Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-06, 15:34   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra att du skriver Patrik. Fortsätt med det så får du hjälp.

Helt rätt; ta bort allt vad som heter lutning (det har jag fått gjort ett antal gånger) och lägg in de fem tillkommande cdp-filerna. Dom är mycket lättare att hantera men är i stora drag desamma som dom du lagt in.

Det här med vändskivan begriper jag inte. Det handlar ju bara om en cdp-fil, kanske två, som ska bort och ersättas.

Det gamla vägskyddet kan du glömma. Använd det nya. Manual och vägskydd i zip-filen.

En allmän kommentar. Allt det här borde du ha hittat i Starthjälpen, men tyvärr har någon envis medlem förstört download-tråden.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf STL Väggskydd 14-05-03.pdf (3.87 MB, 23 visningar)
Filtyp: rar STL vägskydd + Source kpl (beta).rar (2.06 MB, 63 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 15:59   #2
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag bugar mig djup för din finna bana. Den tog en timma att köra från Nynäs till Stockholm. I min nerladdning hittar jag lite avvikelser som
-kilometertavlor med texten "name"
-Dubbla Vfsi efter Jordbro och Västerhaningen mot Stockholm.
-Ljudsignaltavla utan vägövergång vid Nederst
Men banan
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 16:58   #3
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Man tackar för denna, som vanligt, fantastiska skapelse.

Som TS2010 användare så undrar jag nu vad TANE innebär för Trainz?
Är det alltså så mycket bättre?

Går det gamla att överföra på ett enkelt sätt?


"För mig återstår nu säkert många månader med arbete att överföra den till TANE SP1! Håll tummarna

Jag kommer inte att installera denna pärla i TS2010, den är värd ett bättre öde "
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 18:49   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag bugar mig djup för din finna bana. Den tog en timma att köra från Nynäs till Stockholm. I min nerladdning hittar jag lite avvikelser som
-kilometertavlor med texten "name"
-Dubbla Vfsi efter Jordbro och Västerhaningen mot Stockholm.
-Ljudsignaltavla utan vägövergång vid Nederst
Men banan
Name-skyltar (kilometerstolpe) har jag hittat utströdda lite hur som helst. Dom har nog drällt ner från himlen.

Dubbla Vfsi skadar inte.

Ljudsignaltavlan vid Nedersta varnar inför den extremt långa skärningen. Tydligen har jag missat konfigurationen. Fixas så här: Leta rätt på "STL ITavla infotavla" i Trackside mode. Klicka på frågetecknet och sedan på den gula fyrkanten. Låt tavlan vara namnlös. Välj V i Typ av tavla, sedan Fyrkantig stolpe och slutligen 1,8 m i Höjdjustering.

V innebär att lokföraren skall ge flera signaler, exempelvis alldeles framför skärningen och mitt i.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 19:40   #5
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Tack för svaret. Vid min nerladdning ligger landsvägsbron efter Nynäs på järnvägen. Den har jag åtgärdat. Vid första bron efter Älvsjö mot Stockholm försvinner luftledningen ner i järnvägsbanken. När jag kör in i första tunneln är det en grusvägg i tunnelmynningen.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 22:23   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Tack för svaret. Vid min nerladdning ligger landsvägsbron efter Nynäs på järnvägen. Den har jag åtgärdat. Vid första bron efter Älvsjö mot Stockholm försvinner luftledningen ner i järnvägsbanken. När jag kör in i första tunneln är det en grusvägg i tunnelmynningen.
Broarna sätter myror i håret. Begriper inta vad som hänt.

Grusväggen kan jag förklara. Kan först nämna att i tunnels andra ända hänger att jättelakan bakom tunnelmynningen.

Jag kan ta bort både grushög och lakan. Det gör man enkelt genom att skära upp ett hål genom hög och lakan, d v s ta bort en eller två baseboardrutor. För det mesta får man ta bort två rutor för att ta sig in i tunneln. Mina erfarenheter pekar på att resultatet kan se förfärligt ut: ett antal klarblåa sektorer

För att visa hur eländigt det kan se ut tog jag fram tunnelkniven och satte den mot en strategisk plats i grushögen (markören i första bilden) - och kors i taket det blev ju perfekt. Hakan trillade ned av förvåning.

Testade den andra tunnelmynningen. Det gick också perfekt efter två operationer.

Jag har stor erfarenhet av tunnlar, vilket byggherren LAn kan intyga, men har aldrig varit med om en sådan här lyckad operation.

Jag tar mig därför rätten att utan LAns tillstånd (och polisens) lägga ut TUB Tunnelkniv. Tänk på att kniven är ett vasst vapen. Spara först när operationen lyckats

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tunnel 1.jpg (134.9 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel 2.jpg (207.4 KB, 123 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar TUB Tunnelkniv.rar (17.7 KB, 63 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 10:13   #7
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Tack för svaret. Ingreppet lyckades, dessutom fick jag luftledningen på plats över bron.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 17:10   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Tack för svaret. Ingreppet lyckades, dessutom fick jag luftledningen på plats över bron.
Grattis Nebo - du har fått jobb på operationsavdelningen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 17:44   #9
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra att du skriver Patrik. Fortsätt med det så får du hjälp.

Helt rätt; ta bort allt vad som heter lutning (det har jag fått gjort ett antal gånger) och lägg in de fem tillkommande cdp-filerna. Dom är mycket lättare att hantera men är i stora drag desamma som dom du lagt in.

Det här med vändskivan begriper jag inte. Det handlar ju bara om en cdp-fil, kanske två, som ska bort och ersättas.

Det gamla vägskyddet kan du glömma. Använd det nya. Manual och vägskydd i zip-filen.

En allmän kommentar. Allt det här borde du ha hittat i Starthjälpen, men tyvärr har någon envis medlem förstört download-tråden.

Nisse
Tack för filerna! Dock tror jag de är samma som följer med dina banor som jag installerat (DVVJ och Nynäsbanan).

Ang. vändskivan så förstår jag att du inte begriper! Det var ju såklart olika sorters vändskivor jag hade! Tog dock bort rätt skiva.

Nu återstår bara för mig att försöka få session att fungera. Har inte lyckats än på DVVJ.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 18:32   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Tack för filerna! Dock tror jag de är samma som följer med dina banor som jag installerat (DVVJ och Nynäsbanan).

Ang. vändskivan så förstår jag att du inte begriper! Det var ju såklart olika sorters vändskivor jag hade! Tog dock bort rätt skiva.

Nu återstår bara för mig att försöka få session att fungera. Har inte lyckats än på DVVJ.
Patrik: Tänk på att du måste installera routen och sessionen samtidigt. Fungerar det inte så gör om installation. Då får du upp två rutor var för sig. Klicka på Skriv över. Då får roten och sessionen verktyg framför sig. De betyder att du måste committa. Öppna flik Edit. Blåmarkera först routen. Klicka på File och välj Commit. Gör samma sak med sessionen. Välj sedan Launch Trainz.

Fungerar det inte? Gå ut ur Trainz och du kommer direkt tillbaka till Content och gör om operationen enligt ovan. Räkna med att hålla på några gånger.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009