Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-30, 11:05   #1
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Question Beteckningar på signaler (äldre signaleringsprincip): udda eller jämnt?

Hej, jag bygger i TANE och håller på att experimentera med semaforerna
och de äldre ljussignalerna. Jag skulle behöva hjälp med att reda ut hur signalerna ska benämnas.

Läser dels i Historiskt järnvägsbyggande i Trainz del II (v 3.11), dels i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf.

I Historiskt järnvägsbyggande står på sidan 7:
"Vid dubbla bokstäver så är AA, AC, AE... udda och AB, AD, AE jämna"

Beteckningar på signaltekniska objekt säger i Trainz ruta 4 (sidan 9):
"Man kan också ha två bokstäver i beteckninen, AA, AB, AC... (udda) och BA, BB, BC... (jämna).
Kom ihåg att det alltid är första bokstaven i beteckningen som indikerar udda eller jämn riktning."

Det här får jag inte ihop. Är AB udda eller jämnt?
Vilket dokument ska jag följa?

Tacksam för hjälp.
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 12:30   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Om du bygger en bana från söder mot norr och kallar första växeln för XXX vx1 (XXX = stationsbenämning) då bygger du i udda riktning. Den motstående infartsväxeln kommer då att heta XXX vx2. Kör du tåg norrifrån och söderut så kör du i jämn riktning.

Principen gäller för semaforer och försignaler, men nu används bokstäver. Döp södra semaforens master till XXX A och norra till XXX B. Semaforerna ska ha samma beteckning men inom parentas.

För att kunna styra semaforernas masters måste signalmarker läggs in på spåren inom stationsområdet. Dessa döps för semafor A till XXX a1 för spår 1, XXX a2 för spår 2 etc. Spåren räknas från stationshuset.

Vill du ha mer hjälp så skicka epostadress till mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 18:42   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MegaCastor Visa inlägg
Hej, jag bygger i TANE och håller på att experimentera med semaforerna
och de äldre ljussignalerna. Jag skulle behöva hjälp med att reda ut hur signalerna ska benämnas.

Läser dels i Historiskt järnvägsbyggande i Trainz del II (v 3.11), dels i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf.

I Historiskt järnvägsbyggande står på sidan 7:
"Vid dubbla bokstäver så är AA, AC, AE... udda och AB, AD, AE jämna"

Beteckningar på signaltekniska objekt säger i Trainz ruta 4 (sidan 9):
"Man kan också ha två bokstäver i beteckninen, AA, AB, AC... (udda) och BA, BB, BC... (jämna).
Kom ihåg att det alltid är första bokstaven i beteckningen som indikerar udda eller jämn riktning."

Det här får jag inte ihop. Är AB udda eller jämnt?
Vilket dokument ska jag följa?

Tacksam för hjälp.
/Magnus
Jag skulle säga att "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz" är att lita på, då det är Svenolov som skrivit den utifrån sitt script. Det har nog blivit någon miss där i kommunikationen mellan oss!

Tack för att du uppmärksammat detta, ska åtgärda det i min dokumentation.

EDIT: Har kollat med scriptet och Svenolov dokument har rätt, det är alltid första bokstaven som indikerar udda/jämn riktning.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-04-30 klockan 18:51.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 20:12   #4
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Tack för klargörande svar!

Och tack för ert hängivna arbete med allt ni laddar upp
på STL:s nya hemsida till glädje för oss fåtöljrallare.

/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 23:15   #5
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Question Signalering av triangelspår

Är det möjligt att signalera ett triangelspår med de äldre ljussignalerna?
I så fall, hur ska signaler och växlar benämnas?

Se nedanstående bild av stationen Triangeln med signatur tri.

Triangel.jpg

Huvudlinjen löper i nord-sydlig riktning och signaleras med
infartssignalerna A respektive B och mellansignalerna C respektive D
enligt principerna för udda respektive jämn riktning.
Inga problem så långt.

Växlarna tri vx1 och tri vx2 finns på huvudlinjen och leder till var sitt ben i triangeln.
Benen löper samman i växeln som är märkt med en svart 4:a.
Hur ska den lämpligen benämnas?

Hur bör infartssignalen 1 benämnas?
Och mellansignalerna 2 och 3 som leder i samma riktning
men kommer från udda respektive jämn riktning?

Kommer detta överhuvudtaget att fungera?
Eller ska man överge tanken på triangelspår?

Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa till att reda ut detta. Korvtiger?
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 00:18   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Intressant problem!

Om vi börjar med verkligheten. Jag kan inte på rak arm säga någon station/trafikplats som historiskt sett haft ett triangelspår. Har du något exempel så kan jag se om jag kan hitta någon spårplan eller signalplan som kan ge ledning?

