Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-27, 22:34   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Fler C3-någonting på gång? Njaej, denna gång får vi gå ett steg fram i alfabetet till D3, alltså en tvåaxlig ren postvagn.


D3 426

Som ni kanske märker om ni tittar på vagnens individnummer så har vi hoppat bakåt i nummerserien från 1300-1400 till 400, varför detta? Jo, D3 är en modernisering av en äldre vagnstyp, nämligen D1 som byggdes så tidigt som 1874, så pass tidigt att den svenska vagnstillverkarindustrin inte kommit igång än och de flesta vagnar tillverkades i Tyskland. D1 var dessutom så tidig att den saknade gavelplattformar och genomgångsmöjlighet då vagnar på den tiden inte hade några bryggor mellan sig. Istället fanns det fyra dörrar på långsidorna, en i vart och ett av långsidornas hörn, inte helt olikt boggievagnarna efter att de blivit moderniserade. Den örnsynte läsaren ser dessutom att lanterninen är ovanligt hög och fönsterrik för att släppa in mycket ljus till postsorterarna då stearinljus-lamporna inte gav särskilt mycket ljus. Lanterninen gjorde att vagnarna gick under benämningen kyrka. Hur många D1: or som byggdes vet jag faktiskt inte, mina dokument sträcker sig inte så långt tillbaka, men minst 29 stycken.
Mellan 1902-1910 så moderniserade man i alla fall (minst) 15 stycken av dessa D1 till D3, genom att byta till en längre ram, förlänga axelavståndet genom att byta till länkaxlar samt sätta upp gavelplattformer i ändarna. Dörrarna i vagnssidorna sattes igen och ersattes med fyra fönster och vagnarna fick utseendet som på bilden. Resterande D1: or slopades under 1930-talet.

Individen, nummer 426 byggdes som D1 av Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag 1879 i den enda serien med vagnar som tillverkades av en svensk verkstad. Den byggdes 1906 om till D3 och bilden visar hur den såg ut straxt efter denna modernisering.

Detta kommer nog faktiskt att bli den sista vagnen i denna etapp, annars kommer vi in på gamla tvåaxliga 1800-talsvagnar och där är tyvärr min dokumentation bristfällig.
Fantastisk serie Korvtiger. Förutom att det trillar ut snygga vagnar så får man sig en historielektion också. Sen tycks du numera vara den enda som lägger ut något i vårt 3d forum för Trainz dessutom. Tur att du håller så hög kvalitet på dina alster - annars hade det varit dött här.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 00:25   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar spyfrog!

En liten statusuppdatering: Har haft väldigt lite tid med detta projektet under de senaste veckorna, men nu börjar listan på saker att åtgärdas att bli tom och dokumentationen är rätt färdigskriven, så räkna med att kunna koppla ihop ett lokaltåg á la 1920-tal under kommande vecka!

Sedan sist så har jag bättrat på vagnarna lite och dessutom tagit mig tid att fixa problemet med stjärnekeraxlarna som var för breda för spårvidden som Bengan uppmärksammade i teakvagnstråden för flera år sedan. Dessutom har C3a/b, BC3 och D3 fått den äldre typen av lagergafflar, samt så har alla vagnar fått en ganska detaljerad modell av länkaxelupphängningen. Båda dessa förbättringar kan beskådas på denna bild, jämför gärna mot bilden på C3a ovan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 02:25   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Det är ett otroligt spännande projekt dethär, och riktigt kul med all info du fått fram. Stort tack för detta korvtiger! Ska bli en fröjd att få se inne i Trainz sen.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 00:19   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu finns vagnarna uppe för download! Och med det så var det i princip slut på plåtklädda vagnar också!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 08:23   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Stort tack ...

... till Korvtiger, som så storartat slutfört sina projekt att verklighetstroget och med god dokumentation avbilda SJ vagnpark de första decennierna på 1900-talet. Detta är en skatt att väl förvalta i framtiden, oberoende av vart simulatorvärlden är på väg !

(Sista vagnen är ett misslyckat försök av mig att få till en vagn från 1800-talets sista decennier. Om Korvtiger har haft svårt att få fram underlag till sina vagnar, så är det ännu svårare med dessa)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150514_0000.jpg (240.9 KB, 196 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-13, 22:26   #6
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard Tack!

