![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ostfreesland/Tyskland
Inlägg: 580
|
![]()
Blender is better as canvas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
|
![]()
Tack, då kan jag pröva med att lära mig av någon här.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Har själv aldrig begripit mig Blender...
Har testat 3DS max, och det lärde jag mig rätt snabbt!
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
|
![]()
Det finns många olika sidor att hämta, vilken av dem ska jag ta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Vet faktiskt inte vad som är bäst om man nu ska göra modeller till RW. 3DS Max har ju pluginerna för att exportera modellen. Vet inte hur det är med blender. Annars är nog blender ett ganska bra program att lära sig eftersom att det är gratis och man slipper hålla på med licenskoder och dylikt. Tror dock att de finns de som är bättre än mig på det här ämnet.
http://www.blender.org/download/ Har inte tittat på dessa tutorials själv så jag vet inte hur de är men länkar de ändå: https://www.youtube.com/watch?v=nt1w...xC2ouYw2Ssen6L
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator Senast redigerad av AlleDahlle den 2015-02-18 klockan 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
På svenska. Jag tackar ödmjukast. Jag är nog lika obildbar eller mer än Totte men jag skall gå igenom allt detta ändå, jag är på nr 8 just nu.
![]()
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Youtube är er bästa vän. Där finns allt
![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//Hamp3 ![]() SJ InterCity (X31K) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Plug-in för att exportera från Blender till TS20xx finns här: http://www.trainsimdev.com/forum/dow...etail&df_id=63 eller här: http://www.uktrainsim.com/filelib-di...ty=10,cls=2838 Hittills har "exportern" uppdaterats regelbundet med nya versioner av Blender och TS20xx. Så det är hoppfullt. Men det bygger på en mans arbete. Det är värt att läsa manualen noga. Inte minst för att förstå vad man ska lägga in i de olika "slotsen" i Blender för olika "shaders" (Förutom exemplen i manualen har jag inte lyckats hitta någon ordentlig sammanställning av detta. Man får leta i olika forum och prova sig fram). Som ny i 3-D modellering tycker jag att en av de tuffaste utmaningarna, och som har tagit mycket tid, har varit att lära sig "språket" (bump maps, normal maps, amibient occlusion, diffuse, specular etc, etc) för att över huvud taget förstå det man läser. Min erfarenhet av Blender (jfrt med 3-D Canvas som jag har övergett) är att det är en kraftig uppförsbacke i början innan man har lärt sig användargränssnittet och alla kortkommandon. Men sedan är det ett fantastiskt och kraftfullt program tycker jag. Just nu har jag gjort ett uppehåll med Blender på några månader, och det ångrar jag. Det känns som jag nästan börjar från början innan jag "får det i fingrarna" igen. Så träning, träning, träning, nöta, nöta, nöta är min erfarenhet. Jag är hobbymusiker så jag skulle vilja likna det vid att lära sig spela ett nytt instrument. Uppförsbacke i början sedan kommer man till en platå där man tycker att man kan innan man tar sig an ett svårare stycke. Då börjar nästa uppförsbacke osv., osv. Som flera sagt här så är det bra att börja träna med enkla modeller och de mest basala av "shaders". Man ska inte underskatta utmaningen och försöker man lära sig allt på en gång är det lätt att förtvivla och drunkna. Här är den tutorial jag började med: http://www.pacificcoastairlinerr.com/simplebox.pdf Den går igenom alla steg. Den är från 2010 så de sista stegen hur man gör en Blue Print i TS kan vara annorlunda i de ny TS-versionerna. Blender har ju också utvecklats mycket sedan 2010 men den här tutorialen tycker jag är en bra start. Det finns ju också för Blender hur mycket guider och "tutorials" som helst på nätet som man kan lära sig mycket av. Man ska dock inte glömma att de flesta bygger på att man "renderar" objekten i Blender medan man för TS gör ett "halvfärdigt" objekt som exporteras till TS och "renderas" där. Så det gäller att hitta "tutorials" som man verkligen har nytta av när man ska jobba mot TS. Min erfarenhet är att man får gå igenom många "tutorials" och hitta det man har nytta av. Tyvärr är det så att det finns väldigt lite på nätet om vilka inställningar man måste göra i Blender (fr.f.a. "shader"-parametrarna") för att det ska se ut på ett visst sätt i TS.
__________________
_____________ MVH Stenne Kör TS2015 Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Föreslår att man först lär sig modellera någorlunda innan man börjar exportera. Det är ju ingen skillnad på att göra en modell som man endast ska rendera i blender eller i TS. Är ju fortfarande en modell liksom. Kanske man inte behöver vara lika polygonsnål när man endast ska rendera modeller i Blender men annars borde det ju inte vara någon skillnad. Tänker nu mest på vad du skrev sist i ditt inlägg. Tutorials som rör modelleringen fungerar ju både om du ska exportera vidare eller ej.
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |