![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej alla konstruktörer av spår och banvallar!
Jag är en gammal naturvetare. Har därvid studerat, förutom växter, jordmåner och berggrund runt omkring vårt klot. Med den bakgrund jag har vill jag göra några påpekanden vad gäller banvallar. Materialet till banvallarna hämtas i regel i närområdet. Någon import av banvallsmaterial från andra länder är av ekonomiska skäl ofta inte aktuellt. När man använder eget material, såsom sand och krossad sten, så är det så, att ju varmare klimatet är desto rödare är stenen och sanden. Ett undantag är om kalksten används - den är nästan alltid ljust vitaktig i hela världen. Ett näraliggande exempel är Tyskland. Den som reser med tåg eller bil från exempelvis Jylland och söderut mot alperna kommer att finna att bar jordbruksmark blir rödare ju längre söderut man kommer. Det beror i regel på att järnet i jorden fälls ut och rostar - ju varmare, desto mer rost (och rödaktig jord). Ett annat känt exempel är Australien - jorden och berggrunden är extremt rostfärgad. Vad vill jag komma med denna mycket korta föreläsning? Jo, banvallar i Sverige är nästan aldrig röda, nästan alltid grå. Äldre spår är föralldel rödbruna av rost från rälerna och rullande materiel, men kom alltid ihåg den gråa granitfärgen. Den är vanligast i Sverige. Vänligen
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Går så smått igenom grejer som fungerar i Tane och kollade precis upp Grf med texturegrupp. Fungerar utan problem, men jag såg en sak, som jag borde ha sett för länge sedan och påpekat om detta redan då. Det är att dörren öppnas ända upp till taket.
Är detta något, som du eventuellt vill och har lust att åtgjärda Lennart?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nej, lust har jag inte att gräva i gamla avslutade projekt som jag knappt minns längre! Vet inte ens om mesherna är kvar?
EDIT: Jag har mesherna kvar, men det blir jvlgt mycket jobb att göra. Så återkom när TANE-stormen bedarrat och jag formligen skriker efter nåt att göra (när det nu blir???)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-12-14 klockan 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() Då skriker jag senare och återkommer med fler ideér då. ![]() Som t.ex. fler varianter vid öppning av dörrarna. ![]() Vänsterdörr, högerdörr och båda öppna. ![]() Men risken är att minnet försvinner för mig. ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... finns det gott om. Har tryckt in Mas i TANE SP1 med några mindre skitfel som var lätt tillrättade. TANE SP1 är blixtrande snabbt och ett skärt nöje att jobba med. Tvärr måste jag gå via CM3.3 som agerar snigel och stoppkloss-
Nåra bilder på "Masse" med olika belastning: Skall köra in Bengans uppladdade vagnar och checka så allt är OK i SP1. EDIT: Jo då tankvagnarna funkar fint, även i solnedgången.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-12-14 klockan 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jobbade Ekan och jag med i samband med Tp, men Ekan var inte nöjd med texturerna(?) Jag har tröckt in den i TANE med texturegrupp och allt. Ett väldigt imponerande lok med gôtt ljud och köregenskaper och i mitt tycke snygga texturer. Varför Ekan tvärade den gången vet jag inte men han kan kanske berätta varför nu ??!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hittar inte att jag gjort någon engine config till detta lok, vad har du tagit för config?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag bifogar den så kan du ju fundera om nåt går att förbättra!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Sånt finlir hade jag lagt ner mycket tid på, på Marcus originalmodell, så att allting stämde på pixelnivå. Sen var det en "massa" annat också, som jag inte kommer ihåg utan att ta fram loket och texturerna igen, och börja kolla.
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har fixat ihop engine specs till både T23 och Tp och skickat till din mail. Den som du använde nu hade mer än dubbelt så mycket dragkraft som de borde haft.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag skickade dig lok och texgroup men om du inte har de kvar kan jag skicka dom igen. Det kan inte vara nåt stort jobb kvar för dig. OK?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Så samtliga vagnar är nu uppdaterade. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...404#post299404
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jag har följande missing deps efter att ha installerat uppdaterade Ds, Du & Da:
SJ Du stål Unknown Location: <kuid:67375:100961> Unknown Location: <kuid:67375:102224> SJ Ds snälltågslok Unknown Location: <kuid:67375:100962> Unknown Location: <kuid:67375:100968> Unknown Location: <kuid:67375:102224> SJ Da Unknown Location: <kuid:67375:100964> Unknown Location: <kuid:67375:100965> Unknown Location: <kuid:67375:101869> Unknown Location: <kuid:67375:102223> kör TS 2010 build 3.3 Senast redigerad av andreas_92 den 2016-01-14 klockan 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() Citat:
<kuid:67375:102224> ASEA_LLXJ135_Du_pantograph Grey (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35448) <kuid:67375:100962> SJ_D_main_bogey (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35448) <kuid:67375:100968> Sj Dlok Vissla (Samma) Tror faktiskt allt finns i den tråden ![]() Om inte: prova denna sida: http://www.trainzkuidindex.com/ du behöver registrera dig har jag för mig, men tro mig, är riktigt värt det, hjälper som fan när man letar missing assets! ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
SJ & TGOJ Ma
1. Efter ominstallation kvarstår ändå: När jag placerar ut loken sitter gallerplogar redan på, och trycker jag fram "Properties-rutan" står det "inga plogar". Men jag kan välja plogar, men "frånbörjan" gallerplogarna sitter kvar oavsett vilken plog jag väljer. 2. inga scriptfel 3. "Properties-rutan" fungerar SJ Mg 1. Efter ominstallation kvarstår ändå: 3 scriptfel*. 2. Finns det en uppdaterad hytt som jag har missat att ladda ner? 3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta) *Se bild: https://www.dropbox.com/s/pvykbf98fr...14.45.png?dl=0 SJ Ra 1. inga scriptfel 2. "Properties-rutan" fungerar utan fel 3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta) TGOJ Bt, SJ DmA/B, Du/Da/Ds snälltågslok Trä & F 1. inga scriptfel 2. "Properties-rutan" fungerar utan fel 3. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta SJ & TGOJ Ub, BJ O, TGOJ Hb, SJ Hc 1. inga scriptfel 2. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta SJ Ds 1. inga scriptfel 2. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta) Uppdaterade loken testade i TS 2010 build 3.3 Kan finnas eventuella missar och eller fel. Senast redigerad av andreas_92 den 2016-01-15 klockan 03:16. |
![]() |
![]() |