![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Helt korrekt som alla verkar kommit fram till om varför man behöver två varianter, men ville bara förtydliga lite bättre vad "normalläge" är och när de respektive typerna kan behövas.
Saxat ur Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1916): "Till normalläge väljes det läge, som växeln i regel skall intaga" Saxat ur Säkerhetsordning (Säo, Kungl. Järnvägsstyrelsen, 1941): "Normalläge för växel eller spårspärr == visst, på förhand bestämt läge, som växeln eller spårspärren i regel skall intaga. Anm. Det motsatta läget benämnes växelns eller spårspärrens omlagda läge." Det innebär alltså i de flesta fall rakspår, särskilt om man tänker på infartsväxlar och i de fallen har man ofta valet att kunna lägga växelklotet på den sidan om spåret som gör att den intar normalläge när klotet pekar mot spåret, vilket nog känns mest naturligt. Dessa växlar skall alltså vara av den typen som du fick lägga till, när gult är upp om klotet pekar mot spåret. Ett exempel när man kan behöva den andra typen är skyddsväxlar, alltså växlar som har samma uppgift som spårspärrar, att skydda ett tågspår från angränsande sidotåg- eller stickspår genom att leda ut eventuella tåg eller vagnar som kommit i rullning till ett kort stickspår med en stoppbock. Dessa växlar skall som normalläge intaga det skyddande läget, dvs ut på det korta stickspåret. Se denna bangårdsritning som exempel: http://www.ekeving.se/t/BL1916/pl_1.jpg Här är växel nummer 5 en skyddsväxel och skall alltså som normalläge ha växeln lagd ut på stickspåret. Man skulle på grund av att det är trångt mellan spåren antagligen placera växelklotet på yttre sidan om växlen, bort ifrån bangården, vilket skulle leda till att denna växel har sitt normalläge när klotet pekar ut ifrån spåret, alltså tvärt emot det förra exemplet. Då behöver man den första typen av växel som du gjorde, där gult är upp när klotet pekar bort ifrån spåret.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Korvtiger,
skulle du kunna testa de nyss uppladdade så jag inte förbisett något! De fungerar i 3.7 i TANE med procedural Track. Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
|
![]()
Här kommer bildexempel på där det är tvärtom, alltså att normalläget ej är rakt i växeln. (Klotet närmast i bild)
Ringade också in ett klot med rött, kanske något som vore smidigt att lägga till i Trainz. När utrymmet mellan två spår är dåligt använder man i regel två lösningar, den ena är som bilden visar att klotet helt enkelt ligger längs med spåret istället. Det andra alternativet är att klotet får ligga på andra sidan det andra spåret också och alltså ha en väldigt lång bom som inte bara går under det spår där klotets växel ligger utan även under andra spår. Båda gör att det är svårt att på avstånd se hur klotet ligger men där det sista är extra svårt. Men som sagt en bra lösning på platser där det helt enkelt inte finns utrymme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
den går säkert lätt att göra, vad skall den heta - SWE Lever Manual Turned90 ????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ser bra ut, men växeln hoppar längs spåret någon decimeter när den läggs om. Verkar som om du råkat flytta hela meshen när du exporterat den i omlagt läge.
Om du behöver ritning så finns det här: http://www.svensktmjforum.se/forum/u...4/Vxelstll.jpg
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ännu värre, jag hade "glömt" att exportera de nya lever2. fixar genast!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Några bilder från Jordbro på en.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Några bilder till.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Bilder på annan typ + ett annat klot.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bra Bengan! Nu ser man ju hur den fungerar! Skall nog kunna bli en Turned variant av detta!
Bygget har börjat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-04 klockan 11:50. Anledning: Bygget har börjat |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
|
![]()
Ser riktigt bra ut
![]() |
![]() |
![]() |