Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-14, 19:49   #1
jgloket
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Jag hoppas att den epost-kontakt jag har med Nils Blid ska mynna ut i att de moderna signalerna längst med de Trainz-banor som skapas ska kunna bli bättre. Dock har jag ingen som helst kunskap i vare sig programmering eller 3D-skapande utan väntar otåligt på att Ni, SkaparGudar, ska presentera nya saker under download.

Att jag nu har lagt näsan i blöt med Nynäshamns-banan har gjort att vissa detaljfel har dykt upp och ska man kunna skapa korrekta signalsystem så måste tyvärr signalscripten bli bättre, men det kanske det blir i framtiden. Tills dess bistår jag gärna med mina upplevelser från hyttfönstret när jag är ute och kör...
jgloket besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 20:32   #2
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jgloket Visa inlägg
Jag hoppas att den epost-kontakt jag har med Nils Blid ska mynna ut i att de moderna signalerna längst med de Trainz-banor som skapas ska kunna bli bättre. Dock har jag ingen som helst kunskap i vare sig programmering eller 3D-skapande utan väntar otåligt på att Ni, SkaparGudar, ska presentera nya saker under download.

Att jag nu har lagt näsan i blöt med Nynäshamns-banan har gjort att vissa detaljfel har dykt upp och ska man kunna skapa korrekta signalsystem så måste tyvärr signalscripten bli bättre, men det kanske det blir i framtiden. Tills dess bistår jag gärna med mina upplevelser från hyttfönstret när jag är ute och kör...
Det är bra att du som riktig lokförare håller reda på Nisse, så han inte "spårar ur". All info är värdefull för oss som skall få signalsystemen att fungera så naturtroget det går.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 19:06   #3
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Trackside-signaler är inte kompatibla med STL Signal Source efter att stöd för Svenska Järnvägstavlor lades till. Därav så kommer vi att slopa trackside-signalerna tillsvidare så får vi se hur vi gör med detta i framtiden.

Det ska inte innebära några hinder för användarna, eftersom trackside-signaler som Jocke redan sagt inte kan ha fungerat ens i TS2010 på senare tid. Alla signaler som finns som trackside-signaler finns ju också som scenery-signaler, så det blir inga signaler som saknas, bara att det blir lite extra jobb med att sätta ut en master och koppla den med scenery-signalen.

Har testat och hos mig fungerar STL-X vägskydd, i den versionen som Lan bifogade med post #414 i denna tråd utan problem bortsett från trackside-signalerna. Samma sak gäller både JVS moderna signaler och JVS/STL Äldre ljussignaler direkt från där man laddar ned dem.

Om det är saker som inte fungerar så ber jag er att vänta ett par dagar, vi har en del saker som skall struktureras så kommer vi att släppa nya, fungerande signalpaket för alla typer av signaler som fungerar i TANE.
Gammal 2016-03-15, 23:31   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jodå, JVS trackside fungerar utmärkt i 2010 och används fullt ut i Nynäsbanan på ett avancerat sätt, d v s verkligheten efterliknas. Självklart finns det svagheter beroende på att signalerna blev aldrig färdigtestande. Det handlar främst om några funktionen som inte implicerats.

JVS scenery är mer eller mindre utrotade beroende på Svenolovs varningar att använda dessa. Signalerna är, som Korvtiger påpekar, lite knepigare att sätta ut eftersom don ska kopplas till en master. Sen bör man dessutom använda normalsektionen för att få dem på rätt plats.

Men det är bättre att få signaler i TANE än inga alls. Lycka till Korvtiger.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 17:52   #5
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Mellan varven påtar jag i TANe och har lagt in LAns nya PT-räls - i det här sammanhanget TANE SWE Trk Wood 1435 MUP Bolts. Tidigare låg i banan SWE Track Betong, som alltså bytts ut.

I stora drag har det gått utmärkt, men en del av växlarna vägrar röra sig, växeltungorna ligger stilla som en växel i 2010. Dom här orörliga växlarna har en rosenfärgad vertex runt växeln och som inte fastnar i screenshotsbild. Klickar man på ?-tecknet och på växeln dyker en text upp som berättar att sträckans kondition är 50 procent ( 0 procent hemsk, 100 perfekt),

Jag skulle gissa att det är cirkus en tredjedel av växlarna som drabbats av handlingsförlamning. Resten fungerar strålande.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE-vx.jpg (208.6 KB, 149 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-18, 18:08   #6
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Vad händer om du tar bort det spåret jag markerat på denna bild och sedan lägger tillbaka det igen? Fortfarande samma problem?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vad händer.jpg (172.1 KB, 150 visningar)
Gammal 2016-03-18, 20:23   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Det brukar vara så att du måste lägga in ett vertex mellan växlarna och justera den så brukar den rosa cirkeln bli snövit eller gulful. Detta har med procedurerna i PT att göra. Prova dig fram!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.