![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det ser riktigt bra ut! Snyggt jobbat med övergången mellan de avnötta rälerna och de inte avnötta vingrälerna!
Men jag vill fortfarande peta på två saker: 1. Moträlerna ser ut att ha blivit smalare igen i profilen, är det bara en synvilla pga texturen? Jmf. med tjockleken de har i inlägg #99. Annars ser de riktigt bra ut! 2. Tungorna ser bättre ut, men jag är fortfarande inte nöjd! (Envis människa det där..) ![]() Om du kikar på Bengans bild i inlägg #173 så kan man se två viktiga punkter på tungan, dels den punkt där tungan börjar ligga an mot rälen som är ungefär i höjd med slipern i mitten av bilden som har en täckplåt. Denna "knäck" på tungan ska vara ungefär 1/3 av tungans längd ifrån tungroten, men din är mycket närmare tungspetsen. (Jämför med ritningen på en växel som jag mailade dig, där har du även namnen på delarna) Tror att det beror på att tungfästet sitter för långt ifrån rälen, om du jämför med nämnda bild så syns tungfästet precis i bildens överkant och där är det ungefär ett avstånd på en rälhuvudsbredd emellan rälen och tungan. (vilket är ca 60-65mm, så mitten på tungans rot skall vara ca 120-130mm ifrån rälens mitt.) I dina bilder är det det fyrdubbla avståndet. Ifrån denna "knäck" så viker tungrälens fot och liv av inåt, bort från den yttre rälen, men notera att tungans rälshuvud i princip fortsätter helt rakt ifrån denna "knäck" på tungan. Den bara smalnar av på rälens sida ju närmare spetsen man kommer tills den bara är ett par millimeter bred vid tungans spets. Den andra viktiga punkten på tungan är punkten där tungans liv sticker utanför dess huvud, och är ungefär mitt emellan spetsen och "knäcken", alltså en 1/3 av tungans längd från spetsen. (det är en ljus fläck där på den vänstra tungan i Bengans bild på ungefär den punkten) Här kommer huvudet att bli smalare för att passas in mot rälen på ena sidan och livet på tungen kommer att mer och mer "sticka ut" och bilda en "platå" på andra sidan för att den inte får bli för smal och ömtålig. Denna "platå" saknar dina växlar. Vet inte om man blev mycket klokare på det förklaringen, men sammanfattningsvis: 1. Flytta tungans rot närmare rälen, ca120-130mm mellan mittpunkterna på rälen respektive tungans räl. 2. Flytta knäcken närmare tungans rot (blir tvunget av punkt 1.) 3. Gör profilen bredare, vid tungans spets så har foten och livet ungefär samma bredd som en vanlig räl om inte bredare! 4. Försök att få till spetsen på tungan så att det är en platå som jag nämnde.
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag vet inte hur insatt du är i hur PT fungerar?
Men mycket av det man gör med mesherna tas sedan om hand av de inbyggda procedurerna som vränger och bänder till mesherna efter eget behag. Jag har verkligen gjort växeltungorna enl bilder och spec. men det "skiter" PT totalt i. Du har väl inte TANE än? Men när du får det kommer du själv att upptäcka svagheterna i PT-systemet. Det är ju fortfarande i princip BETA, så det blir väl bättre !? Just nu är det "Bygg på och gissa hur det fungerar
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ah okey, då är det svårare!
![]() Men går det inte att styra åtminstone hur långt avståndet mellan tungrot och räl ska vara? Det måste ju gå att ställa in beroende på vilken spårvidd man har tänker jag. Bara av ren nyfikenhet, hur ser meshen till tungorna ut så man får en jämförelse på hur de skiljer sig från hur de ser ut i spelet?
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Det bestäms av PT, det beror ju hur du drar spåret (vinkeln mellan de två spåren).
Sen hade den "gamla" moträlen smugit sig in på bilden, sist nedan med rätt moträl. Sen kan ni hjälpa till med att avgöra hur stor öppningsvinkeln för tungorna skall vara (N3V kör med 5 grader och det ger livsfarligt liten öppning), nedan exempel med 25 resp 15 grader - vad tycker "publiken"?
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Hur ser 10 grader ut? Bild 1 och 2, där tycker jag öppningen ser allt för stor ut.
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
På 1435-spår blir öppningen ännu mindre med 10grader.
Det här är nog inte genomtänkt av och klart av N3V, på 600-spår är vinkeln 12,5 grader lagom, på 891-spåret måste jag ha 40 grader för att öppningen skall bli acceptabel. 15 grader för normalspår är kanske lagom ?
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Håller med Bengan, 15 grader är bra!
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Man passerar normalt en växel i hytten på ett lok i några km/h och undrar hur mycket man hinner uppfatta av tungor, tungstag, bultar och muttrar. Men jag gjorde ett försök OCH GAV UPP !
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
... Här är tre bilder, den första när man hänger på kopplet, de andra två ung. ur lokförarposition. Kan ni avgöra vilken typ av spår ni är på??? Det finn 4 möjliga för alla är 1435
![]() ![]() ![]() EDIT: Sen är det ju så att ju längre ned man kommer på Syntavlan desto mindre blir bokstäverna: Två bilder för "Argusögon" endast ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-25 klockan 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Är det här, något som går att påverka eller blir det så, bara för att man fortsätter med två spår från splinepunkten och varje spår får sina egna bultar, spikar m.m.
Tänker på växeltungan, som glider på sina klossar och bultarnas positioner just vid tungan. .
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Ja, det som kallas "slidingchairs" skall implementeras i nästa version och kommer förhoppningsvis att ersätta dom under tungorna. Det är ännu mycket som är "oklart" men jag tyckte det var bra att hänga med från början, för "riktiga" växlar är väl ändå efterlängtat i Trainz ?