Men detta borde vara ett liknande problem som det man kan få vid vanliga grenstationer med flera linjer som kommer in. Då skulle en nordgående och en sydgående linje kunna komma in från samma håll på bangården, vilket skulle innebära en liknande konflikt. Enligt Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916) så verkar semaforer i verkligheten inte följa udda/jämt-principen, det är något som Svenolov infört, men växelnumreringsproblemet kvarstår. Banläran ger inte mycket ledning i dessa specialfall. Min egna gissning är att man var konsekvent inom en trafikplats så långt det gick. Detta skulle innebära att om du åkte i jämn riktning på en bibana och körde in på en station med en stambana och du körde in åt det udda hållet för stambanan, så skulle även den första växeln du mötte vara udda eftersom resten av växlarna på stationen skulle vara numrerade åt detta hållet. Hela stationen är således samma, men för bibanan blir det fel för just den stationen.
Detta löser ju dock inte triangelspårsfrågan, men där finns det ju inget rätt svar heller.

I Trainz däremot så tror jag att triangelspår kan ställa till vissa problem med scriptet. Men dessa problem ligger bara i hur scriptet analyserar genomfartstågvägar för tågklarerardelen. Det borde alltså inte vara några problem rent signalmässigt, signalerna refererar ju bara till de signaler som tågvägen går till, hur den än går.
Har för mig att Svenolov diskuterat triangelspår förut. Minns inte riktigt var, men jag ska gräva lite när jag får tid, så får vi se om jag hittar något!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 01:26   #7
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Om vi börjar med verkligheten. Jag kan inte på rak arm säga någon station/trafikplats som historiskt sett haft ett triangelspår. Har du något exempel så kan jag se om jag kan hitta någon spårplan eller signalplan som kan ge ledning?
Jag hittade Lundtorp på Öland som ett exempel.

http://www.ekeving.se/b/Oland/Lundtorp.html

Som synes en härlig blandning.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I Trainz däremot så tror jag att triangelspår kan ställa till vissa problem med scriptet. Men dessa problem ligger bara i hur scriptet analyserar genomfartstågvägar för tågklarerardelen. Det borde alltså inte vara några problem rent signalmässigt, signalerna refererar ju bara till de signaler som tågvägen går till, hur den än går.
Har för mig att Svenolov diskuterat triangelspår förut. Minns inte riktigt var, men jag ska gräva lite när jag får tid, så får vi se om jag hittar något!
Det var egentligen detta jag undrade mest över.
Kan det uppstå några problem när scriptet genomlöper banan och den inte strikt följer udda-jämn principen?
Jag har haft problem med att scriptet kör vilse och leder till overflow i meddelandekön.
En hypotes var att detta kunde ha med triangelspår att göra.

Tack för snabb respons.
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 23:55   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Intressant spårplan!
Enligt denna sida kan vi se att på ÖJ-tiden från början numrerade infartsväxlarna i triangelspåret för 1 respektive 2, så att tåg skulle möta rätt första växel. Hur man gjorde med resten av bangården talas inte om, men för något håll måste udda/jämt numreringen ha vänts, antagligen för tåg gående Färjestaden mot Mörbylånga, då detta spår nog användes minst. Intressant att SJ valde att benämna växlarna x respektive y för att delvis slippa problemet. Det tyder på att Kungliga Järnvägsstyrelsen inte heller kan ha haft några bestämmelser om hur man skulle lösa detta problem!

Angående Trainzdelen av problemet.
Det är möjligt att det är triangelspår som orsakar dessa message stack overflows, men det låter lite konstigt. Jag tror inte att udda/jämt har någonting med saken att göra, det låter snarare som att signalerna råkar ut för oändlig referensloopar. Lite märkligt att detta skulle hända på ett triangelspår, för signalerna borde bara behöva hålla reda på vilken signal som är framför i tågvägen och vilken som är senaste signal i tågvägen. Och det skulle ju inte gå att få några sådana oändliga loopar då på ett triangelspår.

Finns det andra annorlunda saker på banan du fått problemet på som skulle kunna orsaka det? Till exempel slingor, eller öglor? Två linjer som går åt var sitt håll och sedan möts på en station längre fram?

Det mest troliga borde vara att du har en slinga så att A beror på B som beror på C som beror på A som beror på B som beror på C som be.. du fattar.
Om du inte har några sådana slingor så är det säkert triangelspåret som är boven i dramat, det kan ju vara så att signalerna håller koll på fler andra signaler än bara den framförvarande och bakomvarande för stunden. De refererar då varandra på något sätt som leder till en oändlig loop, vilket overflowar meddelandestacken.

Om du råkar ut för felet igen så får du gärna ta en bild på felmeddelandet, särskilt den detaljerade så kan jag se om det går att få ut någonting av det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009