Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-11, 18:41   #1
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

tänkte tog några på de andra loken ihop med lite vagnar. Det är som tidigare nämnt inte lätt med alla de här nyanser av brunt som finns. Men att det blivit så är ju inte konstigt med såpas många olika skapare och texturerare som gett sig i kasst med olika vagnar vid olika tider. Har inte tänkt på hur stora skillnader det finns på texturerna innan jag gav mig i kasst med brun tåg
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20141211_0002.jpg (281.8 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141211_0003.jpg (280.5 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141211_0004.jpg (278.5 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141211_0005.jpg (276.0 KB, 84 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 19:21   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Dina texturer håller en mer realistiskt matt och nedtonad färgnyans än många av vagnarna, så det behöver du inte bekymra dig om! Dessutom som Ekan sa, så har ju varje vagn en lite egen nyans, särskilt på den tiden när man inte kunde ge färgbutiken ett CMYK-värde (eller vad de kör med) och få en perfekt blandad färg, utan att man blandade lite på känn och ändrade färgreceptet över tiden. Tror de har en hel vägg på Järnvägsmuseum i Gävle med olika färgprovstolkningar av SJ-brun efter alla recept.

Lan: Kan du inte backwards enginera? Du hade väl ett program som kan omvandla .im-filer tillbaka till något som du kunde öppna i 3ds? Då måste du väl kunna mappa om dem? Inte för att det behövdes för denna gången, men om det dyker upp liknande problem i framtiden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 19:38   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Lan: Kan du inte backwards enginera? Du hade väl ett program som kan omvandla .im-filer tillbaka till något som du kunde öppna i 3ds? Då måste du väl kunna mappa om dem? Inte för att det behövdes för denna gången, men om det dyker upp liknande problem i framtiden!
Jo men det är ett stort och tidsödande arbete och jag har lagt ner dylika eskapader. Vad är det du anser behöver mappas om ????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 00:15   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jo men det är ett stort och tidsödande arbete och jag har lagt ner dylika eskapader. Vad är det du anser behöver mappas om ????
Det var buffertarna på Du, men det fixade ju sig när Rac fick de nyare versionen av loken. Tänkte bara att det inte är någon omöjlighet att fixa allvarligare mappningsproblem på borttappade originalmesher om du skulle hitta några sådana i framtiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 04:43   #5
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

De Da ekan gjorde för några år sedan som inte stämde när du fixade genomskinliga rutor mm har jag passat in så de stämmer bra till loket nu ... Kan lägga upp en av de jag fixat till så du kan jämföra ..

Senast redigerad av rac_hammer den 2014-12-12 klockan 04:54.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 17:57   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Vidare arbete ...

... som återstår är det som rac-hammer tagit sig an - att få till ett antal olika texturer i varje loks texgroup. Vad jag gjort är att tilldela varje lok en egen fungerande texgroup (som fungerar både till STW och STL-loken.

I kölvattnet efter detta gjorde jag likadant med de 6 Ra-loken.
Texgroupsen består till vidare bara av en textur och enda skillnaden mot standardteturen är att vinghjulen i ändarna är ersatt äv den vita målade loggan. Men här öppnar sig nu kompletteringsarbete av den som känner sig hågad.

I downloadtråden kommer de 6 Ra-loken och de 3 texgroupsen att läggas upp:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-12, 21:57   #7
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Har nog stött på ett litet bekymmer är jag rädd för plogen på loket tar alltid texturen från original loket och inte från texturen man väljer i gruppen. Så antingen om jag ändrar till en sliten färg i lokets original textur så passar det inte med ljusare lok, och väljer jag originalfärgen skär det sig med slitnare lok
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20141212_0000.jpg (278.3 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20141212_0001.jpg (286.1 KB, 157 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 19:45   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
tänkte tog några på de andra loken ihop med lite vagnar. Det är som tidigare nämnt inte lätt med alla de här nyanser av brunt som finns. Men att det blivit så är ju inte konstigt med såpas många olika skapare och texturerare som gett sig i kasst med olika vagnar vid olika tider. Har inte tänkt på hur stora skillnader det finns på texturerna innan jag gav mig i kasst med brun tåg
Du gör ett kanonarbete Rac!!! Om du orkar och har lust skulle du ju kunna fylla på de texgroups som ev. finns till Da, Ds, Du och F. Jag skall kolla igenom texgroupsen och kompletter där så behövs och återkommer i STL-loks-tråden.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 20:16   #9
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Da har vi fem nu med originalet och f har vi fyra men Ds ska jag försöka få till några till för har bara den mycket slitna än så länge och Du är samma där ska försöka få till några till där med sedan har vi ju det ful snygga Hg med och Dg som behöver några fler varianter .. Målet är att få fram 4-5 av varje Da och F kommer jag nog göra en slut puts på imorgon kväll om jouren på jobbet blir lugn
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 22:04   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Har börjat titta på texgroupsen till Da, Ds, Du och F och det är en jvla rödbrun röra (många kockar).

Da har helt havererat så den kommer att ta tid, Ekans texturer stämmer inte längre!

Ds har en fungerande texgroup med ett antal texturer av Ekan och Bengan.

Du och F har jag fixat en stomme till texgroups med två texturer.

Jag återkommer när jag fått odrning på Da
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009