![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag kommer snart att lada upp de PT-spår jag snickrat på ett halvår.
Den nya Bulk Replacefunktionen ger enkelt byte av Spår, I HF1 finns även möjlighet att byta endast på utvalt område. (OBS att dubbelspår, bridges o dyl. inte stöds av Bulk Replace). Det blir 9 olika spår av varierande spårvidd och typ. Dessutom nya växelomläggare (SWE Levers), Ballaster, Bangårdsplan, Splines att lägga på befintligt spår, Rälsskarv och rälsskarvsljud. Här några bilder hur det ser ut i TANE: (Resten i Download.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tycker att något inte stämmer.
Antingen att det är för långt avstånd mellan sliperserna eller att dom är helt för klena. Har ingen koll på storlek eller avstånd. Men brukar det inte vara så ungefär, att om man lägger fyra slipers kant i kant. 1, 2, 3, 4 och tar bort 2 och 3, så blir det ett ungefärligt avstånd mellan sliperserna eller är det 1 och en halv slipers imellan. Tycker att det nästan ser ut att gå, att lägga både tre och fyra slipers imellan (eller så är det slipersen i sig, som är alldeles för klen, smal). Syns tydligare på bilden i downloadstråden.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2016-03-01 klockan 20:05. Anledning: Rättning av stavfel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har Googlat runt lite och funnit att bredden ligger på ca: 22-24 cm på en slipers och avståndet mellan två slippers ligger på 65 cm med centrum i mitten. Längden på slipersen 2,6 meter.
Så tar vi och utgår från 22 cm, så blir det. 22 cm minus 11, så att vi hamnar i centrum. 11+22+22+11=66 cm = ungefär två slipers imellan varje slipers.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
4 objekt som saknar denna kuid.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Betongsliper. Sista slipersen blir nästan dubbelt så bredd.
Spikad räls. Ska det inte vara tvärtom med spiken. En spik på utsidan och två spik på insidan. Trycket från lok och vagnar på rälsen, gör väl att det behövs två spik på insidan eller tänker jag fel?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... men min urgamla Max-licens upphörde och jag tänker inte betala 10-tusentals kronor för en ny. Jag kan återskapa mesherna i gmax men det är ett bautaarbete. Betongrälsen blev fel ja, så den kommer jag att rätta till !
Vad gäller slipersavstånd och dimensioner är de gjorda efter verkligheten i samarbete med Korvtiger, liksom ballastdimensioner och räls och befästningar. Meshlängden för normalspåren är 3 m och har 4 sleepers (utom sidetrack). Träsleeprarna har bredden 22 cm och fördelas jämnt över meshen vilket ger en Paddinglength på 75 cm, 75-22=53 cm sleeperavständ! Skall leta upp den felande kuiden! Återkommer när det våras. EDIT: Jag antar att Bengan syftar på TANE SWE 1Trk 1435 MUP Nails som förvisso hade befästningarna felvända för linjen, men var rätt i växeln, Detta är nu fixat. Övriga spikade spår skall ha 1 spik på båda sidor om rälen!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2016-03-02 klockan 10:20. |
![]() |
![]() |