![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Bra jobbat, Nisse.
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
När det gäller att lägga in räls är utgångspunkten manualen ”Dubbelspårstunnel av Lan”. Här utvecklar jag hans modell och det sker i två steg. För båda gäller; arbeta med tunneln på höger sida.
A/ Bra för kort tunnel, mer exakt men med långsam spårdragning. B/ Bra för lång tunnel, kräver bra ögon men är en snabbare metod. A: Lägg ut spårvertex på den plana ytan. Dra en vertex vidare till snett bakom mynningen, Bild 1. Fortsätt så runt tunneln med resultatet att det ligger fyra vertex framför tunnelmynningarna, fyra bredvid tunneln. Dra in vertexten bredvid tunneln in i tunneln. Fortsätt runt. Zooma tunneln till högsta läget , res den rakt upp, gå in i tunneln och leta rätt på spåret. Dra nu spåret vidare. Klicka fram en ny vertex och se till att ”ormen” är väl centrerad (Bild 2) Fortsätt till dess du träffar på motstående vertex. Koppla ihop och därmed bildas ett spår från markplan till markplan. Gör samma operation för den andra sidan. Kontrollera genom att gå igenom tunneln i lågt läge att allt är OK. Spara. B: Här skall spårvertex läggs tätt utefter tunneln med början på markplanet (Bild 3). Dra in ena sidans samtliga vertex. Glöm inte att trycka ner och släppa upp shift. Marsch in i tunneln och leta rätt på första spårvertex. Dra det till rätt plats genom att centrera skymten av ”ormen” mellan rälsen. (Bild 4). Gå vidare bit för bit. När ena sidans spår är helt OK, spara och gå över till andra sidan. Arbeta då med tunneln på höger sida – och glöm inte att spara igen. Bild 5. Nästa avsnitt blir roligt. Då gömmer vi allt under jord. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Slutligen; skicka allt under jord så att bara tunnelmynningarna syns, det allra roligaste.
Inledningsvis skrev jag en del om höjder – att markplanet låg på 15 meter (spåren framför tunnelmynningen) och att tunneln låg på 35 meters höjd. Dags att damma av höjderna. Börja med att leta rätt på verktyget ”Bergskärning tunnel TDGE” eller din version. Gå in i tunneln så nära mynningen det går att komma och leta rätt på tunnelvertex nummer 1, som ligger mellan ”ormarna” (Bild 1). Skriv in höjden 15 meter. Klicka mitt i den runda ringen och vips försvinner tunneln (Bilderna 2 och 3). Ta bort hela tunneln till dess att bara spår och kontaktledning ligger kvar (Bilderna 4 och 5). Byt till spårverktyget, skriv in 15 meter, klicka på rälsens närmaste vertex – och vips försvinner rälsen. Kvar finns nu en gul ring med vingar som berättar att den borttagna rälsen ligger på 15-metersnivån (Bild 6). Ta bort all räls och ta fram verktyget ”Bergskärning Dubbel Tunnel Kontaktledning” och gör samma sak med kontaktledningarna. Kolla att alla ringarna har vingar. Tunneln är därmed klar men innan provkörning skall din bana kopplas ihop med tunneln. Nu kommer dom vertex, som ligger framför mynningen till nytta. Har du glömt någon så gör om tunneln. Tunnelmynningen är slutna. Dessa öppnas med hjälp av ”TUB tunnelkniv”. Aktivera verktyget och klicka på den stängda ytan. Spara inte utan håll på till dess du är nöjd. Spara då. Det här är en svår operation. Den går att genomföra den senare. Pyntning överlåter LAn och jag till dig med varm hand. Slut Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
tunnlar |
|
|