![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
.... tycker du fått till det hela utmärkt
![]() Farsta Hpl är ju väldigt speciell och inte lätt att gestalta helt verklighetstroget, möjligen kan man bygga den som en asset med stolpar som går djupt och en tillhörande perrong med räcke så att det hela går att höja 5-20 m ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Glömde en viktigt bild - nämligen LAns Vägbro som förvandlats till en järnvägsbro över en gångtunnel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Lysande idé att dra ett tågspår på mina vägbroar
![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Vi närmar oss nu Nynäsbanans slutstation Älvsjö – en resa på hittills 50,5 kilometer och har därmed hamnat på station Fagersjö. När stationen byggdes fanns det endast ett torp i närheten. Villor kom till så småningom
Byggmaterialet till dessa fraktades på godsvagnar från Älvsjö, som sägs ha rullats för hand den 4,5 kilometer långa vägen. Transporterna skedde nattetid och måste lossas innan första mjölktåget började gå på morgonen. Här fanns också en kiosk som var populär samlingspunkt för traktens slynglar, förmodligen med Bengan i spetsen. Att det tjuvröktes bakom kiosken kan man gissa sig till. Stationen lades ner1963 och är, frånsett dubbla jpendeltågsspår, spårlöst borta. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
kul att se att mina stationer kommer till användning! Bygg du på i TS2010 så tar vi TANE-liseringen när alla bgrepp är på plats.
Snyggt blir det ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Så har en liten milstolpe passerats – nämligen Högdalen, den sista SNJ-stationen före SJ-stationen Älvsjö. Dit återstår det drygt fyra kilometer markarbeten och banans sista banvaktsstuga. Därmed har samtliga SNJ-stationer och hållplatser lagts.
Högdalen är en rätt anonym station. Om den vet jag bara att den öppnades som hållplats 1929, utrustades med mötesspår 1973 och avancerade till pendelstågsstation. Det som nu väntar är stort; Älvsjö bangård med Nynäsbanans anslutningsspår. Här träffar SNJ på Södra stambanan. Älvsjö är också en betyande godsstation för Stockholm. Ånglok och elstolpar passar väl inte ihop...? Nej, men förklaringen är enkel. Den här banan skall, när den är färdig, delas upp i två banor; SNJ Old (50-talsbana), SNJ Mod (70-talsbana: Det är lättare att lägga ut elstolpar i det här skedet för att sedan ta bort dem ur Old. Framför allt handlar det om att byta ut signalsystemet (semaforer m m) till ljussignaler. Men dessförinnan skall den liggande banan revideras Nisse Senast redigerad av Nils Blid den 2015-10-19 klockan 16:07. |
![]() |
![]() |