Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-11, 14:51   #1
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

RW är ok att köra motorvagnar och lätta persontåg (6-7 vagnar). OR har mycket bra simulering av broms.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 20:41   #2
granders
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).

Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt.

Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet.
Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge.

Senast redigerad av granders den 2016-02-11 klockan 20:43.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 21:29   #3
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Var hittar du 32 eller 64 bitars system?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 21:58   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).

Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt.

Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet.
Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge.
Med all respekt för Open Rails, men det går så förtvivlat långsamt... 7-8 år för att ens komma till version 1.0 och att dessutom bygga på MSTS rötter känns idag... gammalt.

Nu adresserar du ju grafikmotorn ändå och jag måste säga att jag känner inte igen mig. Jag har tills för några veckor sedan harvat fram med en gammal dator, Core2 E7500 med GTX 480, flera generationer gammal dator mao och flytet i den har varit "acceptabelt". Tillräckligt bra för att använda den riggen på mässan och med många besökare som imponerats av hur det ser ut. Nu har jag i7 3820 och GTX660 Ti och allt flyter som smör ju... Inte heller denna rigg är direkt så "het" i dagens mått. Enda inställningen som inte är på fullt är kantutjämning, finns några vassare lägen kvar. Men de bilder jag postar i screenshotstråden är inte på något sätt "vässade" utan från körningar med utmärkt flyt. Jag kör 1920 x 1200.

En sak dessutom som jag tycker är helt underbar med RW är dess LOD-hantering. Inga problem alls med rejält detaljerade fordon, 30-talarna är väl runt 30K poly och mer blir det. Inga som helst problem med flytet ens med gammelburken.

Sen håller jag för alla del med dig rent tekniskt i dess brister, men det är ju en simulator med nu ett antal år på nacken.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 11:34   #5
Totte
Hedersmedlem

Standard

Hej!
Håller med Mazz! Tänk om MSTS inte fungerar längre efter windows 10 i framtiden. Går det att redigera MSTS-rutter i OR? Där kanske kan skon klämma.
Gammal 2016-02-13, 18:06   #6
granders
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Håller med Mazz! Tänk om MSTS inte fungerar längre efter windows 10 i framtiden. Går det att redigera MSTS-rutter i OR? Där kanske kan skon klämma.
Open Rails håller ju på att utveckla egna verktyg, några har redan släppts. Där ska även en rutt-editor inkluderas vad tiden lider.
Det är bara att hålla tummarna.

Å andra sidan kanske inkompatibilitet med framtida Windows-versioner kan öka tempot lite från utvecklarnas sida. Då blir det ju ännu mer angeläget med en egen editor.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 20:50   #7
Totte
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Open Rails håller ju på att utveckla egna verktyg, några har redan släppts. Där ska även en rutt-editor inkluderas vad tiden lider.
Det är bara att hålla tummarna.

Å andra sidan kanske inkompatibilitet med framtida Windows-versioner kan öka tempot lite från utvecklarnas sida. Då blir det ju ännu mer angeläget med en egen editor.
Du svarade inte på min fråga om OR Route Editor kan redigera gamla MSTS rutter.
Gammal 2016-02-13, 21:10   #8
mikban
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Du svarade inte på min fråga om OR Route Editor kan redigera gamla MSTS rutter.
Hur ska Granders veta det om inte Route Editorn har släppts än?

Eller har missat något?
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.