Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-09, 22:35   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej alla konstruktörer av spår och banvallar!
Jag är en gammal naturvetare. Har därvid studerat, förutom växter, jordmåner och berggrund runt omkring vårt klot. Med den bakgrund jag har vill jag göra några påpekanden vad gäller banvallar. Materialet till banvallarna hämtas i regel i närområdet. Någon import av banvallsmaterial från andra länder är av ekonomiska skäl ofta inte aktuellt. När man använder eget material, såsom sand och krossad sten, så är det så, att ju varmare klimatet är desto rödare är stenen och sanden. Ett undantag är om kalksten används - den är nästan alltid ljust vitaktig i hela världen. Ett näraliggande exempel är Tyskland. Den som reser med tåg eller bil från exempelvis Jylland och söderut mot alperna kommer att finna att bar jordbruksmark blir rödare ju längre söderut man kommer. Det beror i regel på att järnet i jorden fälls ut och rostar - ju varmare, desto mer rost (och rödaktig jord). Ett annat känt exempel är Australien - jorden och berggrunden är extremt rostfärgad. Vad vill jag komma med denna mycket korta föreläsning? Jo, banvallar i Sverige är nästan aldrig röda, nästan alltid grå. Äldre spår är föralldel rödbruna av rost från rälerna och rullande materiel, men kom alltid ihåg den gråa granitfärgen. Den är vanligast i Sverige.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-12-14, 16:48   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard SJ Grf

Går så smått igenom grejer som fungerar i Tane och kollade precis upp Grf med texturegrupp. Fungerar utan problem, men jag såg en sak, som jag borde ha sett för länge sedan och påpekat om detta redan då. Det är att dörren öppnas ända upp till taket.

Är detta något, som du eventuellt vill och har lust att åtgjärda Lennart?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-14 160142.jpg (259.4 KB, 93 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-14, 16:54   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nej, lust har jag inte att gräva i gamla avslutade projekt som jag knappt minns längre! Vet inte ens om mesherna är kvar?

EDIT:
Jag har mesherna kvar, men det blir jvlgt mycket jobb att göra. Så återkom när TANE-stormen bedarrat och jag formligen skriker efter nåt att göra (när det nu blir???)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-12-14 klockan 17:13.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-14, 17:50   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nej, lust har jag inte att gräva i gamla avslutade projekt som jag knappt minns längre! Vet inte ens om mesherna är kvar?

EDIT:
Jag har mesherna kvar, men det blir jvlgt mycket jobb att göra. Så återkom när TANE-stormen bedarrat och jag formligen skriker efter nåt att göra (när det nu blir???)
Ingen fara.

Då skriker jag senare och återkommer med fler ideér då.
Som t.ex. fler varianter vid öppning av dörrarna.
Vänsterdörr, högerdörr och båda öppna.

Men risken är att minnet försvinner för mig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-14, 17:50   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Malmvagnar ...

... finns det gott om. Har tryckt in Mas i TANE SP1 med några mindre skitfel som var lätt tillrättade. TANE SP1 är blixtrande snabbt och ett skärt nöje att jobba med. Tvärr måste jag gå via CM3.3 som agerar snigel och stoppkloss-

Nåra bilder på "Masse" med olika belastning:

Skall köra in Bengans uppladdade vagnar och checka så allt är OK i SP1.

EDIT:
Jo då tankvagnarna funkar fint, även i solnedgången.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-14 171211.jpg (187.5 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg 2015-12-14 171303.jpg (181.4 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg 2015-12-14 171325.jpg (204.1 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg 2015-12-14 173345.jpg (118.2 KB, 87 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-12-14 klockan 18:02.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 17:27   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard T23 ...

... jobbade Ekan och jag med i samband med Tp, men Ekan var inte nöjd med texturerna(?) Jag har tröckt in den i TANE med texturegrupp och allt. Ett väldigt imponerande lok med gôtt ljud och köregenskaper och i mitt tycke snygga texturer. Varför Ekan tvärade den gången vet jag inte men han kan kanske berätta varför nu ??!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-15 171234.jpg (193.0 KB, 154 visningar)
Filtyp: jpg 2015-12-16 164824.jpg (142.8 KB, 153 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 19:32   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Hittar inte att jag gjort någon engine config till detta lok, vad har du tagit för config?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 20:39   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Hittar inte att jag gjort någon engine config till detta lok, vad har du tagit för config?
Som vanligt har jag väl fått göra en egen för att få loket att funka hyfsat, vilket de gör!

