![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu igen? Fler C3: or? Nja, nästan. Denna gång får vi haka på ett B i början på litterat, vilket ger oss vagnen BC3, en blandad andra/tredjeklassvagn.
![]() BC3 1439 Vagnen, om man bara tittar på korgen, är slående lik C3b, vilka byggdes under samma år som BC3, nämligen 1904 och 1906. Dock så sitter fönstren aningen ickesymmetriskt i längdled på BC3, medan hela C3b är helt symmetrisk. Dock kan man skilja dem åt på gamla svartvita foton med hjälp av lanterninfönstren och sotkåporna till lamporna. Även om detta är en andraklassvagn så ser även andraklassavdelningen ut som en tredjeklassavdelning, i alla fall enligt ritningen. Väggarna är klädda med kala träpaneler, det saknas gardiner och bänkarna är förvirrande lika tredjeklassträbänkarna på ritningen, men som jag gissar är klädda med tyg åtminstone. Långt ifrån de bekväma sätena i boggievagnarna. Men det finns i alla fall en toalett, som ovanligt nog sitter i mitten på vagnen. Totalt byggdes det under dessa två år 30 vagnar och de verkar framförallt ha gått i passagerartrafik på mindre linjer, samt till och från i lokaltrafik när man behövde lite andraklassutrymme. Vagnen, nummer 1439 är den först levererade från Atlas 1904.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Fler C3-någonting på gång? Njaej, denna gång får vi gå ett steg fram i alfabetet till D3, alltså en tvåaxlig ren postvagn.
![]() D3 426 Som ni kanske märker om ni tittar på vagnens individnummer så har vi hoppat bakåt i nummerserien från 1300-1400 till 400, varför detta? Jo, D3 är en modernisering av en äldre vagnstyp, nämligen D1 som byggdes så tidigt som 1874, så pass tidigt att den svenska vagnstillverkarindustrin inte kommit igång än och de flesta vagnar tillverkades i Tyskland. D1 var dessutom så tidig att den saknade gavelplattformar och genomgångsmöjlighet då vagnar på den tiden inte hade några bryggor mellan sig. Istället fanns det fyra dörrar på långsidorna, en i vart och ett av långsidornas hörn, inte helt olikt boggievagnarna efter att de blivit moderniserade. Den örnsynte läsaren ser dessutom att lanterninen är ovanligt hög och fönsterrik för att släppa in mycket ljus till postsorterarna då stearinljus-lamporna inte gav särskilt mycket ljus. Lanterninen gjorde att vagnarna gick under benämningen kyrka. Hur många D1: or som byggdes vet jag faktiskt inte, mina dokument sträcker sig inte så långt tillbaka, men minst 29 stycken. Mellan 1902-1910 så moderniserade man i alla fall (minst) 15 stycken av dessa D1 till D3, genom att byta till en längre ram, förlänga axelavståndet genom att byta till länkaxlar samt sätta upp gavelplattformer i ändarna. Dörrarna i vagnssidorna sattes igen och ersattes med fyra fönster och vagnarna fick utseendet som på bilden. Resterande D1: or slopades under 1930-talet. Individen, nummer 426 byggdes som D1 av Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag 1879 i den enda serien med vagnar som tillverkades av en svensk verkstad. Den byggdes 1906 om till D3 och bilden visar hur den såg ut straxt efter denna modernisering. Detta kommer nog faktiskt att bli den sista vagnen i denna etapp, annars kommer vi in på gamla tvåaxliga 1800-talsvagnar och där är tyvärr min dokumentation bristfällig.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar spyfrog!
![]() En liten statusuppdatering: Har haft väldigt lite tid med detta projektet under de senaste veckorna, men nu börjar listan på saker att åtgärdas att bli tom och dokumentationen är rätt färdigskriven, så räkna med att kunna koppla ihop ett lokaltåg á la 1920-tal under kommande vecka! Sedan sist så har jag bättrat på vagnarna lite och dessutom tagit mig tid att fixa problemet med stjärnekeraxlarna som var för breda för spårvidden som Bengan uppmärksammade i teakvagnstråden för flera år sedan. Dessutom har C3a/b, BC3 och D3 fått den äldre typen av lagergafflar, samt så har alla vagnar fått en ganska detaljerad modell av länkaxelupphängningen. Båda dessa förbättringar kan beskådas på denna bild, jämför gärna mot bilden på C3a ovan! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Det är ett otroligt spännande projekt dethär, och riktigt kul med all info du fått fram. Stort tack för detta korvtiger! Ska bli en fröjd att få se inne i Trainz sen.
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu finns vagnarna uppe för download! Och med det så var det i princip slut på plåtklädda vagnar också!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till Korvtiger, som så storartat slutfört sina projekt att verklighetstroget och med god dokumentation avbilda SJ vagnpark de första decennierna på 1900-talet. Detta är en skatt att väl förvalta i framtiden, oberoende av vart simulatorvärlden är på väg !
(Sista vagnen är ett misslyckat försök av mig att få till en vagn från 1800-talets sista decennier. Om Korvtiger har haft svårt att få fram underlag till sina vagnar, så är det ännu svårare med dessa)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]() Citat:
Visserligen är ju in DF5 en plåtklädd vagn, men skulle du kunna tänka dig att bygga även denna typ ändå? Den är ju, tillsammans med C3c, klassiker bland H0-rallarer tack vare Pocher på sin tid. Kunde även vara kul med en SJ-variant av den härliga CF3 som LAn byggde för många år sedan,
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
|
![]() |
![]() |