Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-02, 19:12   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Helt korrekt som alla verkar kommit fram till om varför man behöver två varianter, men ville bara förtydliga lite bättre vad "normalläge" är och när de respektive typerna kan behövas.
Saxat ur Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1916): "Till normalläge väljes det läge, som växeln i regel skall intaga"
Saxat ur Säkerhetsordning (Säo, Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1941): "Normalläge för växel eller spårspärr == visst, på förhand bestämt läge, som växeln eller spårspärren i regel skall intaga. Anm. Det motsatta läget benämnes växelns eller spårspärrens omlagda läge."

Det innebär alltså i de flesta fall rakspår, särskilt om man tänker på infartsväxlar och i de fallen har man ofta valet att kunna lägga växelklotet på den sidan om spåret som gör att den intar normalläge när klotet pekar mot spåret, vilket nog känns mest naturligt. Dessa växlar skall alltså vara av den typen som du fick lägga till, när gult är upp om klotet pekar mot spåret.

Ett exempel när man kan behöva den andra typen är skyddsväxlar, alltså växlar som har samma uppgift som spårspärrar, att skydda ett tågspår från angränsande sidotåg- eller stickspår genom att leda ut eventuella tåg eller vagnar som kommit i rullning till ett kort stickspår med en stoppbock. Dessa växlar skall som normalläge intaga det skyddande läget, dvs ut på det korta stickspåret.
Se denna bangårdsritning som exempel:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/pl_1.jpg
Här är växel nummer 5 en skyddsväxel och skall alltså som normalläge ha växeln lagd ut på stickspåret. Man skulle på grund av att det är trångt mellan spåren antagligen placera växelklotet på yttre sidan om växlen, bort ifrån bangården, vilket skulle leda till att denna växel har sitt normalläge när klotet pekar ut ifrån spåret, alltså tvärt emot det förra exemplet. Då behöver man den första typen av växel som du gjorde, där gult är upp när klotet pekar bort ifrån spåret.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 19:53   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Korvtiger,
skulle du kunna testa de nyss uppladdade så jag inte förbisett något!
De fungerar i 3.7 i TANE med procedural Track.




Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Helt korrekt som alla verkar kommit fram till om varför man behöver två varianter, men ville bara förtydliga lite bättre vad "normalläge" är och när de respektive typerna kan behövas.
Saxat ur Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1916): "Till normalläge väljes det läge, som växeln i regel skall intaga"
Saxat ur Säkerhetsordning (Säo, Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1941): "Normalläge för växel eller spårspärr == visst, på förhand bestämt läge, som växeln eller spårspärren i regel skall intaga. Anm. Det motsatta läget benämnes växelns eller spårspärrens omlagda läge."

Det innebär alltså i de flesta fall rakspår, särskilt om man tänker på infartsväxlar och i de fallen har man ofta valet att kunna lägga växelklotet på den sidan om spåret som gör att den intar normalläge när klotet pekar mot spåret, vilket nog känns mest naturligt. Dessa växlar skall alltså vara av den typen som du fick lägga till, när gult är upp om klotet pekar mot spåret.

Ett exempel när man kan behöva den andra typen är skyddsväxlar, alltså växlar som har samma uppgift som spårspärrar, att skydda ett tågspår från angränsande sidotåg- eller stickspår genom att leda ut eventuella tåg eller vagnar som kommit i rullning till ett kort stickspår med en stoppbock. Dessa växlar skall som normalläge intaga det skyddande läget, dvs ut på det korta stickspåret.
Se denna bangårdsritning som exempel:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/pl_1.jpg
Här är växel nummer 5 en skyddsväxel och skall alltså som normalläge ha växeln lagd ut på stickspåret. Man skulle på grund av att det är trångt mellan spåren antagligen placera växelklotet på yttre sidan om växlen, bort ifrån bangården, vilket skulle leda till att denna växel har sitt normalläge när klotet pekar ut ifrån spåret, alltså tvärt emot det förra exemplet. Då behöver man den första typen av växel som du gjorde, där gult är upp när klotet pekar bort ifrån spåret.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 09:31   #3
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Här kommer bildexempel på där det är tvärtom, alltså att normalläget ej är rakt i växeln. (Klotet närmast i bild)

Ringade också in ett klot med rött, kanske något som vore smidigt att lägga till i Trainz. När utrymmet mellan två spår är dåligt använder man i regel två lösningar, den ena är som bilden visar att klotet helt enkelt ligger längs med spåret istället. Det andra alternativet är att klotet får ligga på andra sidan det andra spåret också och alltså ha en väldigt lång bom som inte bara går under det spår där klotets växel ligger utan även under andra spår. Båda gör att det är svårt att på avstånd se hur klotet ligger men där det sista är extra svårt. Men som sagt en bra lösning på platser där det helt enkelt inte finns utrymme.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild.jpg (157.5 KB, 107 visningar)
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 20:10   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard KUl Eric...

den går säkert lätt att göra, vad skall den heta - SWE Lever Manual Turned90 ????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 00:34   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ser bra ut, men växeln hoppar längs spåret någon decimeter när den läggs om. Verkar som om du råkat flytta hela meshen när du exporterat den i omlagt läge.

Om du behöver ritning så finns det här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/u...4/Vxelstll.jpg
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 08:15   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ännu värre, jag hade "glömt" att exportera de nya lever2. fixar genast!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 08:45   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
den går säkert lätt att göra, vad skall den heta - SWE Lever Manual Turned90 ????
Några bilder från Jordbro på en.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (243.4 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (263.8 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (238.6 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (253.4 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (291.4 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg 6.jpg (252.8 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg 7.jpg (263.1 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg 8.jpg (293.3 KB, 81 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 08:46   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Några bilder till.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 9.jpg (238.9 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg 10.jpg (269.3 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg 11.jpg (296.2 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 12.jpg (294.0 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 13.jpg (263.1 KB, 103 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 08:51   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Bilder på annan typ + ett annat klot.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg HPIM4162.jpg (245.6 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg HPIM4163.jpg (294.5 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg HPIM4165.jpg (236.0 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg HPIM4164.jpg (206.0 KB, 100 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 09:29   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra Bengan! Nu ser man ju hur den fungerar! Skall nog kunna bli en Turned variant av detta!

Bygget har börjat:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (51.4 KB, 95 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-04 klockan 11:50. Anledning: Bygget har börjat
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 14:13   #11
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Ser riktigt bra ut
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009