Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-06, 08:18   #1
Bambistor
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Standard

Sitter då på ett 970gtx och det laggar inte det minsta. fps ligger runt 30-35
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-01-06.jpg (189.1 KB, 81 visningar)
Gammal 2016-01-06, 08:31   #2
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Hur är det med Flying scotsman när du börjar köra igång??? Laggar det inte något och vad blir fps då? Banan med My-loket är ju rätt ren och där ligger ju fps över 30.

Hanteringen av virtuella minnet var inte bra i Windows 8.1 men har kanske blivit bättre i Windows 10 ? Men det skadar nog inte att öka växlingsfilerna till mer än RAM-minnet, speciellt om man har en SSD.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 08:59   #3
Bambistor
Medlem

Standard

Har inte testat flying scotsman ännu. Jag är inte så förtjust i banorna man får med eller utländska lok. Men kan testa lite senare och kolla fps:en.
Gammal 2016-01-06, 11:57   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Nu har jag installerat TANE med hjälp av skivorna jag fick i N3v:s första sändning och har därmed version 74885. Sen är det tvärstopp. Jag får nog nöja mig med 74885.

Återgår till Nynäsbanan MOD, Trainz 2010.

Nisse, 81 år
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 12:36   #5
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Sen är det tvärstopp. Jag får nog nöja mig med 74885.
Hur menar du tvärstopp Nils
Gammal 2016-01-06, 13:55   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Hur menar du tvärstopp Nils
'

Kommer ingenstans. Begriper inte något. Dessutom har min skolengelska 65 år på nacken. Och inte blir det bättre bättre med av mitt usla minne.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 14:01   #7
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
'

Kommer ingenstans. Begriper inte något. Dessutom har min skolengelska 65 år på nacken. Och inte blir det bättre bättre med av mitt usla minne.

Nisse
Enligt en gammal post på N3V forumet så ska du skriva in dina detaljer under "Settings" (dvs ditt Auran id och lösenord) och sen ska du starta om TANE. Då ska du börja ladda ner en rejält stor patch, tror den är runt 9gb. Sen efter detta tror jag den kan patcha sig till SP1.... dvs det är en flerstegsraket.

Jag föreslår att du provar att starta om datorn efter att du lagt in dina uppgifter under settings. Av någon anledning kan vissa TANE processer ligga kvar i minnet och isf har du rent tekniskt inte startat om TANE även om det ser så ut... men startar du om är du säker på att det skett.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 13:44   #8
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bambistor Visa inlägg
Sitter då på ett 970gtx och det laggar inte det minsta. fps ligger runt 30-35
Tyvärr inte alls särskilt imponerande Bambistor. Du sitter alltså på ett grafikkort som kan betecknas som "high end" och får 30-35 fps på en sådan där ren baseboard? Det är ju egentligen rena skämtet, det är det här som jag menar när jag säger att TANE har en usel grafikmotor (ingen kritik mot dig alltså). Du borde få runt 200 fps med det grafikkortet och en sådan där tom bana!

Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 17:08   #9
Bambistor
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tyvärr inte alls särskilt imponerande Bambistor. Du sitter alltså på ett grafikkort som kan betecknas som "high end" och får 30-35 fps på en sådan där ren baseboard? Det är ju egentligen rena skämtet, det är det här som jag menar när jag säger att TANE har en usel grafikmotor (ingen kritik mot dig alltså). Du borde få runt 200 fps med det grafikkortet och en sådan där tom bana!

Vad får du för prestanda om du laddar in det lan föreslår? Får du fortfarande 35 fps? Med din hårdvara så borde du egentligen fått runt 60 fps på en sådan bana men tyvärr är N3V inkapabla att göra en effektiv grafikmotor. Jag kan bara önska att de skitit i det och köpt en färdig istället. TANEs grafikmotor är bevisligen ineffektiv så det skriker om det. Det enda som hjälper den är att på sikt så kommer vi att kunna övervinna problemen med ren muskelstyrka i grafikkorten men så borde egentligen det inte behöva vara. Vindvandraren mfl borde gå i kurs hos t.ex. Unity programmerarna för att få lära sig hur sjutton man ska göra....
Håller med dig fullständigt. Grafikmotorn är inte bra alls. Men förhoppningsvis kan dem göra den lite bättre iallafall. Iallafall inte så krävande som den är idag.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.