![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Du menar som det var förut antar jag
![]() ![]() Jag vill egentligen ha dynamiska reflektioner som speglar den "förbirusande " omgivningen men vet inte om det går. Har slängt ut en metkrok i Trainz forum - får se om jag får svar???? http://forums.auran.com/trainz/showt...32#post1451432
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har mekat lite till med fönstren, i väntan på savr i Trainz Forum.
Det blev väl lite bättre men tyvärr "statiskt":
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det ser både ganska bra ut och ganska dåligt. Man ska nog antingen skippa det helt, eller bara använda det väldigt subtilt. Och om man skall använda det så ska man nog använda en bild av landskap istället för påskris, det kan nog göra en hel del skillnad. På mina plåtvagnar så har jag i texturen för sidorna blandat in en lätt blurrad panoramabild av ett landskap, vilket höjer realismen en hel del. Bäst skulle det ju dock vara med äkta reflektioner, men de är nog fortfarande väldigt beräkningskrävande att köra i realtid.
När det kommer till dynamiska reflektioner om vi skall kalla dem för det, så är det lite svårare med mesher än vad det är med vattenytor. En vattenyta är helt plan (bortsett från vågor) och reflekterar bara i ett plan. När man tillåter mesher att reflektera saker så uppstår ett problem med att två eller flera ytor kan spegla varandra, runt, runt, runt (lite i stil med infinity mirror) potentiellt i oändlighet, vilket måste tas om hand om genom att inte låta en camera ray studsa mer än ett visst antal gånger. Detta får man inte med en vattenyta, den kan ju omöjligt spegla sig själv (förutsatt att den är ett perfekt plan), vilket gör dem lättare att ta hand om.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... närmare bestämt Jordbro, som jag fått bilder av av Bengan
![]() Jag har byggt den så autentisk det går och delarna i den kommer att ingå i 1435 mm 43,5 kg/m MUP PT-spår så småningom ![]() Till Bengan - det slog mig att om detta vartit i vår ungdom hade du fått ut med din svindyra Nikon och två rullar svindyr Kodachrome - det har gått framåt. Nästa uppgift blir att göra de glidbefästningar som ligger under tungornas avfasade rörliga del - visas med en "Benganbild från Jordbro"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-22 klockan 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu när jag kikar på Bengans bild, så ser jag att dina växeltungor ser lite fel ut, har tyckte det länge men inte kunnat sätta fingret på vad det varit för fel, men nu så!
På bilden ser man hur tungan precis som rälen har en fot som sticker ut på ena sidan och sedan ett liv som går upp en bit, men istället för att ha ett huvud så som rälen, så är tungan avhyvlad så att den delen av tungan som fordonens hjul rullar mot får en spets som ligger an mot rälen. Men det är bara den översta delen på tungan som är spetsig! Dina tungor är helt kilformade, vilket de inte ska, själva tungan skall alltså inte sluta med en spets, utan skall ha en profil längst ut. Är du med på vad jag pratar om? Växlar har sett i princip lika dana ut i alla tider, så Bengans bild passar bra in på hur växlar såg ut under hela 1900-talet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo jag vet, jag skall göra om tungorna. De är 6,5 m långa Och har ingen fotfläns på utsidorna, men däremot på insidorna. Dessutom är profilen hoptryckt i höjdled för att ligga på glidytorna. Ca 1 m från tungroten börjar avsmalningen (taper-length) och samtidigt profilförändringen. Det syns bra på denna bild. taper-lenght är viktig för där sätts glidfästena ut när dom blir implemeterade.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det här var inte lätt,
Procedural Track är ju under utveckling och procedurerna tar sig egna frihiter med mesher och mappningar, men det mesta är inrapporterat till N3V. Något som inte finns men skall komma är de Befästningar med glidytor som skall implementeras att hamna under tungorna i stället för de vanliga. Två bilder på bygget av dessa, lägg märke till tungornas ändprofil som inte blir sådan i Trainz (de tre sista bilderna):
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |