![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2013
Ort: larvik-norway
Inlägg: 49
|
![]() Citat:
Togsettene på Bergensbanen er i gjenomsnitt 400 meter lange og ca 50 conteinere . De fleste 20 fot, og noen 40 fot. Hentet fra denne siden https://samferdsel.toi.no/nr-9/godst...0074-1041.html "Han viser som et eksempel til at CargoNet på hverdager nå kjører syv tog i hver retning mellom Oslo og Bergen. Han viser også til at dagens tog stort sett er 400 meter lange og har 50 containere med seg, men at målet er å kjøre tog av 600 meters lengde." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Längden säger ju dock inte så mycket om tågvikten. Exempelvis har vi i Fagersta tåg 9149 som kommer ner från Smedjebacken med stålämnen. Det väger ca 1600 ton men är bara 300 meter. Ett annat tåg vi har varje dag är 49511 som är ett containertåg. Det är ofta väl över 600 meter långt men väger sällan mycket över 1200 ton.
I Norge är det främst mötesspårens längd som begränsar som jag har förstått det. På svenska banor med "normal" lutning är 1600 ton max vad en Rc får dra. I Norge lutar det ju mer men Rc-mult eller motsvarande borde ju ändå klara uppåt 2000 ton?
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
|
![]()
Inte bara dra, vad händer med bromsarna? De blir ju jätte varma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2013
Ort: larvik-norway
Inlägg: 49
|
![]() Citat:
Jeg har gått og syklet Rallarvegen 15 ganger nå, og har ofte sett godstog med opptil 55 vogner. Hva hver container/vogn veier , vet jeg ikke, men jeg kjørte langtransport i 22 år , og de fleste 20 fots containerene som jeg fraktet lå på rundt 8 tonn. 40 fot container kunne veie rundt 20 tonn. Egenvekten på selve flatvognene vet jeg ikke men det blir gansk tungt. De tyngste godstogene i Norge er vel malmtoget Fra Kiruna til Narvik, og en del av tømmertransporten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
|
![]()
Hej.
115. Snöskydd, 2-track rak L20m + 2-track r500m L20m finns att hämta på min site. Övriga kommer så småning om. Får inte till att snöskydden skall vara tunnlar... //Wase |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
|
![]()
Hej igen.
Är det någon som besitter en .dst fil på kontaktledningshållare som skulle kunna dela med sig??? Har inte en aning om mått med mera. Skall vara till snöskydden... //Wase |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ska kolla tror jag kan ha det liggande...
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |