Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-03, 17:19   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Kul om du nappar på kroken! Det har varit lite turbulens kring de olika "editionerna" och om de har DRM eller ej. Hur det slutar vet jag inte.
Jag har själv "De Luxe Edition" i sardinburk som går att köra off line.
Rutterna och sessionerna har ingen direkt svenskanknytning (=US-UK-AUS) men är intressanta att dra lärdomar från.

Jag är även med i betatestar-teamet och tycker att TANE sakta men säkert blir bättre. SP1 är nära förestående men det finns fortfarande barnsjukdomar.

Go for it, Deskgrunt!!!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 17:52   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kul om du nappar på kroken! Det har varit lite turbulens kring de olika "editionerna" och om de har DRM eller ej. Hur det slutar vet jag inte.
Jag har själv "De Luxe Edition" i sardinburk som går att köra off line.
Rutterna och sessionerna har ingen direkt svenskanknytning (=US-UK-AUS) men är intressanta att dra lärdomar från.

Jag är även med i betatestar-teamet och tycker att TANE sakta men säkert blir bättre. SP1 är nära förestående men det finns fortfarande barnsjukdomar.

Go for it, Deskgrunt!!!
Alright,

Köpte Deluxe varianten ändå, är ju inga stora pengar det handlar om.

Men tar ett tag innan jag installerar för måste först montera en ny större SSD och migrera allt (har då 3 SSD i den här maskinen) samt spela lite mer Just Cause 3 med, heh.

Alla spel man köper via Steam har ju DRM så det ser jag inte som något större problem. Då var det värre med de DRM som en del skivor installerade med inbyggda bakdörrar och säkerhetshål mm.
Gammal 2016-01-04, 17:11   #3
lan
Veteran

Standard Verkar som...

... TANE SP1 är inne i slutspurten! Alla erbjuds nu att uppdatera vilken build som helst till 80760 som kommer att ligga till grund för SP1.

Läs här om ni kan reda ut det:

http://forums.auran.com/trainz/showt...-UPDATED-Jan-4

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-04, 23:50   #4
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
... TANE SP1 är inne i slutspurten! Alla erbjuds nu att uppdatera vilken build som helst till 80760 som kommer att ligga till grund för SP1.

Läs här om ni kan reda ut det:

http://forums.auran.com/trainz/showt...-UPDATED-Jan-4
Mmm, testar just nu den där builden och den verkar mycket bättre än vad det var förut. Jag skulle vilja påstå att TANE nu har nått den nivå som det borde haft vid releasen....

För mig är det nu spelbart. Grafikmässigt så är det dock ungefär jämförbart med TS2010 pga man måste ställa ner inställningarna till ganska låga för att få det att flyta på min hårdvara. Den enda skillnaden jag ser är pga detta skuggorna. De som sitter med riktigt vassa grafikkort, typ 970 - hur ser det ut då?

Senast redigerad av spyfrog den 2016-01-05 klockan 00:13.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 09:05   #5
lan
Veteran

Standard

Det kan vara intressant att veta hur andra upplever denna build (80276) på olika cpu-gpu-settings.

Jag upplever den som bra, utan hackningar med det jag har (4 bilder):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (173.7 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (108.1 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (136.1 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (187.5 KB, 65 visningar)

LAn
Gammal 2016-01-05, 10:53   #6
lan
Veteran

Thumbs up Stäm av med Profiler ....

.... är ett bra sätt att prova sig fram till vilka inställningar man kan ha för att TANE skall flyta på hyfsat utan infarkter.

Bild 1 visar hur man startar Profiler, sen bör man starta TANE utan helskärmsläge. Ett bra testobject är "Flying Scotsman" i starten från Kings Cross. Som ni ser har jag en frame rate på 11 fps och upplever det som det flyter jämnt utan hack. Om ni gör så har kan ni trimma era settings.
Sätter ni dom så att ni ligger över 10 fps i början av denna session kan ni vara rätt nöjda! Bild 2
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (284.7 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (203.1 KB, 61 visningar)

LAn
Gammal 2016-01-05, 17:44   #7
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Det kan vara intressant att veta hur andra upplever denna build (80276) på olika cpu-gpu-settings.

Jag upplever den som bra, utan hackningar med det jag har (4 bilder):
Intressant. Jag har också ett Nvidia 760 men skulle jag drämma i med High på allt som du har samt 10000m som draw distance så skulle jag hamna på 30fps i bästa fall och under 20 fps när det börjar "tjocka ihop sig"...

Jämför - när jag kör med 6000m draw distance och Normal på alla inställningar så får jag strax under 60fps vid Wallangra men vid skogen/höjden som kommer efter några miles när man kör sessionen "passanger run" så är jag nere i cirka 25 fps. Vilket innebär droppade frames och hack. Men det är ändå långt bättre än förut, för då var jag nere i 15 fps här.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 18:02   #8
lan
Veteran

Standard

Också intessant! Jag tror inte fps i sig är intressant för hos mig flyter det på acceptabelt vid 10 fps i alla sessions. Jag tror växlingsfilernas storlek spelar en avgörande roll här. Jag har stora växlingsfiler (som jag beskrivit tidigare).
Med 18 fps kan ett mänskligt öga inte se bildväxlingarna längre. En katt lär kunna se det vid 30 fps, men vilka katter kör Trainz

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.