Jag bifogar den så kan du ju fundera om nåt går att förbättra!?
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ Tp Enginespec.cdp (3.8 KB, 49 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 23:41   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... jobbade Ekan och jag med i samband med Tp, men Ekan var inte nöjd med texturerna(?) Jag har tröckt in den i TANE med texturegrupp och allt. Ett väldigt imponerande lok med gôtt ljud och köregenskaper och i mitt tycke snygga texturer. Varför Ekan tvärade den gången vet jag inte men han kan kanske berätta varför nu ??!!
Det var ju ett tag sen, men om jag minns rätt så var det problem med div mappningar, bl.a. gick det dåligt att justera dom gula fälten så att dom stämmer perfekt i alla skarvar, så att det inte ser ut som trappsteg.
Sånt finlir hade jag lagt ner mycket tid på, på Marcus originalmodell, så att allting stämde på pixelnivå.
Sen var det en "massa" annat också, som jag inte kommer ihåg utan att ta fram loket och texturerna igen, och börja kolla.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 23:58   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Har fixat ihop engine specs till både T23 och Tp och skickat till din mail. Den som du använde nu hade mer än dubbelt så mycket dragkraft som de borde haft.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 09:13   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Det var ju ett tag sen, men om jag minns rätt så var det problem med div mappningar, bl.a. gick det dåligt att justera dom gula fälten så att dom stämmer perfekt i alla skarvar, så att det inte ser ut som trappsteg.
Sånt finlir hade jag lagt ner mycket tid på, på Marcus originalmodell, så att allting stämde på pixelnivå.
Sen var det en "massa" annat också, som jag inte kommer ihåg utan att ta fram loket och texturerna igen, och börja kolla.
Ekan, jag vill minnas att jag jobbade en vecka med att mappa om T23 för att få dina texturer på plats. det enda var i huvarnas hörn där du skulle justera fronernas linjer så de överenstämde med sidornas, men att du la ned det hela där.

Jag skickade dig lok och texgroup men om du inte har de kvar kan jag skicka dom igen. Det kan inte vara nåt stort jobb kvar för dig. OK?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-12-17 083931.jpg (116.1 KB, 196 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-20, 00:28   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Går så smått igenom grejer som fungerar i Tane och kollade precis upp Grf med texturegrupp. Fungerar utan problem, men jag såg en sak, som jag borde ha sett för länge sedan och påpekat om detta redan då. Det är att dörren öppnas ända upp till taket.

Är detta något, som du eventuellt vill och har lust att åtgjärda Lennart?
Lennart har fixat dörren.

Så samtliga vagnar är nu uppdaterade.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...404#post299404
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 21:44   #13
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Jag har följande missing deps efter att ha installerat uppdaterade Ds, Du & Da:

SJ Du stål
Unknown Location: <kuid:67375:100961>
Unknown Location: <kuid:67375:102224>

SJ Ds snälltågslok
Unknown Location: <kuid:67375:100962>
Unknown Location: <kuid:67375:100968>
Unknown Location: <kuid:67375:102224>

SJ Da
Unknown Location: <kuid:67375:100964>
Unknown Location: <kuid:67375:100965>
Unknown Location: <kuid:67375:101869>
Unknown Location: <kuid:67375:102223>


kör TS 2010 build 3.3
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Senast redigerad av andreas_92 den 2016-01-14 klockan 21:45.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 21:56   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andreas_92 Visa inlägg
Jag har följande missing deps efter att ha installerat uppdaterade Ds, Du & Da:

SJ Du stål
Unknown Location: <kuid:67375:100961>
Unknown Location: <kuid:67375:102224>

SJ Ds snälltågslok
Unknown Location: <kuid:67375:100962>
Unknown Location: <kuid:67375:100968>
Unknown Location: <kuid:67375:102224>

SJ Da
Unknown Location: <kuid:67375:100964>
Unknown Location: <kuid:67375:100965>
Unknown Location: <kuid:67375:101869>
Unknown Location: <kuid:67375:102223>


kör TS 2010 build 3.3
<kuid:67375:100961> SJ_Du_main_modul_bogey (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35448)
<kuid:67375:102224> ASEA_LLXJ135_Du_pantograph Grey (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35448)
<kuid:67375:100962> SJ_D_main_bogey (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35448)
<kuid:67375:100968> Sj Dlok Vissla (Samma)
Tror faktiskt allt finns i den tråden
Om inte: prova denna sida: http://www.trainzkuidindex.com/ du behöver registrera dig har jag för mig, men tro mig, är riktigt värt det, hjälper som fan när man letar missing assets!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 02:53   #15
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard Testat alla uppdaterade lok i TS 2010

SJ & TGOJ Ma
1. Efter ominstallation kvarstår ändå: När jag placerar ut loken sitter gallerplogar redan på, och trycker jag fram "Properties-rutan" står det "inga plogar".
Men jag kan välja plogar, men "frånbörjan" gallerplogarna sitter kvar oavsett vilken plog jag väljer.
2. inga scriptfel
3. "Properties-rutan" fungerar

SJ Mg
1. Efter ominstallation kvarstår ändå: 3 scriptfel*.
2. Finns det en uppdaterad hytt som jag har missat att ladda ner?
3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

*Se bild:
https://www.dropbox.com/s/pvykbf98fr...14.45.png?dl=0

SJ Ra
1. inga scriptfel
2. "Properties-rutan" fungerar utan fel
3. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

TGOJ Bt, SJ DmA/B, Du/Da/Ds snälltågslok Trä & F
1. inga scriptfel
2. "Properties-rutan" fungerar utan fel
3. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta

SJ & TGOJ Ub, BJ O, TGOJ Hb, SJ Hc
1. inga scriptfel
2. "H" och "hytt-H" ger samma ljudande tuta

SJ Ds
1. inga scriptfel
2. "H" och "hytt-H" ger ej samma ljudande tuta (Med "H" ljuder 'swe horn' men "hytt-H" en annan tuta)

Uppdaterade loken testade i TS 2010 build 3.3

Kan finnas eventuella missar och eller fel.
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de

Senast redigerad av andreas_92 den 2016-01-15 klockan 03:16.
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009