Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-02-22, 09:45   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Hej alla, jag såg denna tråd först nu men kan berätta följande:

Tåg i Bergslagen ville ha en testkörning mellan Borlänge och Malung. Alla sade att det inte gick så man frågade om jag kunde 'höra mig för' som det heter. Efter en massa ringande och annat så hade man fått loss vagnen men hade ingen förare. Då fick BK Tåg ett specialtillstånd från Järnvägsinspektionen att jag kunde köra tåget med två tillägg. Jag måste ha en tysk expert på itino närvarande och det gäller bara under testkörningarna. Jag är alltså inte utbildad på Itino.
Vi körde tåget Nässjö - Borlänge - Malung - Borlänge - Nässjö under två dagar. Tåget är naturligtvis väldigt modernt och går bra på spåret. Motorerna är väl tilltagna och den accelererar 0 - 80 på ca 40 sekunder. Det kan jämföras med 70 - 140 sekunder med Y1 beroende på vilka motorer den har.
Itino går bra på spåret, absolut inte sämre än en Y1 men inte heller mycket bättre. En Y1 har otroligt bra 'väghållning' på spåret, bättre än de flesta andra tåg i Sverige så mitt betyg för Itino på spåret måste trots allt anses som högt.
Jag personligen anser dock att just Itino är ett 'för fint' tåg för att rulla på Västerdalsbanan med de resande som reser idag. man måste jämföra ett itino (pris ca 33 miljoner) med två Y1'or (renoverade i bästa skick pris 9 miljoner) och tänka på vad man kunnat göra med mellanskillnaden i pengarna. Spåren är kraftigt slitna på denna bana och de 24 miljonerna hade behövts för spåret istället.
jag befarar också att just Itino kommer att ryckas från Västerdalsbanan till de andra banorna om någon Regina går sönder och personerna på Västerdalsbanan då åter, under en tid, får åka gamla ej renoverade Y1'or.


Nu är det slut med BK Tåg för min del. Jag jobbar numera på TågAB och skall köra banverkets Strix mätvagn med loker Ra (Rapid) under några år. Ett mcyket intressant jobb för mig som bor i Borlänge.

/Pursche



Lokförare
Pursche besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Itino mossad i Småland... prymikom Off-topic 20 2003-12-22 19:13
Pursche med i VLT... Dson Off-topic 1 2003-11-22 17:55
Nästan en Itino Rojje Trainz - Allmänt om Trainz 0 2003-11-02 21:43
Bilder på Itino och Rc-lok från Nässjö! Olaf Lindström Off-topic 8 2003-07-10 11:10
Vilka lok har ni åkt i eller kört Dson Off-topic 29 2002-09-04 21:13



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009