![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja, det som kallas "slidingchairs" skall implementeras i nästa version och kommer förhoppningsvis att ersätta dom under tungorna. Det är ännu mycket som är "oklart" men jag tyckte det var bra att hänga med från början, för "riktiga" växlar är väl ändå efterlängtat i Trainz ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Trodde att det var något, som man inte kom ifrån och fick leva med.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Sliding-chairs är utlovade och skall komma i nästa version. N3Vs programmerare har lovat runt, dubbla korsningsväxlar spårkors, 3-skens-spår m.m. Vi får väl se om det blir så eller om det blir tunt ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nativt stöd för treskensspår hade ju varit grejer det!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är det enda man vet med säkerhet!
Jag jobbar på med att försöka greppa PTs möjligheter "as is". Bristen på konkreta anvisningar om geometrin i procedurerna gör att det gamla goda "trial and error" gäller, t.ex. det matematiska sambandat mellan tungornas utslagsvinkel och tungstagets längd och animation är ett "trigonometriskt" mysterium. Men jag har fått det att funka ganska bra ![]() Glidfästena, som skall in under tungorna, är gjorda och vi får se hur det stämmer när nästa updat kommer ??? Lite bilder så länge: 1. "Superelevation" blir snyggt men inga växlar där bara ! 2-3, Förvånansvärt god övernsstämmelse mellan tung- och stagrörelse för 1435 SIdetrack. 4-5. De 4 spårtyperna från sidan och uppifrån. (notera hur "slarvigt" 600-sliprarna är lagda (= Åssbån)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det översta spåret (1435mm) ser för slarvigt lagt ut, man var ganska noga med sliperavstånd även på sidospår och linjer med låg belastning. Det där hade aldrig gått igenom besiktningen.
![]() På det andra spåret ovanifrån ser man en svart rand i ballasten, som en skarv. De båda smalspåren har väldigt stretchade ballasttexturer. Man kan skymta samma svarta skarv i 891mm spårets ballasttextur också, mellan 6:e och 7:e slipern från höger.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Ser väldigt snyggt ut med lutningen i spåret!! TANE är nog inte så illa, trots allt
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
det är till att vara på alerten, TANElös men aktiv! Helt riktiga påpek, 1. normalspårens "spacing-before och after" måste justeras!!! 2. Det är en texturjustering som behövs på alla spåren!!! 3. Smalspårens ballastmappning skall justeras (det är ju "stretchade" varianter av nornalspårens)!!! Ditt "besiktningsprotokoll" är lämnat till min "Imam" som skall be över det ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |