att backa tillbaka till 3.7 och allt
arbete detta medför......

Lessons learned: Gapa aldrig efter för mycket.......

Senast redigerad av vovven47 den 2016-05-14 klockan 17:03.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 17:01   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är tragisk att gamla fel återkommer i varje ny Hotfix, verkar vara dålig ordning in the state of Australia ?

Skall du fortsätta bygga till build 4.3 och uppåt får du nog ta LOD-skeden i vacker hand? det finns ju nån Cull-mekanism för lod, eller att lämna lägsta LOD-nivån utan mesh.

Lycka till på de högre höjderna !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 09:39   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det är tragisk att gamla fel återkommer i varje ny Hotfix, verkar vara dålig ordning in the state of Australia ?

Skall du fortsätta bygga till build 4.3 och uppåt får du nog ta LOD-skeden i vacker hand? det finns ju nån Cull-mekanism för lod, eller att lämna lägsta LOD-nivån utan mesh.

Lycka till på de högre höjderna !
Jodå, jag använder Cull egenskapen, men ändå så skall min extra meshes räknas in i Lowest Lod.
Som synes på bilden:



så är antalet polys "bara" 182 vid lägsta LOD (avstånd större 500 meter),
men sen så tillkommer eldare,koppel,dörrar, fönster osv. Dessa objekt är konfigurerade i min config fil.
Om man adderar dessa mesh-ar till 182 blir antalet polys STORT.
Har för mig mer än 3000 mot godkända 500 av N3v.
Det är därför jag la in LOD på även de extra mesh-arna.
Har haft uppe detta i N3v forum och fick några råd, vilket ledde till en fungerande lösning för TANE HF2 SP1, men nu i HF3 så är det kört igen!

Kan INTE få in i min skalle VARFÖR lägga in de extra objekten i lägsta LOD. Jag har ju definierat bort dem med bl.a. Cull!

Får se vilket svar jag får på Bug-rapporten, om det ens blir nåt......
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-18, 19:49   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Och så fick man lite oväntat svar på sin bug rapport:

"We will fix this issue for the next update"

Jag har också sänt ångloket till N3v så att de kan testa och fixa till buggen.

Men jag har nu gått tillbaka till HF2 där mina ånglok fungerar perfekt:



I vilket fall som helst så väcktes mitt intresse upp igen för TANE
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009