Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-24, 19:47   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det ser riktigt bra ut! Snyggt jobbat med övergången mellan de avnötta rälerna och de inte avnötta vingrälerna!

Men jag vill fortfarande peta på två saker:
1. Moträlerna ser ut att ha blivit smalare igen i profilen, är det bara en synvilla pga texturen? Jmf. med tjockleken de har i inlägg #99. Annars ser de riktigt bra ut!
2. Tungorna ser bättre ut, men jag är fortfarande inte nöjd! (Envis människa det där..)

Om du kikar på Bengans bild i inlägg #173 så kan man se två viktiga punkter på tungan, dels den punkt där tungan börjar ligga an mot rälen som är ungefär i höjd med slipern i mitten av bilden som har en täckplåt.
Denna "knäck" på tungan ska vara ungefär 1/3 av tungans längd ifrån tungroten, men din är mycket närmare tungspetsen. (Jämför med ritningen på en växel som jag mailade dig, där har du även namnen på delarna) Tror att det beror på att tungfästet sitter för långt ifrån rälen, om du jämför med nämnda bild så syns tungfästet precis i bildens överkant och där är det ungefär ett avstånd på en rälhuvudsbredd emellan rälen och tungan. (vilket är ca 60-65mm, så mitten på tungans rot skall vara ca 120-130mm ifrån rälens mitt.) I dina bilder är det det fyrdubbla avståndet.
Ifrån denna "knäck" så viker tungrälens fot och liv av inåt, bort från den yttre rälen, men notera att tungans rälshuvud i princip fortsätter helt rakt ifrån denna "knäck" på tungan. Den bara smalnar av på rälens sida ju närmare spetsen man kommer tills den bara är ett par millimeter bred vid tungans spets.

Den andra viktiga punkten på tungan är punkten där tungans liv sticker utanför dess huvud, och är ungefär mitt emellan spetsen och "knäcken", alltså en 1/3 av tungans längd från spetsen. (det är en ljus fläck där på den vänstra tungan i Bengans bild på ungefär den punkten) Här kommer huvudet att bli smalare för att passas in mot rälen på ena sidan och livet på tungen kommer att mer och mer "sticka ut" och bilda en "platå" på andra sidan för att den inte får bli för smal och ömtålig. Denna "platå" saknar dina växlar.

Vet inte om man blev mycket klokare på det förklaringen, men sammanfattningsvis:
1. Flytta tungans rot närmare rälen, ca120-130mm mellan mittpunkterna på rälen respektive tungans räl.
2. Flytta knäcken närmare tungans rot (blir tvunget av punkt 1.)
3. Gör profilen bredare, vid tungans spets så har foten och livet ungefär samma bredd som en vanlig räl om inte bredare!
4. Försök att få till spetsen på tungan så att det är en platå som jag nämnde.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 19:59   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag vet inte hur insatt du är i hur PT fungerar?
Men mycket av det man gör med mesherna tas sedan om hand av de inbyggda procedurerna som vränger och bänder till mesherna efter eget behag.
Jag har verkligen gjort växeltungorna enl bilder och spec. men det "skiter"
PT totalt i.

Du har väl inte TANE än? Men när du får det kommer du själv att upptäcka svagheterna i PT-systemet. Det är ju fortfarande i princip BETA, så det blir väl bättre !?

Just nu är det "Bygg på och gissa hur det fungerar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 23:50   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ah okey, då är det svårare!
Men går det inte att styra åtminstone hur långt avståndet mellan tungrot och räl ska vara? Det måste ju gå att ställa in beroende på vilken spårvidd man har tänker jag.

Bara av ren nyfikenhet, hur ser meshen till tungorna ut så man får en jämförelse på hur de skiljer sig från hur de ser ut i spelet?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 08:32   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det bestäms av PT, det beror ju hur du drar spåret (vinkeln mellan de två spåren).
Sen hade den "gamla" moträlen smugit sig in på bilden, sist nedan med rätt moträl.

Sen kan ni hjälpa till med att avgöra hur stor öppningsvinkeln för tungorna skall vara (N3V kör med 5 grader och det ger livsfarligt liten öppning), nedan exempel med 25 resp 15 grader - vad tycker "publiken"?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-25 075247.jpg (296.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075256.jpg (296.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075346.jpg (290.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075354.jpg (290.6 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 075430.jpg (296.6 KB, 62 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 10:31   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det bestäms av PT, det beror ju hur du drar spåret (vinkeln mellan de två spåren).
Sen hade den "gamla" moträlen smugit sig in på bilden, sist nedan med rätt moträl.

Sen kan ni hjälpa till med att avgöra hur stor öppningsvinkeln för tungorna skall vara (N3V kör med 5 grader och det ger livsfarligt liten öppning), nedan exempel med 25 resp 15 grader - vad tycker "publiken"?
Bild 3 och 4, som jag antar är 15 grader.

Hur ser 10 grader ut?

Bild 1 och 2, där tycker jag öppningen ser allt för stor ut.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 10:52   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

På 1435-spår blir öppningen ännu mindre med 10grader.

Det här är nog inte genomtänkt av och klart av N3V, på 600-spår är vinkeln 12,5 grader lagom, på 891-spåret måste jag ha 40 grader för att öppningen skall bli acceptabel. 15 grader för normalspår är kanske lagom ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 12:22   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Håller med Bengan, 15 grader är bra!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 17:34   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bara av ren nyfikenhet, hur ser meshen till tungorna ut så man får en jämförelse på hur de skiljer sig från hur de ser ut i spelet?
Jag visar bilder på mina sista misslyckade försök att gestalta växeltungor, det var ett dygnslångt vertexlirande och när jag exporterade meshen blev det som på sista bilden.

Man passerar normalt en växel i hytten på ett lok i några km/h och undrar hur mycket man hinner uppfatta av tungor, tungstag, bultar och muttrar.
Men jag gjorde ett försök OCH GAV UPP !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (24.2 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (33.2 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 165352.jpg (249.7 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 18:07   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Testa Din Syn ...

... Här är tre bilder, den första när man hänger på kopplet, de andra två ung. ur lokförarposition. Kan ni avgöra vilken typ av spår ni är på??? Det finn 4 möjliga för alla är 1435

EDIT:
Sen är det ju så att ju längre ned man kommer på Syntavlan desto mindre blir bokstäverna:

Två bilder för "Argusögon" endast
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-25 172752.jpg (251.1 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 172912.jpg (274.9 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 173152.jpg (273.5 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 174716.jpg (234.5 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-25 174824.jpg (220.3 KB, 121 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-25 klockan 18:19.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 19:07   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Är det här, något som går att påverka eller blir det så, bara för att man fortsätter med två spår från splinepunkten och varje spår får sina egna bultar, spikar m.m.

Tänker på växeltungan, som glider på sina klossar och bultarnas positioner just vid tungan.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-25%20165352.jpg (291.5 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-21 12.50.08.jpg (313.8 KB, 119 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 19:42   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, det som kallas "slidingchairs" skall implementeras i nästa version och kommer förhoppningsvis att ersätta dom under tungorna. Det är ännu mycket som är "oklart" men jag tyckte det var bra att hänga med från början, för "riktiga" växlar är väl ändå efterlängtat i Trainz ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009