![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#136 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
När mitt ångloks intresse återuppstod för ett antal år sen(början 90-talet) så började jag plöja
igenom ett antal böcker om ånglok och kom då att haja till när jag läste om ett ånglok med 2000 mm drivhjul byggt till MKontj (Malmö-Trellborg) banan. Undrade då hur det såg, men kunde inte hitta några foton. Men, nu har jag både foton och ritning så: Detta lok togs fram år 1897 till linjen Malmö - Trelleborg som det 500:e loket byggt av Nohab.Loket fick drivhjuls diametern 2000 mm vilket blev den största som uppmätts i Sverige. (SJ F 1880 mm) Loket var avsett för snälltågs trafik och STH sattes till 90 km/t, men kunde ha framförts snabbare om banorna tillåtit detta. Smeknamnet blev Glada Änkan. År 1909 övertog SJ loket och blev benämnt MKa 1029, men skrotades redan 1923. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() ![]() Ånglokshytt för äldre ånglok från omkring 1895 passande till C419 och MKontj 1. Kommer så småningom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till Korvtigers plåtvagnar blir väl Vovvens C-maskin. STORT TACK !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
G11 1931 börjar närma sig release, men några detaljer och korrigeringar återstår.
Nya features är att hyttdörr, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#141 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
[quote=vovven47;295613]G11 1931 börjar närma sig release, men några detaljer och korrigeringar återstår.
Nya features är att hyttdörr, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. Lokskylten duger gott och väl. Men jag sprang på denna, när jag Googlade runt på SJ G11. Det är väl bara 11 som skiljer sig mot din, med mindre text på 11. https://www.flickr.com/photos/767751...-gUyqYg-dCih71
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-05-27 klockan 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
[quote=Bengan;295627]
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Under den hittills höstlika sommaren har man ju haft tid till att bygga i Trainz och
då "bidde" det en ångvagn. Det blir dock så småningom omdisposition av hytten där attiraljerna hamnade lite snett. Bl.a flytt av pannan. Missade detta trots en utmärkt ritning. Den skarpögde lägger säkert märke till detta.......men nu förhoppningsvis anländer äntligen SOLEN och VÄRMEN till Sverige, så byggandet lär ta semester. Lite fakta: Byggd 1888 av Atlas. Använd främst för inspektionsturer. STH 40 km/t. Bevarad hos Nässjö Järnvägsmuseum i fungerande skick. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Har haft nedan lok halvfärdigt en längre tid, men äntligen tagit mig samman och återstartat projektet.
Tendern passar ju också till BJ bjässen H3s (SJ A8)....... Bild från samlingsportalen av SJ E11: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ08666 SJ E11 1850 (f.d. BJ M3s 120) ![]() Video snutt: https://youtu.be/gNwVN7bUYD8 Fakta: Det privata järnvägsbolaget BJ lät år 1930 bygga 3 stycken tunga godstågsånglok (M3s) för tung fjärrgodstågs trafik. Loken var 3-cylindriga och "nästan" lika starka som R-loken. STH sattes till 70 km/t och med dragkraften 16,1 Mp. De gick huvudsakligen mellan Göteborg-Åmål. När SJ köpte upp BJ år 1948 omlittererades de till E11 och gjorde sin sista tjänst i Dalarna under 1960-talet. Alla loken skrotades 1975. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Den ånglokstyp som byggts flest exemplar av i Sverige:139 stycken.
Under första test i TANE. Kommer att ha samma egenskaper som C 419. ![]() ![]() ![]() Hemsida: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Tänker man på ett svenskt ånglok så tror jag många då väljer B loket. Eftersom jag har en bra ritning och många foton, så har jag då och då
byggt vidare på mina B ånglok och då valt de SJ nummer som jag vet min far kört. Undantagen är B1026 och B1082 som jag ändå tog med eftersom B1026 (byggt 1909) är det först tillverkade B loket och B1082 är vedeldat. B1026 med öppen hytt och i ursprungligt utseende (nästan): ![]() B1319 koleldat och 4 axlig tender: ![]() B1082 med öppen hytt och ved eldat: ![]() B1321 olje eldat: ![]() B1034 med 3 axlig tender: ![]() Planen är att anpassa dessa till TANE och med versionsnummer 4.3. Homesite: jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Nu så fungerar Trainz build 4.3 igen i TANE beta test nr 82718
Med andra ord så fungerar animeringen igen. Det var i TANE beta test nr 82340 animeringen sprack..... Har anpassat TGOJ turbinloken 71, 72 och 73 till TANE med tillhörande egenskaper, dvs samma som övriga ånglok i TANE. Ett undantag: Naturligtvis finns ingen pyskran funktion. M3t 71 Detta lok kommer att vara under ånga nästa år, så det kommer att bli ett besök på museet i Grängesberg! ![]() M3t 72 ![]() M3t 73 ![]() Målet är att snart släppa dem, förhoppningsvis. Homesite: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Har fått en bra ritning + lite bilder + lite anvisningar.
Så, här är det: ![]() ![]() Denna 3 cylindriga typ av tank ånglok byggdes i 4 exemplar med början 1928 och beställdes av FLJ(Frövi-Ludvika Järnväg). De sattes främst in i malmtrafiken mellan Grängesberg och Frövi. Senare kom de att även användas i godståg och persontågs trafik. De var i trafik framtill slutet av 1950-talet. 3 av loken hyrdes ut under 1949 till SNJ(Stockholm-Nynäs Järnväg). Modellerade lok, TGOJ M3a 101, byggdes 1928, och kan studeras på järnvägsmuseet i Grängesberg. Ett speciellt drag är att smörjpressen (Åssa) sitter på gångbordet strax bakom vänster cylinder och drivs av kulissen via 2 hävarmar. Loket tas fram för endast TANE. Intressant är också att maskineriet (drivhjul+ vevstakeriet)kan användas till TGOJ M3 (SJ E12), SJ N5 och NBJ 16. Homesite: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jag håller på och experimenterar med pann explosion och det går sakta framåt....
Explosion med LJUD: ![]() Kanske skulle animera när pannan flyger iväg???? Rök efter smällen: ![]() Resultatet: ![]() Jag har alltså flytta några meshar från "kind bogey" till main body, men som ni kan se så är hjul, vevstakar och bromsar opåverkade så: Frågor: 1. Kan du använda script i "kind bogey" Har även frågan ute i N3v forumet 2. Naturligtvis så kan jag även göra hjulen rostiga på ett "fult" sätt, men jag föredrar faktiskt punkt 1 ovan, om det går. Bogsera vraket till verkstad: ![]() Efter verkstads besök: ![]() Ovan åstadkoms genom att trycka på 2 unika tangentbords kombinationer(kind controlset) : A Pann explosion B Reparation |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Nu blir även hjul och vevstakar rostfärgade efter explosionen:
![]() För den som vill veta så finns det i scriptbiblioteket (Fick infon på N3v:s forum): Bogey[] bogies = GetBogeyList(); vilket alltså ger ett ID till alla bogeys som ingår i loket. Detta har gett mig lite mer idéer om bogeys såsom att t.ex. avmontera vissa vevstakar på lok som har yttercylindrar under transport i kallt skick. Så här kan det se ut efter pannexplosion i verkligheten: ![]() Men, i N3v:s forum blev det en negativ kommentar (prestandan på loket) om att göra så här. Jag har inte märkt nån skillnad! I vilket fall som helst så gör jag klar pannexplosionen kompletterad med sprakande eld och ännu mer demolerad panna med utstickande tuber. Nu ser det mer ut som att ha legat på sjöbotten en längre tid. |
![]() |
![]() |