Vill gärna instämma i tackkören till detta fantastiska projekt. Otroligt fina vagnar och en dokumentation till vagnarna som saknar motstycke. Ger varje vagn en ny dimension. Så - jättetack för detta. Från en som bara tar emot, utan att kunna bidra med särskilt mycket.
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 16:23   #7
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Det minnet, det minnet...

Jag hade tänkt inleda höstsäsongen med att färdigställa en del vagnsprojekt jag tänkte konvertera till MSTS / OR. Men gamla gubbar har det svårt med "kom-i-håget", Jag minns helt enkelt inte vilket program jag använt för att få till en .3dc-fil från "trainz-originalen". En fil som jag sedan bearbetat i 3d-Crafter för att kunna ta in filen i MSTS / OR.
Är det någon här som av en händelse lagt på minnet vilket program jag använt. Jag vet att jag pratat med några av er om det. Vore bra om någon kunde hjälpa mig att komma igång igen...

Tack på förhand!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 15:07   #8
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Kannonhäftiga två-axliga vagnar!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nu finns vagnarna uppe för download! Och med det så var det i princip slut på plåtklädda vagnar också!
Ett JÄTTESTORT tack till "korvtiger" för alla härliga, äldre personvagnar.

Visserligen är ju in DF5 en plåtklädd vagn, men skulle du kunna tänka dig att bygga även denna typ ändå? Den är ju, tillsammans med C3c, klassiker bland H0-rallarer tack vare Pocher på sin tid. Kunde även vara kul med en SJ-variant av den härliga CF3 som LAn byggde för många år sedan,
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 23:40   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

DF5 var ingen plåtklädda vagn, utan teakklädd (förutsatt att det är denna du menar):
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFA00047
Den stod på listan över potentiella vagnar under mitt teakvagnsprojekt men blev bortsållad pga den udda korgen. (Jag ville bygga vagnar där jag slapp bygga om korgen mellan varje vagnstyp) Kan tillägga att storasyskonet med boggier, DFo5, stod på samma lista men blev bortsållad av samma anledning.

CF3, är du säker på att detta är vagnen du menar? Jag hittar bara CF3 nummer 1927-1929 som var tre vagnar ombyggda från CF4 mellan 1949-1950 och den största skillnaden jag kan se på ritningarna verkar vara att man plockat bort konduktörskupén i resgodsavdelningen. I sådana fall kan man lika gärna använda en CF4, de var lika exteriört (Lan har byggt en sådan i SJ variant).

Det kan hända att det blir fler vagnar framöver, det finns ju en del lite mer udda (speciellt teakklädda) vagnar som jag hoppade över i de båda personvagnsprojekten. Vi får se vad höstrusket leder till!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 12:04   #10
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Kanske ändå inte...

Det ser - av din hänvisning till bilden att döma - ut som om det INTE är den vagnen jag menar. Eller så kanske Pocher gjorde fel. För såvitt jag minns hade den DF5:an öppna plattformar i bägge ändarna.

När det gäller CF3:an kan det säkert vara så att det är en BF4:a jag menar. En sådan gick nämligen i det så kallade "arbetartåget" på vardagsmorgnar mellan Västerås och Surahammar. Men den hade "solgrindar", LAn:s utmärkta variant var väl - såvitt jag kan bedöma - en privatbanevariant med andra grindar.

Låter hoppfullt att du kanske smäller ihop ytterligare ett antal vagnar när höstrusket infinner sig. Må detta rusk komma snart ;-)

Jag har ju lyckats konvertera flera av dina vagnar till MSTS / ORTS, men ännu inte lyckats få hjulaxel med hjul att snurra kring sin egen axel. I stället bär sig bägge hjulaxlarna åt som en väderkvarnsvinge och snurrar bägge kring en tänkt mitt punkt. Ytterst skumt. Men det är givetvis mig och min bristande förmåga det är fel på...

Lycka till med dina fortsatta övningar och Tack för dina utmärkta byggen och informativa "bruksanvisningar". Värdefull kunskap du sprider!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009