![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
I GE finns en linjal där man i vy rakt uppifrån och max zoom kan mäta upp stationens tak på dm när. Sedan vidtar lite räkneövningar och en bra, restituerad bild av fasaderna. Jag visar med några bilder från förberedelserna av Uddevalla. Taket är framgooglat till 35x16 m - sen får bilderna från GIMP tala själva och ni kan ju roa er med att själva räkna fram långfasadens mått ![]()
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Ett som jag använt heter ImageJ och är tyvärr lite svåranvänt men det funkar. Om jag inte mäter fel så är fasaden då 34meter lång och 8m till takfoten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Ja, det stämmer! Vad är det för program du använder???
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Detta:
http://imagej.nih.gov/ij/ Det ser gammaldags ut och är lite svåranvänt. Men de kan räkna ut avstånd mm genom att man ställer in det genom att man öppnar bilden, sen drar man en linje mellan ett känt avstånd: imagej1.jpg (I detta fall takets längd längst ner vid takfoten). Sen går man in i menyn "Analyze" och väljer "Set scale". Namnlöst-2.jpg Där skriver man in det "riktiga" avståndet mellan dessa punkter på linjen man just ritade, i detta fall 35000mm. Sen kan man rita fler linjer och får fram avståndet på varje linje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
"Himla många bra program" det finns sa Arne Weise eller var det Claes Eriksson?
Jag sitter med miniräknarn i vänster hand och musen i höger men det går sakteliga framåt. Har gjort en slags ritningsbas i GIMP för att få till en bra texturgrund, undrar om ni kan lista ut vad det föreställer ?
![]() |
#6 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
skall det bli UV vad set lider, byggt några delar och lagt lite färger och en provtex på huvudbyggnaden: