Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-06, 15:50   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Från rök till skugga.

Skuggan på TGOJ M3t 71 är tokig.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20141206_0000.jpg (230.3 KB, 90 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-07, 02:49   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

OK. Nu har jag fått en del input och jag kommer först att satsa på den lösning
jag införde med "Ställa av" processen. Låter på bengan som flimret försvinner efter ett par
minuter. Att tiden blir så lång beror på att jag simulerar ett ånglok där tiden naturligtvis
i realiteten är MYCKET längre, men DEN långa tiden tror jag ingen skulle stå ut med!
Jag kommer att testa på TGOJ S3 loket, så det dyker så småningom upp här för test.
PC-n här i Thailand har heller INGA flimmer problem......

Skillnaden mellan de sista 6 gjorda ångloken och övriga är att jag infört tids
synkronisering mellan rökpuff och ljud => Ljudet styrs nu av skriptet, så när
skriptet genererar en rökpuff (Smoke container 15) så spelar skriptet samtidigt
upp en snutt ljud puff.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-07, 02:52   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

OK. Nu har jag fått en del input och jag kommer först att satsa på den lösning
jag införde med "Ställa av" processen. Låter på Bengan som flimret försvinner efter ett par
minuter. Att tiden blir så lång beror på att jag simulerar ett ånglok där tiden naturligtvis
i realiteten är MYCKET längre, men DEN långa tiden tror jag ingen skulle stå ut med!
Jag kommer att testa på TGOJ S3 loket, så det dyker så småningom upp här för test.
PC-n här i Thailand har heller INGA flimmer problem......

Skillnaden mellan de sista 6 gjorda ångloken och övriga är att jag infört tids
synkronisering mellan rökpuff och ljud => Ljudet styrs nu av skriptet, så när
skriptet genererar en rökpuff (Smoke container 15) så spelar skriptet samtidigt
upp en snutt ljud puff.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 02:30   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Här är en första test, så ladda ned:

http://www.mediafire.com/download/ip...2014_12_09.rar

Svara YES på alla OVERWRITE.


Jag tror att SMOKECONTAINERS 10-13 nu skall vara avstängda p.s.s. som under STÄLLA AV processen.

Har flimret försvunnit i Surveyor mode?

Har flimret försvunnit i Driver mode?

Bocka för "Aktivera cylinder utlopp" och testa. Ingen rök skall synas, men ljudet skall höras.

Ångpuffar, Generator rök skall synas och höras- Är det så när du kör?

Om ovan tester fungerar så kommer jag att implementera full lösning => alla 10-13 rökbehållare skall synas
utan flimmer.


Om ni STÄLLER AV/PÅ loket så kommer flimret att återkomma. Rätt?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 11:18   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nej flimret är kvar och startar när man kör igång loket i driver och finns där sedan hela tiden!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 14:01   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nej flimret är kvar och startar när man kör igång loket i driver och finns där sedan hela tiden!!!
För mig är det inget flimmer när jag sätter ut loket.

Sen i Driver, så är det inget flimmer (fast det kommer rök) tills loket börjar köra i DCC-läge. Då kommer flimmret.

När jag ställer av loket. Så upphör flimmret efter ett par minuter, när sista rökpuffen och lokföraren har försvunnit.

När jag ställer på loket igen, så sätter flimmret igång igen när första rökpuffen dyker upp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20141209_0000.jpg (121.6 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20141209_0001.jpg (116.4 KB, 100 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 14:34   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Damned, men nu vet jag problemet:
Tyvärr fick ni min TANE test av S3 loket!!!
Får väl skylla på tidsomställningen, eller hemska tanke: ÅLDERN

Prova nedan bygge och gör samma tester:
http://www.mediafire.com/download/f1...2014_12_10.rar

S3 Kuid skall sluta på 1108:1 (Flimmer problem)
S3 Kuid skall sluta på 1114:1 (Tane test)


God Natt!
PS. Tänk att man aldrig lär sig: Tag en sak i taget
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 16:20   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Flimret kvar på samma sätt som förut !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009