Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-28, 21:42   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Hej wase!

Kul att du är tillbaka och bygger igen. Vilken ruskig skillnad det blev med och utan polygon smoothing..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 06:02   #2
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Den silon skulle vara snygg i JBJ2 som jag pillar på då och då...

Har försökt fixa lampor på en bil.. Är det så här du menar?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg VW Tullbil.jpg (59.3 KB, 187 visningar)
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 11:04   #3
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej.
Njaa, det Du gjort med Tullbilen är det jag gjort med gatbelysningen. Transparent gradient ljuskägla mot marken. Dock har jag även belysning på marken, järnvägsspår och vägar genom fejkad markbelysning, en box med transparent gradient texture... Denna texture har jag maskat bort med en heltransparent texture dagtid då lyktstolpen inte skall lysa. Kolla lyktstolparna i tidigare bilder i tråden.

Det jag är ute efter är den belysningsfunktion som ett lok har, fast på en lyktstolpe.
Det skall i princip fungera som om man hänger upp ett lok i bakre kopplet i en kran och låter loket lysa ner på marken. Man borde få en snygg ljuskägla på marken då, utan att man ser ljusstrålen i luften. Ett lok lyser ju horisontellt på allt den kör mot, men jag vill alltså lysa vertikalt.

Om man fejkar en lyktstolpe så att MSTS/OR tror att det är ett lok, så borde det fungera. Dock så kan jag inte koderna för belysning på lok. Sen är problemet att få lyktstolpen/loket att lysa hela tiden...

Må Väl!
//Wase
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 17:12   #4
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Belysning på lok kan jag.. Så på sätt och vis kan man göra bilen som ett lok. Nackdelen är att du måste sätta ut den som aktivt lok för att belysningen ska fungera.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/

Senast redigerad av micke321 den 2015-09-29 klockan 17:13.
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 15:58   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 847
Standard

Hej Wase!
Går det bra att köra Y7:an med senaste hytt? Den har 5 växlar som du måste trycka E-tangenten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 14:06   #6
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Tack för tipset Totte!
Har inte tid egentligen att köra. Det jag kör, är fram och åter genom Wasefors för att hitta brister och optimera så mycket som möjligt. Det är nu 1675 objekt på den tilen där själva staden ligger.
Har utvidgat norrut och söderut. Den norra infarten har en del industrier och radhusområden. Söder om den södra infarten växer Wasefors hamn fram och ännu längre söderut, i princip tvärs över viken där hamnen ligger, byggs det kärnkraftverk.
Norrifrån har järnvägen två spår som går ihop till ett spår genom Wasefors. Söder om hamnen går det tillbaka till två spår igen. Det går att ha tågmöte vid hamnen också. Wasefors är alltså en flaskhals, med tågmöten norr och syd.

De industrier som just nu fått spår är norrifrån räknat:
1. Betong tillverknings industri.
2. Betong gjutningsindustri.
3. Mindre betong industri.
4. Hamnen med två infarter, en norrifrån och en söderifrån, spår till färjan Dronning Ingrid. Det går att köra ombord med tåget på färjan.
5. Värmeverket med ställverk.
6. Petroleumfabriken.
7. Större teknisk produktionsfabrik.
8. Kärnkraftverket med ställverk.

Då det tar otroligt mycket tid att tillverka objekt, så jag har lånat en del objekt från andra rutter. Annars tar det säkert 75 år innan jag är klar...
Hoppas att jag får tillåtelse från objektens skapare att använda dessa i rutten.

Härnedan är de senast bilder jag har tagit.
1. Översikt hamnen
2. Container piren
3. Viking Line piren
4. Lantmännens silo och petroleum
5. Södra infarten
6. Norra infarten

Må Väl
Wase
Bifogade bilder
Filtyp: jpg W_Oversikt_hamnen_2015-10-1.jpg (236.4 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg W_Containerpiren__2015-10-1.jpg (212.0 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg W_Viking_Line-piren_2015-10.jpg (202.5 KB, 149 visningar)
Filtyp: jpg W_Lantmannen_Oljan_2015-10-.jpg (153.8 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg W_Sodra_infarten_2015-10-11.jpg (211.0 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg W_Norra_infarten_2015-10-11.jpg (237.8 KB, 144 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 15:01   #7
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
Standard

Snyggt... Kul med virkets upplaget.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009